Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Chirițoiu: Plafonarea tarifelor la polițele RCA după ieșirea Euroins de pe piață a fost un lucru bun

Ziarul de Vrancea
21 mai 2023 716 vizualizări

Ideea este să folosim această perioadă de șase luni, din care deja s-au scurs două, ca să se calmeze piața, susține șeful Consiliului Concurenței

Plafonarea tarifelor la polițele RCA după ieșirea Euroins de pe piață a fost un lucru bun, tocmai ca să ținem lucrurile mai calme, să trecem peste panica atâta a consumatorilor, cât și a asigurătorilor, și trebuie să folosim această perioadă ca să pregătim o legislație mai bună, care să rezolve problemele, cea mai importantă fiind lipsa de control asupra costurilor ce induce inevitabil o creștere a prețului la RCA, este de părere președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. "Tarifele au fost plafonate de către Guvern ca să se poată absorbi șocul ieșirii unei companii foarte mari, Euroins, de pe piață, ieșire care vine la scurt timp după ce a ieșit altă companie mare, City, de pe piață. Ideea este să folosim această perioadă de șase luni, din care deja s-au scurs două, ca să se calmeze piața, asta înțeleg, și ca să pregătim o legislație mai bună, care să ne asigure că în viitor nu vor mai fi probleme pe piața RCA. Deci, aștept cu încredere că până la sfârșitul celor șase luni va exista un act normativ, de ce tip o fi el vom vedea, dar să existe un act normativ care să rezolve problemele pe piață. Cea mai importantă pe care-o vedem noi este lipsa de control asupra costurilor, care induce sau e inevitabil să inducă o creștere a prețului polițelor RCA", a afirmat Chirițoiu, după o conferință pe tema pieței farma, organizată de Consiliul Concurenței, la Sinaia. În opinia sa, faptul că anumiți asigurători vor să stabilească tariful polițelor în funcție de anumite criterii, cum ar fi kilometrajul mașinii etc, nu reprezintă o problemă, ci faptul că nu există un mecanism prin care să fie controlat cât cheltuiesc aceștia cu reparațiile mașinilor. "Asta nu mi se pare problematic. Dacă o companie are niște criterii și vine cu un preț care, nu știu, e considerat nepotrivit de către clienți, clienții se pot duce la altă companie care are alte criterii. Deci nu aici văd problema. Problema este dacă, repet, dacă nu este un mecanism de a controla cât cheltuiesc firmele astea de RCA, ele vor fi obligate să pună aceste costuri crescute cu reparațiile mașinilor, că despre asta e vorba în primul rând, costurile cu reparațiile mașinilor vor obliga toate companiile să crească prețurile, da, deci nu doar una. Criteriile, cum sunt, sunt ale fiecărei companii, dar costurile astea în piață se răsfrâng asupra tuturor și atunci vor crește prețurile toate", a explicat el. Chirițoiu a subliniat că plafonarea tarifelor la RCA a fost o idee bună, pentru a nu se crește tarifele în panica creată de ieșirea de pe piață a Euroins. "Unu: piața de RCA avea probleme de mai mult timp și erau firme care încercau să evite o expunere mare pe piața RCA. Doi, am văzut când a ieșit de pe piață City, că sunt firme care în panica iscată în momentul ăla au crescut foarte mult tarifele, probabil în efortul de a nu avea noi clienți până când nu se lămurește situația în piață. De asta cred că a fost o idee bună, că de data asta au fost plafonate tarifele. Deci, după ieșirea Euroins s-a venit cu această plafonare cu care nu s-a venit după ieșirea City. Cred că e un lucru bun acum, tocmai ca să ținem lucrurile mai calme, să trecem peste panica atâta a consumatorilor, dar și a firmelor de RCA", a adăugat șeful autorității de concurență. Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a anunțat, pe 17 martie, că a decis să retragă autorizația de funcționare a societății Euroins România, constatând indiciile stării de insolvență a companiei, a anunțat vineri, instituția. "Consiliul a mai hotărât promovarea de către ASF a unei cereri pentru deschiderea procedurii de faliment și numirea Fondului de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator interimar al societății, cu sarcina de a asigura administrarea și conducerea activității asigurătorului și adoptarea măsurilor necesare pentru conservarea patrimoniului. Atribuțiile conducerii societății se suspendă de drept. Mandatul FGA încetează la numirea lichidatorului judiciar", precizează sursa citată, într-un comunicat.

