VIDEO!!! Basmul şi ia, subiectele la Evaluarea Naţională
Absolvenţii clasei a VIII-a au susţinut ieri proba scrisă la limba şi literatura română din cadrul Evaluării Naţionale. Varianta extrasă a purtat numărul 9, iar subiectele au fost considerate frumoase de cadrele didactice. Elevii au avut de rezolvat cerinţe legate de un text extras din basmul “Lupul cel năzdrăvan şi Făt-Frumos”, cules de Petre Ispirescu, iar la subiectul al II-lea cerinţe legate de un text apărut în “Adevărul” al Oanei Antonescu, despre ia românească. La primul subiect elevii au avut de găsit antonime pentru trei cuvinte, de explicat rolul cratimei în secvenţa “încât p-aci era”, de formulat două idei principale din textul dat, de prezentat semnificaţia unei secvenţe şi de redactat o compunere de 150 - 250 de cuvinte în care să motiveze apartenenţa la specia basmului, valorificând textul dat despre “Lupul cel năzdvan şi Făt Frumos”. La subiectul al II-lea cerinţele s-au referit la precizarea unor aspecte din textul dat, precizarea unor părţi de vorbire, a funcţiilor sintactice ale unor cuvinte, redactarea unei naraţiuni în care să se prezinte o întâmplare petrecută într-o zi de sărbătoare. “Subiectele sunt de dificultate medie. Respectă modelele, programa şi structura din acest an şi nu cred că pun probleme majore în rezolvare. Cerinţele sunt clar formulate, fără a induce în eroare copiii”, ne-a declarat inspectorul de limba română din cadrul IŞJ Vrancea, profesoara Silvia Chelariu.
În ie la examen
Celor mai mulţi elevi subiectele nu li s-au părut dificile. Sunt destui care susţin că le-au rezolvat, însă sunt şi elevi care recunosc că nu au învăţat. “Examenul este o încercare pentru toţi, dar subiectele au fost destul de uşoare în opinia mea. Nu mă aşteptam să pice basmul, ci mai degrabă la un subiect din tematica introdusă în acest an la examen. Cred că m-am descurcat. Acum aştept subiectele la matematică. Aş dori să intru la Colegiul “Unirea”, iar media din gimnaziu îmi permite acest lucru. Mă îndrept spre medicină”, ne-a spus una dintre absolventele Şcolii “Ştefan cel Mare” din Focşani. “A fost destul de uşor şi cred că m-am descurcat. Nu sunt sigur de completiva indirectă, dar sper să iau peste 9,50 şi să intru la Colegiul “Cuza”“, ne-a spus un alt absolvent al Şcolii “Ştefan cel Mare”. “Am avut dificultăţi la genul epic”, a recunoscut o altă elevă. Alta, care îşi doreşte să intre la Liceul de Arte, speră să obţină la prima probă a Evaluării măcar o notă de 5. “Gramatica şi compunerile au fost dificile”, a recunoscut aceasta. Compunerile au constituit piatra de încercare şi pentru un absolvent al Şcolii 3. “Am învăţat câte puţin şi cam asta a fost. Cel mai mult am învăţat azi-dimineaţă”, ne-a mărturist acesta. Presimţind parcă ceea ce ar putea să-i pice la examen, Ruxandra Bucovineanu a mers la examen îmbrăcată într-o ie tradiţională. “A fost super ok şi mă aştept la o notă mare. Am venit în ie pentru că am crezut că o să ne dea balada, dar ne-a dat basmul şi a fost mai bine aşa”, a declarat eleva Şcolii “Ion Basgan” din Focşani. Alţi elevi au venit cu talismane la vedere, pe care părinţii le-au dus pe la moaşte, după cum au recunoscut, dar şi cu sticluţe cu mir, cu care s-au uns înainte de examen, pentru a avea mai multă inspiraţie.
Subiecte de rezervă pentru un întârziat
La proba de limba şi literatura română au fost înscrişi, potrivit IŞJ, 2.961 de elevi, dintre care prezenţi au fost 2.829. Un elev de la Năruja a susţinut evaluarea cu subiecte de rezervă deoarece acesta a întârziat şi a ajuns la şcoală la 10 minute după deschiderea plicurilor cu subiecte. Comisia din centrul de examen a informat comisia judeţeană care a solicitat, la rândul ei, acordul comisiei naţionale pentru a se apela la subiectele de rezervă. Niciun elev vrâncean nu a fost eliminat la proba de ieri, însă patru candidaţi au susţinut examenul în condiţii speciale. Astfel, un elev din Vrîncioaia a susţinut examenul la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii “Marie S. Curie” din Bucureşti, unde este internat de săpmâna trecută. Elevul vrâncean a fost arondat centrului de examen cel mai apropiat de spital. Alţi doi elevi şi-au fracturat braţele, unul dintre ei chiar braţul drept, fiind nevoit să-i dicteze răspunsurile unui cadru didactic desemnat de comisia de examen. Al patrulea caz special, pentru care a fost nevoie de prezenţa unui cadru medical, a fost al unui absolvent care, pe fondul emoţiilor puternice, se afla în situaţie de leşin. În cele din urmă, acesta şi-a revenit, fiind îmbărbătat de profesori. Cu toţii au susţinut examenul în săli separate. Lucrările au fost transmise în cele patru centre de evaluare stabilite la nivel judeţean, la Colegiile Economic, Auto, “Ion Mincu” şi Liceul “G.G. Longinescu” Focşani, unde evaluatorii au început corectura la ora 16,00. Următoarea probă a examenului de Evaluare Naţională este la matematică şi are loc mâine. Elevii care susţin în aceste zile examenul de Evaluare Naţională Gimnazială sunt păziţi şi de jandarmi, care au în grijă centrele de examen din Focşani, Adjud, Panciu, Mărăşeşti şi Odobeşti. (M. VLĂDESCU, A. IVAN)