Astăzi despre scriitorul român Matei Vișniec, cunoscut mai ales pentru operele sale în limba franceză. „La noapte va ninge” volumul cu care debutează în 1980, urmat de „Orașul cu un singur locuitor” și „Ințeleptul la ora de ceai” din anii 82-84, în țară
Matei Vișniec (n. 29 ianuarie 1956, Rădăuți) este un poet și dramaturg român, activ în acest moment în Franța, cunoscut în special pentru scrierile sale în limba franceză. A studiat istoria și filozofia la Universitatea din București și a fost membru fondator al Cenaclului de Luni, coordonat de profesorul Nicolae Manolescu.
Copilăria și-a petrecut-o la Rădăuți și la Costileva, sat locuit de etnici huțuli. Tatăl său era contabil, iar mama învățătoare. Familiei sale i s-a confiscat pământul pe care-l deținea și îl lucra.
De mic, viitorul dramaturg observă că trebuie să adopte la școală și mai târziu în viața activă o ideologie despre care știa că nu era nici pe departe perfectă. Această diferență între realitate și modul în care este înfățișată, cum ar fi spus tatăl său contabil, între vorbă și faptă, va fi o sursă de inspirație pentru multe dintre piesele sale. În perioada 1965- 1975 va urma cursurile școlii primare și ale liceului în orașul natal. Acum va publica primele poeme în revista școlii, "Lumina", apoi în revista "Cutezătorii" unde este prezentat de poetul Virgil Teodorescu. În luna octombrie 1972 se va produce debutul literar național, printr-o serie de poeme publicate în revista Luceafărul.
Din copilăria într-un oraș în genul acelora „în care nu se întâmplă nimic”, cum spunea Minulescu, i-a rămas o amintire de neuitat: spectacolul circului în turneu la Rădăuți. Spectacolul plin de culori, pe scenă, în direct, i-a trezit gustul pentru reprezentația teatrală. Atmosfera orașului natal din perioada copilăriei sale îi va inspira ideea piesei Angajare de clown.
Opere în limba română
Se mută apoi la București unde are acces la toate bibliotecile, toate formele de scriere, la literatura clasică și modernă. Sensul invers nu era valabil, cenzura îi interzice unele texte, limitându-i creația. Între 1980 și 1987 va fi profesor de istorie și geografie în comuna Dorobanțu-Plătărești din județul Călărași.
Piesele scrise între 1977 și 1987 au fost cenzurate și circulau pe ascuns, doar poemele îi erau publicate. Între 1977 și 1987 scrie cu aviditate cîteva volume de poezie, numeroase piese de teatru, un roman și câteva scenarii de film. Cu excepția poeziei, celelalte texte sunt refuzate sistematic de cenzură; autorul reușește însă să-și fotocopieze piesele în numeroase exemplare și să le pună în circulație în mediul teatral și literar, un bun exemplu de samizsdat literar.
A fost membru activ al Cenaclului de Luni, condus de Nicolae Manolescu. Înainte de 1989 i-au apărut în România: La noapte va ninge (Editura Albatros, 1980), Orașul cu un singur locuitor (Editura Albatros, 1982), Înțeleptul la ora de ceai (Editura Cartea Românească, 1984). Debutează în volum la Editura Albatros în 1980 cu culegerea de poeme La noapte va ninge. Publică mai multe grupaje de poezie, precum și fragmente de teatru, în principale reviste și ziare literare naționale și studențești: România literară, Luceafărul, Amfiteatru, Cronica, Viața Românească, Vatra, Echinox etc. Concluzia lui Nicolae Manolescu[3] este: „N-aș paria pe proza lui Vișniec.”
Dramaturgul
În 1987, fuge din România și cere azil politic în Franța, unde obține cetățenia franceză în 1993. În prezent, locuiește la Paris, unde este jurnalist la Radio France Internationale, și colaborează la diferite alte reviste franceze.
După 1989, devine autorul cel mai jucat în România, în București și în provincie, la radio și la televiziun. În octombrie 1996, Teatrul Național din Timișoara organizează un festival „Matei Vișniec” cu 10 dintre piesele sale, prezentate de către 12 trupe teatrale. Fragmente din piesele sale sunt prezentate și în câteva manuale școlare alternative.