Numărul firmelor care “au stins lumina” a urcat cu aproape o treime

u domeniul de activitate care a consemnat cele mai multe dizolvări de firme, în primele trei luni ale acestui an, este comerțul cu ridicata și cu amănuntul

Numărul firmelor dizolvate a crescut cu 28,51%, în primele trei luni din 2023, până la 10.709, față de 8.333 în aceeași perioadă din 2022, conform datelor centralizate de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Cele mai multe dizolvări au fost înregistrate în București, respectiv 2.254 de firme (număr în creștere cu 45,23% față de primul trimestru din 2022), și în județele Timiș (605, plus 59,63%), Cluj (513, plus 33,94%), Constanța (504, plus 19,71%) și Ilfov (437, plus 21,05%). La polul opus, cele mai puține dizolvări de firme au fost consemnate în județele Mehedinți, respectiv 55 (plus 3,77), Covasna (58, plus 20,83%) și Ialomița (62, plus 58,97%). Domeniul de activitate care a consemnat cele mai multe dizolvări de firme, în primele trei luni ale acestui an, este comerțul cu ridicata și cu amănuntul, repararea autovehiculelor și motocicletelor, unde s-au înregistrat 2.988 de dizolvări la nivel național. Față de perioada similară a anului anterior, dizolvările din acest sector au crescut cu 16,45%. Potrivit sursei citate, activitățile profesionale, științifice și tehnice, construcțiile, precum și industria prelucrătoare sunt alte domenii de activitate unde s-a consemnat un număr mare de dizolvări de firme, și anume 1.062 (plus 45,28%), 973 (plus 28,03%), respectiv 924 (plus 26,58%). În martie 2023, s-au înregistrat 3.721 dizolvări de firme, cele mai multe în București (789) și în județele Timiș (220), Cluj (191) și Constanța (164).

Cum pot afecta routerele vechi securitatea companiilor

Prețul mediu actual pentru datele de acces în rețelele corporative, prin intermediul routerelor "necurățate" de către companii după scoaterea din uz, este de aproximativ 2.800 de dolari, arată o cercetare realizată de Kela Cybercrime Prevention, citată de blogul din România a Eset - producător de soluții antivirus.

 "Înlocuirea unui router învechit dintr-un rack de echipamente și introducerea altuia nou și mai performant este probabil un eveniment cotidian în multe medii de afaceri. Cu toate acestea, soarta routerului eliminat ar trebui să fie la fel de importantă, dacă nu chiar mai importantă, precum instalarea fără probleme a noului kit. Din nefericire, în multe cazuri, se pare că nu se întâmplă așa. Atunci când echipa de cercetare Eset a achiziționat câteva routere folosite pentru a configura un mediu de testare, membrii echipei au fost șocați când au constatat că, în multe cazuri, configurațiile utilizate anterior nu fuseseră șterse. Dimpotrivă, datele conținute în dispozitive puteau fi folosite pentru a identifica proprietarii anteriori, împreună cu detaliile configurațiilor de rețea ale acestora. Acest lucru a determinat echipa de cercetare Eset să efectueze un test mai amplu, achiziționând mai multe dispozitive folosite și adoptând o metodologie simplă pentru a verifica dacă mai existau date pe aceste dispozitive. Au fost achiziționate în total 18 routere, dintre care unul s-a dovedit a fi nefuncțional, iar două erau conectate prin modul Mirror, astfel încât au fost considerate ca fiind o singură unitate. După aceste ajustări, au fost descoperite detalii de configurare și date în peste 56% dintre acestea", notează expertul Eset, Cameron Camp. Potrivit sursei citate, un hacker ar fi putut obține accesul inițial necesar pentru a începe să verifice unde se află activele digitale ale companiei și care dintre informații ar putea fi valoroase. În acest context, incursiunea neautorizată inițială în rețeaua unei companii este valoroasă pentru atacatori, astfel încât prețul mediu actual pentru datele de acces în rețelele corporative este de aproximativ 2.800 de dolari, după cum reiese din datele Kela Cybercrime Prevention. "Acest lucru înseamnă că un router second-hand achiziționat pentru doar câteva sute de dolari, și care, fără prea mult efort, oferă acces la rețea, ar putea furniza unui infractor cibernetic un randament semnificativ al investiției. Asta presupunând că aceștia nu fac decât să sustragă datele de acces și să le vândă apoi pe o piață dark web, în loc să lanseze ei înșiși un atac cibernetic. Un element îngrijorător al acestei cercetări a fost lipsa de implicare din partea companiilor atunci când s-a tras un semnal de alarmă cu privire la problema legată de accesul neautorizat la datele lor. Unele au fost receptive, câteva au confirmat că dispozitivele fuseseră transmise companiilor colaboratoare pentru distrugere sau ștergere securizată - un proces care, în mod clar, nu a avut loc - iar altele au ignorat pur și simplu încercările repetate de contact", subliniază expertul Eset.

