Comunicarea cu instanțele se face printr-un nou sistem informatic
Decizia se implementează de la începutul acestei luni
Curtea de Apel Galaţi a implementat, începând cu data de 1 noiembrie 2017, la nivelul tuturor instanţelor din circumscripţia sa, respectiv Tribunalele şi Judecătoriile din judeţele Galaţi, Brăila şi Vrancea, sistemul informatic Transmitere Documente Securizat (TDS), informează instituția. Acest sistem se doreşte să fie un progres considerabil în relaţia cu justiţiabilii şi cu ceilalţi participanţi la actul de justiţie. Noul sistemul informatic are două componente: prima constă în crearea dosarului electronic, prin scanarea tuturor documentelor depuse în dosarul instanţei (cu păstrarea dosarului în format hârtie), operaţiune care permite accesul părţilor şi altor participanţi la distanţă, prin internet, la propriul dosar de judecată; a doua componentă constă în comunicarea electronică, prin e-mail şi SMS, a documentelor (link-uri către cereri de chemare în judecată, întâmpinări, răspunsuri, hotărâri ş.a.) către părţile care sunt de acord cu această formă de comunicare. Persoanele fizice, persoanele juridice, inclusiv instituţiile publice, precum şi reprezentanţii lor (avocaţi, consilieri juridici) îşi pot indica adresa de e-mail şi numărul de telefon mobil în cuprinsul cererilor de chemare în judecată sau altor documente depuse la instanţă sau completând un formular disponibil pe portalul Curţii de Apel Galaţi (portal.just.ro). În continuare, persoanele doritoare vor primi prin e-mail şi SMS un link pentru a-şi da acordul pentru comunicare, confirmând identitatea cu un cod trimis prin SMS. Apoi, acestea vor beneficia de acces centralizat în format electronic, prin pagina de internet cagl.ro sau cagalati.ro, la toate dosarele de judecată în care respectiva adresă de e-mail a fost indicată instanţei. De asemenea, persoanelor li se vor trimite prin e-mail şi SMS link-uri către documentele ce se comunică părţilor.
Avocaţii, persoanele juridice de drept privat ori instituţiile pot încheia un protocol pentru comunicare electronică prin Curtea de Apel Galaţi pentru toate instanţele din subordine, dispensând astfel de necesitatea de a-şi da acordul pentru comunicare electronică în fiecare dosar şi de primirea SMS-urilor cu codul de confirmare. Începând cu anul 2006, la nivelul instanțelor din România s-a implementat sistemul ECRIS, cel care a permis, pe de o parte, gestionarea electronică a tuturor cauzelor aflate în soluționare pe rolul instanțelor, iar pe de altă parte, prin una dintre componentele sistemului, s-a făcut și repartizarea aleatorie a cauzelor către completele judecătorești. Acest lucru pentru evitarea suspiciunilor privind alocarea dosarelor la un anumit complet sau la o anumită dată. (Gabriel SAVA)