Politică

Primarul din Fitioneşti, greu de dat jos deşi a fost incompatibil

Ziarul de Vrancea
7 mar 2014 6470 vizualizări
Prefectura susţine că din cauza secretarului care nu a întocmit un referat, primarul Iordache Cazacu nu a putut fi lăsat fără funcţie

Un adevărat lanţ al slăbiciunilor a condus la menţinerea în funcţie a primarului din Fitioneşti, Iordache Cazacu, arată Instituţia Prefectului, deşi acesta a fost găsit incompatibil de Agenţia Naţională de Integritate în precedentul său mandat. Pe 27 aprilie 2011, ANI a stabilit că Iordache Cazacu este incompatibil deoarece a fost primar şi administrator al SC Larvin SRL. În perioada 2011 – 2013, Prefectura i-a cerut secretarului din Fitioneşti să înainteze prefectului referatul justificativ pentru a pune în aplicare art. 16 din Legea 393/2004, privind statutul aleşilor locali. De tot atatea ori, secretarul a refuzat însă, invocand că primarul nu s-a putut apăra sau că nu ar intra în atribuţiile sale. Pe 17 iulie 2012, Prefectura a sesizat Parchetul judeţean, însă pe 26 aprilie 2013, primarul Iordache şi secretarul Elena Roxana au primit neînceperea urmăririi penale. Pe 10 iulie 2013, a fost sesizată Comisia de disciplină Vrancea pentru că secretarul nu a întocmit înainte de finalul precedentului mandat al primarului. “Datorită refuzului secretarului comunei Fitioneşti de a întocmi referatul justificativ, prevăzut de art. 16 alin. 2 din legea 393/2004 privind statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, Prefectul judeţului Vrancea a fost în imposibilitatea de a emite, în conformitate cu prevederile legale în materie, ordinul privind încetarea de drept a mandatului de primar înainte de expirarea duratei normale a mandatului în ceea ce îl priveşte pe primarul comunei Fitioneşti, judeţul Vrancea, domnul Cazacu Iordache”, se arată într-un punct de vedere al Instituţiei Prefectului. De asemenea, reprezentanţii Prefecturii arată că s-a depăşit termenul de trei ani cand putea fi emis ordinul de încetare a mandatului. În ceea ce îl priveşte pe Liviu Oloeriu, consilier PSD în Consiliul Local Focşani, Prefectura susţine că nu a fost informată de ANI sau CL despre vreun raport de evaluare ANI sau hotărare judecătorească rămasă definitivă. Potrivit Prefecturii, “prefectul judeţului Vrancea nu are competenţa legală privind emiterea unui ordin prin care să constate încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului unui consilier local, acesta fiind atributul exclusiv al consiliului local din care acesta face parte”. (M. BOICU)

 

Prefectul liberal, pistonat de opoziţie să taie incompatibilii PSD

 

In acest moment, doi aleşi PSD din Vrancea au decizii definitive şi irevocabile de incompatibilitate dictate de ANI, primarul Iordache Cazacu şi consilierul municipal Liviu Oloeriu.Deputatul PMP Secară îi cere prefectului să aplice legea şi să emită ordinele de încetare a mandatelor aleşilor locali găsiţi incompatibili.Prefectul Popescu spune că de la Focşani nu a primit nicio informare de la secretar, în timp ce la Fitioneşti, ANI  a fost informată că secretarul refuză să respecte procedura.

Cazurile de incompatibili din politica vranceană, primarul Iordache Cazacu, PSD, de la Fitioneşti, dar şi consilierul PSD de Focşani, Liviu Ioan Oloeriu, determină opoziţia să ceară atitudine din partea prefectului Cătălin Kanty Popescu. Ambii reprezentanţi social democraţi au primit hotărari definitive şi irevocabile din partea instanţei la decizii de incompatibilitate date de Agenţia Naţională de Integritate. Mai mult, războiul incompatibilităţii ar trebui să se poarte acum între prefectul Cătălin Popescu, sprijinit de liberali, şi reprezentanţii PSD găsiţi incompatibili şi care, în continuare, au rămas pe funcţiile de primar şi consilier local deşi legea spune că ar trebui să renunţe. Precedentul a fost creat la Argeş, unde prefectul a semnat revocarea din funcţie a baronului Constantin Nicolescu, descoperit de ANI în conflict de interese. Plecand de la acest caz, deputatul PMP Florin Mihail Secară cere prefectului de Vrancea să decidă în cazul incompatibililor din funcţii din Vrancea. “Justiţia obligă prefecţii să recunoască deciziile Agenţiei Naţionale de Integritate, şi să emită ordinele de încetare a mandatelor aleşilor locali găsiţi incompatibili. Un nou caz s-a petrecut astăzi, la Suceava. În urma unui demers al CSM la Curtea Constituţională, Agenţia Naţională de Integritate îl acuză în penal pe prefectul de Suceava că refuză să elibereze din funcţie un primar pentru care a constatat conflictul de interese. Acum o săptămană, după cateva zile de ezitare, şi prefectul de Argeş a semnat revocarea baronului Constantin Nicolescu, descoperit de ANI în conflict de interese. Avem un caz similar în judeţul Vrancea. O constatare a Agenţiei Naţionale de Integritate rămasă definitivă, în cazul primarului PSD Iordache Cazacu de la Fitioneşti nu a produs efecte ca urmare a unui balet făcut între Prefectura şi secretarul comunei Fitioneşti. Sper ca măcar frica de penal, avand în vedere exemplele de mai sus, să-i determine pe prefectul de Vrancea şi pe secretarul comunei Fitioneşti să aplice legea. Regimul incompatibilităţilor şi conflictelor de interese trebuie respectat, nu negociat în funcţie de interesele baronilor mai mici sau mai mari!”, spune deputatul Secară.