Ce a spus directorul Toyota despre vehiculele electrice?

Lipsa resurselor înseamnă că vehiculele electrice cu baterie nu pot fi singurul răspuns al sectorului auto la schimbările climatice, consideră principalul om de știință al Toyota Motor, avertizând că concentrarea asupra vehiculelor electrice cu baterie i-ar putea determina pe unii șoferi să rămână la vehiculele poluante, transmite Reuters. Unii investitori și grupuri ecologiste au criticat de mult timp Toyota pentru că a întârziat să adopte vehiculele electrice, spunând că a fost în decalaj față de Tesla și alți producători auto, pe fondul cererii globale în creștere. Cel mai mare producător de automobile din lume după vânzări a reacționat spunând că vehiculele electrice sunt doar o opțiune și că hibrizii pe benzină-electric, cum ar fi pionieratul său Prius, sunt o alegere mai realistă pentru anumite piețe și șoferi. Gill Pratt, directorul general al Institutului de Cercetare Toyota, a declarat joi reporterilor că vehiculele electrice ar putea face o diferență pozitivă în reducerea schimbărilor climatice în țări precum Norvegia, care are multă infrastructură regenerabilă. Dar în alte părți ale lumii, unde cărbunele este încă folosit pentru a produce energie, hibrizii sunt mai buni pentru emisiile de CO2, a adăugat el. ”Materialele bateriilor și infrastructura de încărcare din surse regenerabile vor fi în cele din urmă din belșug”, a spus Pratt la Hiroshima, cu o zi înainte de începerea unui summit al liderilor Grupului celor șapte din orașul japonez. Dar va dura zeci de ani pentru ca minele de materiale pentru baterii, generarea de energie regenerabilă, liniile de transport și instalațiile sezoniere de stocare a energiei să se extindă”.

“Îmi e greu să cred să Blue Air poate să redevină fiabil”

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, spune că unul dintre motivele pentru care s-au scumpit biletele de avion a fost reducerea concurenței prin dispariția Blue Air. Președintele autorității de concurență este de părere că îi este greu să creadă că Blue Air poate să redevină o companie fiabilă. ”Teoretic, avem plan de restructurare și la Blue Air. În realitate, îmi e greu să cred că Blue Air poate să redevină fiabil. O companie aeriană care nu zboară de luni de zile .. cam cum ar fi situația? Avioane nu a avut niciodată, iar acum nici nu zboară. Deci ce s-ar putea întâmpla acolo? Personal îmi pare rău, cred că era bine în piața românească să avem un operator, Blue Air era al treilea operator, sau era în top 3, dar era mai mare decât Tarom înainte de criză, cota lor de piață s-a mutat la Wizz Air, prețurile au crescut. Nu spun că au crescut numai din cauza dispariției Blue Air, dar reducerea concurenței prin dispariția Blue Air cu siguranță a afectat prețurile. Sunt mai multe motive pentru care au crescut biletele de avion, au crescut în toată Europa, nu numai la noi, dar parte din explicația creșterii la noi este și dispariția Blue Air. Deci, îmi pare rău că nu s-a reușit salvarea acestei companii", a declarat sâmbătă președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, în cadrul unei conferințe la Sinaia. Vorbind despre inflație, acesta a afirmat că inflația nu e microeconomie, ci înseamnă toată economia. ”Ținerea prețurilor la un nivel rezonabil, a tuturor prețurilor, acesta e job-ul BNR-ului prin politica monetară, prin dobânzi. În esență, când crește inflația, trebuie să crești dobânzile, și a Ministerului de Finanțe, prin politica fiscală. Când crește inflația, vrei să reduci deficitul bugetar. Nu putem noi să stăpânim inflația. Noi ne uităm la piețe, să nu fie probleme într-o industrie, să nu profite unele companii de inflație ca să își mai crească prețurile”, a adăugat Chirițoiu.