Exilul și împărăția
În septembrie 1987, va obține o viză turistică pentru o călătorie în Franța și Grecia, iar la Paris o fundație literară din Franța (La Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européenne) îi oferă o bursă literară. În timp ce se află la Paris, piesa sa, "Caii la fereastră", este interzisă la Teatrul Nottara din București, cu o zi înainte de premieră, astfel că la începutul lui octombrie autorul cere azil politic în Franța.
În perioada octombrie 1987 - august 1988, autorul trăiește primele luni de exil parizian, are întâlniri cu membrii proeminenți ai emigrației române (Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Virgil Tănase, etc.), ia cursuri intensive de limba franceză, timp de o lună și jumătate locuiește într-un cămin de muncitori imigranți, apoi este găzduit într-un cămin al organizației umanitare "Secours Catholiques". În tot acest timp, frecventează intens teatrele pariziene, începe traducerea propriilor sale piese în limba franceză.
În lunile august 1988 - octombrie 1989, locuiește la Londra unde lucrează ca jurnalist la Secția Română de la RADIO BBC, unde are un contact benefic cu teatrul anglo-saxon și scrie o piesă în limba engleză - The Pit (Groapa).
În luna octombrie 1989, demisionează de la BBC pentru a-și începe studii doctorale în Franța. O bursă de studii de 2 ani îi permite să trăiască la Cetatea Internațională Universitară de la Paris (Cité Internationale Universaitaire) și să scrie o teză despre "Rezistența culturală în Europa de răsărit sub regimurile comuniste". Imediat, va obține prima diplomă franceză - DEA (Diplôme d'Etudes Approfondies); concomitent, începe să scrie piese de teatru direct în limba franceză. După aceea, se va dedica teatrului și activității de jurnalist la Secția Română de la RADIO FRANCE INTERNATIONALE. Începe o bogată activitate de jurnalist. Viața poate fi privită doar prin prisma cruzimii ce se degajă din «ultimele știri» pe care trebuie să le transmită publicului la postul de radio unde este angajat la Paris (RFI).Creația sa literară găsește aici surse de inspirație, de exemplu în războiul din Bosnia (Du sexe de la femme comme champ de bataille dans la guerre en Bosnie), dar apare și pericolul de a nu mai crea, de a nu avea alte subiecte, pe care l-a depășit, însă, întotdeauna.
Din 1992, piesele lui Matei Vișniec se joacă în străinătate: Les chevaux à la fenêtre, în Franța la Teatrul Les Celestins des Lyon, în regia lui Pascal Papini, și Petit boulot pour vieux clown, la Bienala de Teatru din Bonn. Ulterior, 20 de piese i-au fost jucate în Franța (Théâtre de l'Est Parisien, Théâtre du Guichet Montparnasse, Théâtre du Rond-Point, Studio des Champs-Elysées, etc.). Matei Vișniec este al doilea dramaturg român care reușește să se impună în lumea selectă și extrem de conservatoare a teatrului francez, după Eugène Ionesco. Din 1992, va fi prezent cu una sau mai multe piese la fiecare ediție a Festivalului Internațional de teatru de la Avignon, prestigios festival de teatru din Franța și unul din cele mai mari din lume.
Un fluture cu două aripi
Referitor la această dublă apartenență culturală, Matei Vișniec declara într-un interviu:
„Je suis l’homme qui vit entre deux cultures, deux sensibilités, je suis l’homme qui a ses racines en Roumanie et ses ailes en France”. (Sunt omul care trăiește între două culturi, între două sensibilități, care are rădăcinile în România și aripile în Franța).”
La 31 de ani, când ajunge la Paris, Matei Vișniec lasă culturii române o operă deja semnificativă, un roman, foarte multe piese și câteva volume de poezie. Intră în cultura franceză prin poezie, Le sage à l’heure du thé este distins cu premiul Cea mai bună carte de poezie din 1984.
Pasiunea pentru literatură
Pasiunea sa se hrănește din literatura pe care a citit-o, încă din copilărie. Este îndrăgostit și influențat de Franz Kafka, Fiodor Dostoievski, Edgar Allan Poe, Lautréamont, Jorge Luis Borges, Anton Pavlovici Cehov, Samuel Beckett. Iubește suprarealismul, dadaismul, teatrul absurdului sau grotescului, literatura fantastică, realismul magic al romanului latino american, teatrul realist anglosaxon și urăște realismul socialist.