Avem nişte decizii. Cum procedăm?

La randul său, prefectul de Vrancea spune că de la Consiliul Local Focşani nu a primit nicio informare despre cazul consilierului Liviu Oloeriu, iar în cazul lui Cazacu de la Fitioneşti, Popescu spune că a transmis ANI că secretarul comunal nu respectă procedura legală. „Referitor la Oloeriu, nu ni s-a transmis nimic de la Consiliul Local. Aşteptăm ca, după ce secretarul primeşte hotărarea definitivă, apoi să ni se transmită poziţia lor. Noi nu avem competenţe la consilieri, iar o hotărare trebuie luată în Consiliul Local. La Iordache Cazacu, primarul Fitioneştiului, nu s-a mai întamplat nimic. Noi am transmis celor de la ANI că secretarul nu vrea să respecte procedura. Secretarul ar fi trebuit să ia act de decizia ANI şi să facă adresă prefectului pentru invalidarea primarului. Au spus că nu li s-a adus la cunoştinţă, că nu au ştiut. La momentul în care s-a discutat, nu mai erau în termen anumite referiri, pentru că erau pe fostul mandat. ANI trebuia să acţioneze în judecată pentru faptul că s-a ieşit din termen. Primarul nu ar fi trebuit să mai candideze şi cei care erau la vremea respectivă aici, la prefectură, în momentul în care a candidat din nou, trebuiau să introducă acţiune în instanţă pentru anularea candidaturii”, a explicat şi prefectul judeţului. Deciziile în cazul celor doi incompatibili stau în mainile secretarilor, cei care însă depind foarte mult de conducerile primăriilor şi de partidul conducător care ţine cu dinţii de orice privilegiu. (Iulia CREŢU, Mihai BOICU)

 

INSTITUȚIA PREFECTULUI - JUDEȚUL VRANCEA: Punct de vedere - stare de incompatibilitate primar si consilier


In urma unor informatii aparute in presa locala in data de 07 martie 2014, referitoare la starea de incompatibilitate a primarului Iordache Cazacu (comuna Fitionesti) si a domnului consilier local Liviu Oloeriu, biroul de presa al Institutiei Prefectului Vrancea este abilitat sa va comunice urmatoarele:

 

REFERITOR LA STAREA DE INCOMPATIBILITATE A PRIMARULUI COMUNEI FITIONEŞTI

 

         Cronologic situaţie se prezintă după cum urmează:

 

    La data de 22.10.2009, Tribunalul Vrancea, prin încheierea nr. 5578/22.10.2009, a admis cererea formulată de petenta SC Larvin SRL şi a dispus înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor referitoare la modificarea actului constitutiv, Act adiţional cu dare de dată certă nr. 1706/22.10.2099, din care rezultă că numitul Cazacu Iordache, s-a retras din funcţia de asociat unic şi implicit cea de administrator al acestei societăţi, moment care coincide cu încetarea stării de incompatibilitate;

 

     La data de 28.10.2009, a fost sesizată Agenţia Naţională de Integritate cu privire la faptul că domnul Cazacu Iordache deţine funcţia de administrator al SC Larvin SRL Fitioneşti, existând suspiciunea încălcării dispoziţiilor legale privind regimul juridic al incompatibilităţilor, aşa cum reiese din Actul de constatare încheiat în data de 13.04.2010 de Agenţia Naţională de Integritate – Inspecţia de Integritate;

 