Samsung nu va înlocui în curând motorul de căutare implicit al Google

Samsung Electronics nu va înlocui în curând motorul de căutare implicit al Google de pe smartphone-urile sale cu cel al Microsoft, Bing, potrivit Wall Street Journal, care a citat persoane familiare cu problema, transmite Reuters. Potrivit articolului, Samsung, a suspendat o revizuire internă care a explorat înlocuirea Google cu Bing în aplicația sa de navigare pe web, care vine preinstalată pe smartphone-urile companiei. Google și Samsung nu au răspuns solicitărilor Reuters de comentarii. Microsoft a refuzat să comenteze. O parte considerabilă din veniturile obținute de companiile de motoare de căutare provin din parteneriatele lor pe termen lung cu producători de telefoane, precum Apple și Xiaomi. Google câștigă venituri anuale estimate la 3 miliarde de dolari din contractul cu Samsung, potrivit unui articol din 16 aprilie al New York Times. Informația că Samsung ia în considerare o potențială trecere la Bing a fost relatată pentru prima dată luna trecută și a influențat negativ acțiunile Alphabet, compania mamă a Google, la momentul respectiv. Integrarea tehnologiei de inteligență artificială a OpenAI în Bing, deținut de Microsoft, a condus oamenii către motorul de căutare puțin utilizat și l-a ajutat să concureze mai bine cu liderul de piață Google în creșterea vizitelor pe pagini, potrivit datelor companiei de analiză Similarweb.

Adidas va dona o parte din încasările din vânzările încălțămintei Yeezy

Adidas va începe să vândă o parte din pantofii din parteneriatul său defunc Yeezy cu rapperul Kanye West la sfârșitul lunii mai, potrivit companiei, care intenționează să doneze o parte din încasări organizațiilor care luptă împotriva antisemitismului și rasismului, transmite Reuters. Adidas a rupt legăturile cu West, care se numește Ye, în octombrie, după ce a făcut o serie de comentarii antisemite în interviuri și pe rețelele de socializare. Producătorul german de îmbrăcăminte sport a rămas cu pantofi Yeezy în valoare de 1,2 miliarde de euro (1,3 miliarde de dolari). Adidas nu a spus cât va dona, spunând doar că ”o sumă semnificativă” va fi acordată unor organizații precum Anti-Defamation League (Liga Anti-Defîimare) și Philonise & Keeta Floyd Institute for Social Change, conduse de fratele lui George Floyd, care își propune să lupte împotriva sistemelor sistemice de rasism în Statele Unite. ”Credem că aceasta este cea mai bună soluție, deoarece respectă modelele create și pantofii produși, funcționează pentru oamenii noștri, rezolvă o problemă de inventar și va avea un impact pozitiv în comunitățile noastre”, a spus CEO-ul Bjoern Gulden. ”Nu există loc în sport sau societate pentru ură de orice fel și rămânem angajați să luptăm împotriva ei”.

“TikTok mai are multe de făcut pentru a respecta reglementările UE”

Comisarul pentru Industrie al UE, Thierry Breton, a declarat vineri că a vorbit recent cu directorul general al TikTok, Shou Zi Chew, și i-a spus că mai sunt multe de făcut pentru ca rețeaua de socializare deținută de China să respecte reglementările Uniunii Europene, transmite Reuters. ”I-am spus că, deocamdată, mai este mult loc de îmbunătățire, în ceea ce privește o moderare mai mare a conținutului, evitarea exceselor, garantarea unei utilizări sigure a datelor, în special a datelor copiilor noștri”, a spus Breton la televiziunea France 2. Diverse țări occidentale, inclusiv Marea Britanie, Statele Unite și mai multe state membre ale Uniunii Europene, au restricționat deja utilizarea TikTok din motive de securitate. Luna trecută, UE a evidențiat 19 mari platforme online, inclusiv TikTok, care vor face obiectul Digital Services Act (DSA), un set de reguli noi privind conținutul online, din august. Regulile impun companiilor să facă managementul riscurilor, să efectueze audit extern și independent, să partajeze date cu autoritățile și cercetătorii și să adopte un cod de conduită.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.