Opera dramatică
Piese jucate în peste 30 de țări: România, Republica Moldova, Franța, Germania, Italia, Belgia, Luxemburg, Olanda, Elveția, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Danemarca, Suedia, Finlanda, Grecia, Turcia, Rusia, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Croatia, Ucraina, Canada, Statele Unite, Argentina, Brazilia, Bolivia, Japonia, Maroc, Iran, Liban…
Spectacole și participări la mari festivaluri internaționale de teatru: Festivalul de la Avignon, Bienala de teatru de la Bonn, Festivalul de teatru de la Edinburg, Festivalul FAJDR de la Teheran, Festivalul de teatru de la Sibiu etc.
A fost invitat pentru intervenții și conferințe pe tema rezistenței culturale și a literaturii ca spațiu de libertate în numeroase orașe din Franța, dar și în Italia (Universitatea din Padova, Universitatea din Bolognia, Institutul Cultural Francez de la Roma), Statele Unite (Universitatea Phoenix din Arizona, Festivalul "Playing French" de la Chicago), Maroc (Centrul Cultural Francez de la Tetouan), Iran (Universitatea liberă de la Teheran), Japonia (Teatrul Kaze din Tokyo), Cehia (Centrul Cultural Român de la Praga), Marea Britanie (Festivalul de teatru de la Brighton), Germania (Teatrul Hans Otto de la Potsdam), Luxemburg (Fabriktheater) etc.
Piesele lui Matei Vișniec sunt traduse în peste 25 de limbi. Unele au fost montate în teatre importante din Europa: Teatrul Rond Point des Champs Elysées la Paris, Teatrul Stary din Cracovia, Teatrul Piccolo din Milano, Teatrul Regal din Stokholm, Teatrul Young Vic din Londra, Teatrul Național din Istanbul, Teatrul Maxim Gorki din Berlin, Teatro Stabile din Catania (Sicilia)…
În jur de 30 de piese scrise în franceză sunt publicate de editurile franceze Actes Sud - Papiers, L'Harmattan, Lansman, Crater, Espace d'un Instant, L'œil du Prince.
Spectacole și montări recente (2005-2009)
Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal, Teatrul Național din București, regia Florin Fătulescu
Richard al III-lea se interzice, sau scene din viața lui Meyerhold, Teatrul Bulandra, București, regia Cătălina Buzoianu
Ioana și focul, Teatrul de Comedie, București, regia Cătălina Buzoianu
Buzunarul cu pâine, Teatrul Metropolis, București, regia și interpretarea Oana Pellea și Sandu Mihai Gruia
Femeia țintă și cei zece amanți, Teatrul Radu Stanca, Sibiu, regia Claire Dancoisne
Mansardă la Paris cu vedere spre moarte, Teatrul Național din Cluj, regia Radu Afrim
Femeia țintă și cei zece amanți, Teatrul Național din Cluj, regia Mona Chirilă
Occident Express, Teatrul Național din Craiova, regia Alexandru Boureanu
Angajare de clovn, Teatrul Maria Filotti, Braila, regia Radu Nichifor [4]
Angajare de clown, Teatrul de Nord Satu-Mare, regia Ana Ciobanu
Cărți editate în România
Poezie
La noapte va ninge; București, Editura Albatros, 1980
Orașul cu un singur locuitor; București, Editura Albatros, 1982
Înțeleptul la ora de ceai; București, Editura Cartea Românească, 1984
Poeme ulterioare; București, Editura Cartea Românească, 2000
Orașul cu un singur locuitor (antologie de poezie); Pitești, Editura Paralela 45, 2005
Securi decapitate; gravuri originale realizate de Matei Vișniec, Andra Bădulescu, Joèla Vișniec; București, Tracus Arte, 2012
Roman
Cafeneaua Pas-Parol; București, Editura Fundației Culturale Române, 1992; reeditare în 2008 la Editura Cartea Românească; reeditare in 2014 la Editura Polirom
Sindromul de panică în orașul Luminilor; București, Editura Cartea Românească, 2009 [5]
Domnul K Eliberat; București, Editura Cartea Românească, 2010