     La data de 27.04.2011, Agenţia Naţională de Integritate – Inspecţia de Integritate, cu adresa nr. 48835/G/II/2011, comunică Instituţiei Prefectului judeţului Vrancea – Comisia de Disciplină, ACTUL DE CONSTATARE încheiat în anul 2010, luna aprilie,  ziua 13, prin care se constată starea de incompatibilitate a domnului Cazacu Iordache având în vedere că acesta deţinea simultan atât funcţia de primar al comunei Fitioneşti, cât şi de administrator al firmei  SC LARVIN SRL  în perioada 26.06.2008 – 22.10.2009;

     În perioada 2011 – 2013, Prefectul judeţului Vrancea a solicitat, în repetate rânduri, prin adresă scrisă, secretarului comunei Fitioneşti, ca în baza raportului de evaluare întocmit de către Agenţia Naţională de Integritate – Inspecţia de Integritate, rămas definitiv ca urmare a necontestării de către domnul Cazacu Iordache, să înainteze Prefectului referatul justificativ pentru punerea în aplicare a art. 16 din Legea 393/2004 privind statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare;

 

     Secretarul comunei Fitioneşti, de tot atâtea ori, a refuzat întocmirea referatului având în vedere următoarele considerente, cităm: „Primarul comunei nu a putut să-şi exercite căile legale de apărare şi contestare a actului în cauză, întrucât acesta nu a fost comunicat persoanei verificate” şi „Secretarul comunei nu are temei juridic pentru a întocmi referatul constatator de încetare de drept a mandatului de primar”;

 

     La data de 17.07.2012, Prefectul judeţului Vrancea a sesizat Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea, cu privire la inacţiunile secretarului comunei în prezenta speţă, instituţie care prin rezoluţia procurorului din data de 26.03.2013, în dosarul 1236/P/2012, a dispus neînceperea urmăririi penale faţă de Cazacu Iordache, primar al comunei Fitioneşti şi Ifrim Roxana Elena, secretar al acestei unităţi administrativ teritoriale;

 

     La data de nr. 10.07.2013 a fost sesizată Comisia de disciplină Vrancea pentru analizarea şi propunerea modului de soluţionare a sesizării privitoare la faptele secretarilor unităţilor administrativ-teritoriale, pentru a declanşa procedura de cercetare administrativă a faptei sesizate ca abatere disciplinară şi anume refuzul de a-şi îndeplini atribuţiile ce-i revin, respectiv refuzul de a întocmi referatul justificativ privind încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului primarului comunei Fitioneşti, domnul Cazacu Iordache.

 

IMPORTANT DE MENŢIONAT ESTE FAPTUL CĂ:

     Actele normative care, pe lângă Raportul Agenţiei Naţionale de Integritate, trebuiau respectate pentru a se putea emite Ordinul Prefectului privind încetarea mandatului, înainte de expirarea duratei normale a acestuia, în ceea ce-l priveşte pe numitul Cazacu Iordache, primarul Comunei Fitioneşti sunt:

Ø    Art. 15, al. 2, lit. b şi art. 16 din Legea 393/2004 privind statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare:

o       Calitatea de primar şi, respectiv, de preşedinte al consiliului judeţean încetează, de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului în caz de incompatibilitate”.

o       În toate cazurile de încetare înainte de termen a mandatului de primar, prefectul emite un ordin prin care constată încetarea mandatului primarului. Ordinul va avea la bază un referat semnat de secretarul comunei sau al oraşului, precum şi actele din care rezultă motivul legal de încetare a mandatului”;

 

De altfel, Agenţia Naţională de Integritate, cu adresa    nr. 498/I.I./2009/05.01.2010, înregistrată la instituţia Prefectului judeţului Vrancea la nr.74084/08.01.2010, opinează: „în ceea ce priveşte punctul de vedere, referitor la emiterea ordinului de încetare de drept înainte de expirarea duratei normale a mandatului de primar, în raport de referatul secretarului comunei, orice dispoziţie va avea în vedere respectarea prevederilor imperative prevăzute le legiuitor prin art. 91, al. (3) şi (4) din Legea 161/2003, coroborat cu prevederile art. 16 al. (1) şi (2) din Legea 393/2004.

     Situaţia reglementată de art. 26 al. (3) din Legea 176/2010 care prevede că Prin derogare de la dispoziţiile legilor speciale care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunea poate fi aplicată în termen de cel mult 6 luni de la data rămânerii definitive a raportului de evaluare, potrivit prevederilor legale. În cazul în care cauza de incompatibilitate a încetat înainte de sesizarea Agenţiei, sancţiunea disciplinară poate fi aplicată în termen de 3 ani de la încetarea cauzei de incompatibilitate, dacă legea nu dispune altfel”.

