Ce ar face un profesor neamţ dacă ar fi ministrul roman al Educaţiei
Un expert german în educaţie se află de la începutul săptămanii la Liceul Pedagogic “Spiru Haret” din Focşani unde le explică profesorilor de aici metode europene de predare. Germanul Erhard Tillmann, cu o bogată experienţă în domeniul educaţiei, fiind profesor de limbi romanice şi fost director de şcoală timp de 20 de ani, a ţinut seminarii la diverse universităţi din ţara sa natală dar şi din Italia şi Mexic. Acesta a ajuns la liceul focşănean în urma caştigării unităţii de învăţămant a unui proiect cu finanţare germană, intitulat Senior Expert Service (SES). Erhard Tillmann a asistat pe parcursul acestei săptămani la orele susţinute de 13 cadre didactice, apoi a avut ieri cu aceastea o întalnire în cadrul căreia le-a explicat metodele moderne europene de predare. În urma asistenţei la ore, oaspetele a tras cateva concluzii deloc pozitive pentru sistemul romanesc de învăţămant. Prima şi cea mai importantă este legată de faptul că în ţara noastră procesul la clasă este centrat pe profesor şi nu pe elev. A doua concluzie se referă la programa extrem de stufoasă pe care o au de studiat elevii romani, dar şi la faptul că şcoala romanească nu produce specialişti de pe băncile liceului. “Profesorii romani sunt presaţi de programa de la nivel naţional pe care trebuie să o parcurgă şi de numărul redus de ore la clasă. De aceea nu pot rezista tentaţiei de a condensa un volum mare de informaţii într-un timp relativ scurt. În sistemul german de educaţie accentul cade pe dezvoltarea abilităţilor în general şi în principal pe cele de exprimare a propriilor opinii”, a declarat Erhard Tillmann.
Elevii romani studiază prea multe discipline
Expertul german în educaţie a mai precizat că nu poate afirma că sistemul romanesc de învăţămant este inferior celui german, dar a menţionat că în opinia sa se impune uniformizarea celor două sisteme. “Dacă sistemul de învăţămant romanesc se axează pe prea multe cunoştijnţe, cel german se axează pe prea multe metode. O balanţă între cele două ar fi o soluţie ideală”, a mai spus profesorul Erhard Tillmann. Germanul, aflat pentru prima dată în ţara noastră, s-a declarat impresionat de nivelul de pregătire al unor elevi, însă consideră că elevii romani se află sub o permanentă presiune din punct de vedere informaţional. “În Romania elevii studiază foarte multe discipline, ceea ce nu se întamplă în Germania, unde elevii din clasele terminale îşi aleg doar cateva discipline, în anumite limite. Nivelul de specializare este foarte înalt acolo, dar se pierde pe de altă parte prin nivelul de cunoştinţe generale pe care le acumulează. Aici ar trebui să se producă uniformizarea”, mai consideră expertul german în educaţie. Dacă ar fi ministrul Educaţiei în Romania, germanul ne-a mărturisit că ar aerisi programa şcolară şi ar pune accent pe îmbunătăţirea metodelor centrate pe elev la clasă.
"Inspecţii" şi oră demonstrativă
După ce a asistat la ore şi a explicat teoretic metode moderne de predare, germanul, care mai rămane în oraşul nostru pană la finele săptămanii viitoare, doreşte să asiste la ore în care profesorii romani vor pune în aplicare sfaturile sale, apoi va ţine o oră demonstrativă. Liceul Pedagogic “Spiru Haret” este prima unitate de învăţămant vranceană beneficiară a programului guvernului german. Directorul Lauriana Ailincuţei a precizat că primul gand pe care l-a avut în momentul aplicării în cadrul acestui proiectului Senior Expert Service a fost “factorul surpriză”. “Dacă pană acum cu toţii eram preocupaţi de ceea ce am putea face pentru a pune în avantaj elevul în mod direct, prin burse pe care cadrele didactice le-au avut individual în diferite ţări din UE, am considerat că este randul nostru să primim un expert în Educaţie al guvernului german care să arate tuturor profesorilor, şi nu doar catorva care ar fi avut şansa să caştige vreo bursă, ce înseamnă să lucrezi şi altfel,” a precizat Lauriana Ailincuţei, directorul Liceului Pedagogic. (M. VLĂDESCU)