Dezordinea preventivă; București, Editura Cartea Românească, 2011
La masă cu Marx; București, Editura Cartea Românească, 2011
Scrisori de dragoste către o prințesă chineză; București, Editura Humanitas, 2011
Negustorul de începuturi de roman: roman caleidoscop; Polirom, Iasi, 2014
Teatru
Țara lui Gufy; București, Editura Ion Creangă, 1992
Angajare de clown; București, Editura Unitext, 1993
Văzătorule, nu fi un melc; București, Editura Expansion-Armonia, 1996
TEATRU (I) și TEATRU (II) (în două volume); București, Editura Cartea Românească, 1996 - prima culegere masivă din teatrul scris de autor între 1977 și 1990; reditare la aceeași editură în 2007
Negustorul de timp și Frumoasa călătorie a urșilor Panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt, colecția TEATRU/BIBLIOTECA; București, Editura Eminescu, Asociația Uniunii Scriitorilor, 1998
Teatru descompus și Despre sexul femeii-cîmp de luptă în războiul din Bosnia; București, Editura Cartea Românească, 1998, reeditare în 2007 la aceeași editură
Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal; Brasov, Editura Aula, 2001; reeditare la Pitești, Paralela 45, 2007
Caii la fereastră; Brasov, Editura Aula, 2001
Mansardă la Paris cu vedere spre moarte; Pitești, Editura Paralela 45, 2005
Omul cu o singură aripă; Pitești, Editura Paralela 45, 2006
Păianjenul în rană; București, Editura Cartea Românească, 2007
Groapa din tavan; București, Editura Cartea Românească, 2007
Omul pubelă & Femeia ca un câmp de luptă; București, Editura Cartea Românească, 2007 [6]
Imaginează-ți că ești Dumnezeu; Pitești, Editura Paralela 45, 2008
Mașinăria Cehov și Nina sau despre fragilitatea pescărușilor împăiați; București, Editura Humanitas, 2008
Femeia țintă și cei zece amanți; Pitești, Editura Paralela 45, 2009
Occident Express și Despre senzația de elasticitatea cînd pășim peste cadavre; Pitești, Editura Paralela 45, 2009
Omul din cerc (antologie de teatru scurt); Pitești, Editura Paralela 45, 2011
Procesul comunismului prin teatru (antologie); București, Editura Humanitas, 2012
Omul din care a fost extras răul; București, Editura Cartea Românească, 2014
Trilogia balcanică. Migraaaanți sau Prea suntem mulți în aceeași barcă; București, Editura Humanitas, 2016
Ultimele zile ale Occidentului; București, Editura Polirom, 2018
Varia
Cronica ideilor tulburătoare sau Despre lumea contemporană ca enigmă și amărăciune; Polirom, Iași, 2010
Cabaretul cuvintelor: exerciții de muzicalitate pură pentru actorii debutanți; București, Cartea Românească, 2012
Volume colective
Dialoguri pariziene cu Monica Lovinescu, Jean-Louis Courriol, Bujor Nedelcovici, Sanda Stolojan, Cicerone Ionițoiu, Aurora Cornu, George Astaloș, Ilie Constantin, Matei Vișniec, Mihai Popov, Nicolae Lupan, Victor Voinicescu-Sotchi, Virgil Tănase, Françoise Taguet; realizate de Lucreția Bârladeanu; Chișinău; Editura Arc, 2005
Mărturii în timp - dialoguri cu: Walter M. Bacon Jr., Mihai Beniuc, Nicolae Breban, Gheorghe Buzatu, Mihai Cimpoi, Șerban Cioculescu, Petru Creția, Zoe Dumitrescu-Bușulenga, Dan Hatmanu, Alexandru Ivasiuc, Cezar Ivănescu, George Lesnea, Nicolae Manolescu, Alexandru Paleologu, Al. Piru, Mircea Popovici, Alexandru Preda, Lucian Raicu, Marin Sorescu, Nichita Stănescu, Kurt W. Treptow, Mihai Ursachi, Matei Vișniec; realizate de Constantin Coroiu; Bucuresti; Paideia, 1997
Cărți editate în Franța
Le sage à l'heure du thé, 1984
Du Pain plein les poches, Éditions du Pli Urgent, 1984, trad. Virgil Tanase
Poèmes de Roumanie, trad. de Mihaï Zaharia, éd. Cahiers bleus/Librairie bleue, 1990
Le Dernier Godot, Cosmogone, 1996, trad. Gabrielle Ionesco