 

 

Datorită refuzului secretarului comunei Fitioneşti de a întocmi referatul justificativ, prevăzut de art. 16 al.(2) din Legea 393/2004 privind statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, Prefectul judeţului Vrancea a fost în imposibilitatea de a emite, în conformitate cu prevederile legale în materie, ordinul privind încetarea de drept a mandatului de primar înainte de expirarea duratei normale a mandatului în ceea ce-l priveşte pe primarului comunei Fitioneşti, judeţul Vrancea, domnul Cazacu Iordache.

 

Raportat la situaţia concretă în care ne aflăm şi expres reglementată de art. 26 al. (3) teza II, din Legea 176/2010 care prevede că: „În cazul în care cauza de incompatibilitate a încetat înainte de sesizarea Agenţiei, sancţiunea disciplinară poate fi aplicată în termen de 3 ani de la încetarea cauzei de incompatibilitate, dacă legea nu dispune altfel”, se constată că datorită lipsei referatului întocmit de secretarul comunei Fitioneşti, termenul de 3 ani, prevăzut de actul normativ sus menţionat,  a fost depăşit.

 

 

Concluzia care se desprinde şi care evident rezultă din coroborarea actelor normative care reglementează pe de o parte regimul incompatibilităţilor, iar pe de altă parte statutul aleşilor locali, este aceea că Prefectul judeţului Vrancea, la acest moment nu se mai află în termenul legal în care poate emite Ordinul de încetare de drept a mandatului primarului comunei Fitioneşti, domnul CAZACU Iordache, ca urmare a  ACTULUI DE CONSTATARE încheiat în anul 2010, luna aprilie,  ziua 13, prin care se constată starea de incompatibilitate a domnului Cazacu Iordache având în vedere că acesta deţinea simultan atât funcţia de primar al comunei Fitioneşti, cât şi de administrator al firmei SC LARVIN SRL  în perioada 26.06.2008 – 22.10.2009.  

 

REFERITOR LA STAREA DE INCOMPATIBILITATE A CONSILIERULUI LOCAL LIVIU IOAN OLOERIU 

 

 

 

         Instituţia Prefectului judeţului Vrancea nu a fost informată nici de Agenţia Naţională de Integritate şi nici de Consiliul local al municipiului Focşani despre existenţa unui Raport de evaluare întocmit de ANI sau de hotărârea judecătorească, rămasă definitivă şi irevocabilă, prin care s-a constatat existenţa stării de incompatibilitate în ceea cel priveşte pe consilierul local Liviu Ioan Oloeriu.

 

         De altfel, prevederile legale în materie, raportat la existenţa cazurilor de incompatibilitate sau de conflict de interese în ceea ce-i priveşte pe consilierii locali sau judeţeni, stipulează următoarele:

 

    Legea 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare

ART. 26

         Alin. (1) Agenţia va comunica raportul de evaluare, după cum urmează:

         lit. h) pentru aleşii locali, cu excepţia primarilor şi preşedinţilor consiliilor judeţene - consiliului local sau, după caz, consiliului judeţean, care va aplica o sancţiune disciplinară, potrivit legii;

 

 

    Art. 9 din Legea 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare

         Alin. (2) lit. b - Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în caz de incompatibilitate;

         Alin. (3) Încetarea de drept a mandatului de consilier se constată de către consiliul local, respectiv de consiliul judeţean, prin hotărâre, la propunerea primarului ori, după caz, a preşedintelui consiliului judeţean sau a oricărui consilier.

  ART. 12

         (1) În toate situaţiile de încetare a mandatului înainte de expirarea duratei normale a acestuia consiliul local sau consiliul judeţean, după caz, adoptă în prima şedinţă ordinară, la propunerea primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean, o hotărâre prin care se ia act de situaţia apărută şi se declară vacant locul consilierului în cauză.

         (2) Hotărârea va avea la bază, în toate cazurile, un referat constatator semnat de primar şi de secretarul comunei sau oraşului, respectiv de preşedintele consiliului judeţean şi de secretarul general al judeţului. Referatul va fi însoţit de actele justificative.

 

 

         În concluzie, Prefectul judeţului Vrancea nu are competenţa legală privind emiterea unui ordin prin care să constate încetarea de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului unui consilier local, ACESTA FIIND ATRIBUTUL EXCLUSIV AL CONSILIUL LOCAL DIN CARE ACESTA FACE PARTE. 

 

 

Departamentul comunicare al Institutiei Prefectului Vrancea 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
Vasile, acum 3721 zile, 1 minut, 24 secunde
Nu stiu cum functioneaza la municipiu, dar la rural, Totdeauna, Primarul pune ciumpalacul de secretar in post. Deci n-are cum sa caraie ceva impotriva, ca zboara ! Clar?
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.