Alba - neagra la Evaluare: Lucrările la romană au fost recorectate
Tezele la limba romană de la Evaluarea Naţională au fost recorectate, după decizia ministrului Educaţiei, Liviu Marian Pop, privind acordarea aceluiaşi punctaj la variantele de răspuns predicativă ori subiectivă. Ca urmare, Ministerul Educaţiei a înaintat ieri dimineaţă adrese tuturor inspectoratelor şcolare prin care a cerut ca tezele să fie recorectate. ”Ministrul interimar al Educaţiei, Liviu Marian Pop, a decis ca la proba de limba şi literatura română din cadrul examenului de Evaluare Naţională să se aplice acelaşi barem de corectare pentru elevii care au răspuns la subiectul al II-lea, A (3 atât varianta b – predicativă, cât şi c – subiectivă. Ca atare, fiecare dintre elevii în cauză va primi 6 puncte. Decizia ministrului se fundamentează pe mai multe argumente ale specialiştilor. Una dintre cele mai importante opinii a venit din partea Academiei Române. Reprezentanţii Institutului Lingvistic „Iorgu Iordan - Al. Rosetti", cel mai important for în domeniul normării gramaticii limbii române, susţin că în speţa care a făcut obiectul dezbaterii răspunsul este ambivalent - atât subiectivă, cât şi predicativă, în funcţie de context sau de intonaţie, lucru subliniat de Gramatica Academică a Limbii Române (GLAR), conform aceloraşi surse. La rândul lor, cadrele didactice specializate au remarcat aceeaşi ambiguitate a răspunsurilor. Al treilea argument care a determinat decizia a fost procentul aproximativ egal al elevilor care au răspuns pe cele două variante, respectiv 42% subiectivă şi circa 40% predicativă. Acest fapt reflectă indubitabil opiniile formulate de specialişti”, informează Ministerul Educaţiei.
Recorectare la foc automat
În Vrancea, profesorii evaluatori au fost convocaţi ieri dimineaţă în centrele de corectare unde au fost invitaţi să reevalueze fiecare teză. Însă nu toţi profesorii au răspuns acestei solicitări, potrivit inspectorului de limba romană din cadrul IŞJ, Silvia Chelariu. Recorectarea se face, potrivit instrucţiunilor ministerului, prin analizarea, pentru început, a borderourilor de notare. Apoi sunt extrase din pachetele de teze lucrările care au primit „0 puncte” în dreptul punctajului la subiectul al II-lea A3, urmand ca profesorii evaluatori să analizeze doar răspunsul fiecărui candidat la subiectul al II-lea A3. „Numai în situaţiile în care candidatul a marcat pe foaia de examen răspunsul „b” sau „c” profesorii evaluatori efectuează modificările cuvenite de acordare a punctajului, atat în borderou cat şi în caseta A prevăzută pentru comisia de evaluare şi semnează pentru modificare. Preşedintele centrului de evaluare contrasemnează modificarea mediilor pe lucrări, certificand realitatea şi corectitudinea modificărilor efectuate”, se arată într-o notă a ministerului. Reevaluarea tezelor trebuie finalizată astfel încat rezultatele să fie afişate astăzi pană la ora 14,00. În intervalul orar 14,00-18,00 se depun contestaţiile care trebuie rezolvate în zilele de 30 iunie şi 1 iulie, iar rezultatele finale vor fi cunoscute luni, 2 iulie. Nu s-a discutat nimic încă despre plata suplimentară a profesorilor care reevaluează tezele. (Mihaela VLĂDESCU)