La vieille dame qui fabrique 37 cocktails molotov par jour, Éditions Écritures Théâtrales Grand Sud-Ouest, 2009. (Mis en scène par Laetitia Mazzoleni pour la Cie On est pas là pour se faire engueuler)
Editions LANSMAN
Trois nuits avec Madox, 1995
L'histoire du communisme racontée aux malades mentaux, 2000
Le Roi, le rat et le fou du Roi: fable baroque, farce, bouffonerie et mascarade pour comédiens et marionnettistes ; Wallonie, Lansman 2002
Attention aux vielles dames rongees par la solitude, 2004
Richard III n'aura pas lieux ou Scènes de la vie de Meyerhold: adaptation libre d'après le dernier cauchemar du metteur en scène Vsevolod Meyerhold avant qu'il soit tué en prison en 1940 sur l'ordre du Généralissime ; Carnières-Morlanwelz, Lansman, 2005
La femme-cible et ses dix amants, 2005
La machine Tchekov; Carnières-Morlanwelz, Lansman, 2005
Le mot progrès dans la bouche de ma mère sonnait terriblement faux, 2007
Les detours Cioran ou Mansarde à Paris avec vue sur la mort, 2007
Enquête sur le disparition d'un nain de jardin, 2008 (coédition Théâtre de la Digue / Urgence de la jeune parole)
De la sensation d'élasticité lorsqu'on marche sur des cadavres, 2010
La ville d'un seul habitant (poèmes), 2010
Editions ACTES SUD-PAPIERS
Paparazzi ou la chronique d'un lever de soleil avorté suivi de Du sexe de la femme comme champ de bataille dans la guerre en Bosnie, 1997
Lettres aux arbres et aux nuages, 1997, dans le recueil "Brefs d'ailleurs"
Petit boulot pour vieux Clown suivi de L'histoire des ours pandas racontée par un saxophoniste qui a une petite amie à Francfort, 1998
Du pain, plein les poches et autres pièces courtes, 2004
Editions L'HARMATTAN
Théâtre décomposé, ou L'homme poubelle, 1996
Editions CRATER
Les partitions frauduleuses, 1995
Les chevaux à la fenêtre, 1996
Comment pourrais-je être un oiseau?, 1997
Mais qu'est-ce qu'on fait du violoncelle? 1999
Editions ESPACE D'UN INSTANT
Mais, maman, ils nous racontent au deuxième acte ce qui s'est passé au premier, 2004
Le spectateur condamné à mort, 2006
Editions L'ŒIL DU PRINCE
Jeanne et le feu, 2009
Cărți editate în Bulgaria
2009 - Mansardă la Paris cu vedere spre moarte - 6 PIESE trad. de OGNEAN STAMBOLIEV SI IVAN RADEV- ; ED. FACHEL EXPRES - SOFIA
2010 - Orașul cu un singur locuitor - 90 poezii - Richard al III-lea nu se mai face sau Scene din viața lui Meyerhold; trad. și pref. OGNEAN STAMBOLIEV
2011 - Sindromul de panică în Orașul Luminilor - roman ; trad. OGNEAN STAMBOLIEV; ED. AVANGARDPRINT, Bulgaria
2015 -Domnul K. eliberat - roman, trad si prefata OGNEAN STAMBOLIEV - ED AVANGARDPRINT
2016 - Dezordinea preventiva - roman. trad si prefata OGNEAN STAMBOLIEV- ED AVANGARDPRINT Bulgaria
2017 - Calatorul prin ploaie - 5 piese - trad si postfata OGNEAN STAMBOLIEV - ED GEA LIBRIS - SOFIA
Piese de teatru
Les chevaux à la fenêtre (Caii la fereastră)
Attention aux vieilles dames rongees par la solitude (Atenție la bătrânele doamne roase de singurătate)
Le roi, le rat et le fou du roi (Regele, șobolanul și nebunul regelui)
Theatre decomposee ou, L'homme-poubelle (Teatrul descompus sau Omul-pubelă)
Petit Boulot pour vieux clowns (Angajare de clovn)
Du pain plein les poches (Buzunarul cu pâine)
Paparazzi, ou, La chronique d'un lever de soleil avorte (Paparazzi sau cronica unui apus de soare avortat)
Trois nuits avec Madox (Trei nopți cu Madox)
Mais maman, ils nous racontent au deuxième acte ce qui s’est passé au premier (Bine, mamă, da' ăștia povestesc în actu' doi ce se-ntâmplă-n actu întâi)
Mais qu'est-ce qu'on fait du violoncelle? (Si cu violoncelul ce facem?)
Comment pourrais-je etre un oiseau? (Cum aș putea fi o pasăre?)
Le dernier Godot (Ultimul Godot)
Histoire des l'ours panda racontee par une saxophoniste (Istoria urșilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt)
L'histoire du communisme racontee aux malades mentaux (Istoria comunismului povestită pe înțelesul bolnavilor mintali)
Lettres aux arbres et aux nuages (Scrisori către arbori și nori)
Mansarde à Paris avec vue sur la mort (Mansardă la Paris cu vedere spre moarte)
Richard al III-lea nu se mai face sau Scene din viața lui Meyerhold
Hotel Europa complet
Piese de teatru publicate în limba franceză
Les trois nuits de Madox, Editions Lansman, 1995
Les partitions Frauduleuses, Editions Crater, 1995
Théâtre décomposé ou L’Homme-poubelle, Editions L’Harmattan, 1996. Pusă în scenă de Gabriel Garran, 2004
Les chevaux à la fenêtre, Editions Crater, 1996
Lettres aux arbres et aux nuages, Editions Actes Sud-Papiers, 1997
Paparazzi ou la chronique d’un lever de soleil avorté, Editions Actes Sud-Papiers, 1997
Du sexe de la femme comme champ de bataille dans la guerre en Bosnie, Editions Actes Sud-Papiers, 1997
Comment pourrais-je être un oiseau ?, Editions Crater, 1997
Petit boulot pour vieux clowns, Editions Actes Sud-Papiers, 1998
L’histoire des ours Panda racontée par un saxophoniste, Editions Actes Sud-Papiers, 1998
L’histoire du communisme racontée aux malades mentaux, Editions Lansman, 2000
Le roi, le rat et le fou du roi, Editions Lansman, 2002
Attention aux vieilles dames rongées par la solitude, Editions Actes Sud-Papiers, 2004
Du pain plein les poches et autres courtes pièces, Editions Actes Sud-Papiers, 2004
Mais maman, ils nous racontent au deuxième acte ce qui s’est passé au premier, Editions L’espace d’un instant, 2004
Premii și distincții în România
1977: Premiul revistei ROMÂNIA LITERARA la Festivalul Național de Poezie "Nicolae Labiș"
1978: Premiul de Poezie al revistelor Viața Studențească și Amfiteatru
1980: Premiul Concursului de debut al Editurii Albatros
1985: Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru Cea mai bună carte de poezie, pentru volumul Înțeleptul la ora de ceai (1984)
1991: Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă românească a anului 1990, pentru piesa Angajare de clovn
1991: Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru Dramaturgie
1998: Premiul pentru Dramaturgie al UNIUNII SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA pentru volumele "Teatru I - Teatru II" apărute la Cartea Românească
1998: Premiul de Dramaturgie al ACADEMIEI ROMÂNE
2002: Premiul pentru dramaturgie al UNIUNII SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA pentru volumul "Istroia comunismului povestită pentru bolnavii mintal" apărut la Editura Aula
2002: Premiul Național de Dramaturgie acordat de Ministerul Culturii
2007: Premiul pentru Dramaturgie acordat de UNIUNINEA SCRIITORILOR DIN ROMÂNIA pe 2006 pentru volumul "Omul cu o singură aripă" apărut la Editura Paralela 45
2009: Premiul revistei "Viața Românească"
2010: Premiul pentru roman acordat de revista OBSERVATORUL CULTURAL (pentru romanulul "Sindromul de panică în orașul luminilor")
Premii și distincții în Franța
1991: Premiul Juriului la Festivalul "Les Journées d'Auteurs" organizat de Teatrul LES CELESTINS DE LYON, pentru piesa Caii la fereastră
1993: Spectacolul Teatru descompus montat la Teatrul MUNDI în coproducție cu INSTITUTUL FRANCEZ de la București obține, pentru versiunea sa franceză, premiul "Théâtre vivant" acordat de RADIO FRANCE INTERNATIONALE
1994: Marele premiu de teatru radiofonic al SOCIETAȚII AUTORILOR ȘI COMPOZITORILOR DRAMATICI DIN Franța pentru piesa Povestea urșilor panda povestită de un saxofonist care are o iubită la Frankfurt
1996 și 2008: Premiul presei la Festivalul de teatru de la Avignon, secția OFF
2009: Premiul EUROPEAN acordat de Societatea Autorilor și Compozitorilor Dramatici din Franța.
Exegeze critice și teze de doctorat
Suaud, Olivier, Matei Visniec, la disparition du personage, Universite Toulouse le Mirail; Mémoire présenté pour l’obtention de la Maitrise de Lettres Modernes, sous la direction de Monsieur Arnaud Rykner, juin, 2001
Bogdan Crețu, Matei Vișniec, un optzecist atipic, Editura Universității Iași, 2005
Shari Gerstenberger, Theatre Decomposed, or The Human Trashcan, Translation of Théâtre décomposé ou l’homme-poubelle by Matei Visniec, Comparative Literature Thesis 2007, Alistaire Tallent, Andrew Manley
Roxana Maria Sînescu, Situații, forme și tehnici ale dialogului în teatrul lui Matei Vișniec, Tipo Moldova, Iași 2008
Daniela Magiaru, Matei Vișniec - Mirajul cuvintelor calde, Editura Institutului Cultural Român, 2010
Mihai Lungeanu, Personajul virtual, sau calea către al V-lea punct cardinal la Matei Vișniec, Editura Cartex, 2010
Emilia David, Mizele intertextualității în literatura Generației '80: Matei Vișniec - aspecte ale biblingvismului și ale postmodernismului în contextul unei receptări pluriculturale a operei (teza de doctorat) - ; București: Universitatea București. Facultatea de Litere. Școala de doctorat în Litere ; Torino; Universita degli Studi di Torino. Dipartamento di Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne, 2015
Literatura, teatrul si filmul în onoarea dramaturgului Matei Visniec; vol. coordonat de Marina Cap-Bun si Florentina Nicolae; Constanta; Ovidius University Press, 2015
Note
^ Autoritatea BnF, accesat în 10 octombrie 2015
^ Autoritatea BnF, accesat în 10 octombrie 2015
^ Nicolae Manolescu, Istoria literaturii române pe înțelesul celor care citesc, p. 331
^ Matei Vișniec: „Mi-au trebuit ani să înțeleg dragostea“, 7 aprilie 2008, Evenimentul zilei, accesat la 26 mai 2016
^ CRONICA LITERARA/ Grupul numărul cinci, 2 decembrie 2009, Daniel Cristea-Enache, Ziarul de Duminică, accesat la 27 martie 2013
^ Matei Vișniec: “Publicul este cel violat de mizeriile lumii”, 2 iunie 2010, Evenimentul zilei, accesat la 22 august 2016
Legături externe
Site-ul oficial al autorului
fr Biografie
en Biografie
Editura LiterNet: Înțeleptul la ora de ceai ISBN 973-8475-54-6
Editura LiterNet: Despre sexul femeii - câmp de luptă în războiul din Bosnia ISBN 973-85948-1-2
Editura LiterNet: Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal ISBN 973-8475-16-3
Editura LiterNet: PAPARAZZI sau Cronica unui răsărit de soare avortat ISBN 973-85739-8-X
Editura LiterNet: Opt poeme de dragoste (pentru Andra)
Editura LiterNet: Alte articole publicate în Atelier LiterNet
Uniunea Scriitorilor din România: Premii
Un Festival de teatru "Matei Vișniec" la Tokyo.
Interviuri
„O noua generatie de regizori descopera piesele mele“. Interviu cu Matei VISNIEC, Ovidiu Șimonca, Observator cultural - numărul 265, aprilie 2005
Matei Vișniec, dramaturg: „Fără ajutorul unui regizor bun, n-am făcut nimic“, 12 iulie 2010, Dan Boicea, Adevărul
VIDEO Matei Vișniec, dramaturg, scriitor, jurnalist: „Am fugit de-acasă, ca să caut un liceu la București“, 9 decembrie 2011, Carmen Constantin, Adevărul
Un scriitor celebru acuză: "Mă obosește delirul politic din România". "Corupția, nepotismul și spiritul de clan sunt în continuare un flagel", 23 october 2012, Roxana Roseti, Evenimentul zilei
Interviuri-document cu personalități românești: Matei Vișniec, 3 august 2013, Rhea Cristina, Ziarul Metropolis
MATEI VISNIEC - "Romania e foarte prezenta in viata mea", Dia Radu, Formula AS - anul 2010, numărul 942
De la Wikipedia, enciclopedia liberă