Amenzi de mii de lei pentru casele de schimb valutar
Comisarii de la Protecţia Consumatorilor au verificat la începutul acestei luni nu mai puţin de 14 operatori economici din judeţ care prestează servicii de schimb valutar. La nouă dintre operatori s-au constatat abateri diverse de informare a consumatorilor sau de nerespectare a dispoziţiilor legale specifice acestei activităţi. Pentru abaterile constatate au fost aplicate şapte avertismente şi trei amenzi contravenţionale, în valoare totală de 4.000 lei, iar acolo unde s-a considerat necesar, s-a dispus oprirea temporară a activităţii până la remedierea deficienţelor constatate. Printre abateri se numără neafişarea listelor cursurilor de schimb valutar de vânzare/cumpărare pentru valute, neinformarea clienţilor asupra dreptului de a cere înscrierea pe versoul bonului fiscal (pentru schimb valutar) sau al buletinului de schimb valutar, după caz, a seriilor şi numerelor bancnotelor vândute acestuia. De asemenea, pe panourile din exteriorul unităţilor nu erau înscrise cotaţiile pentru vânzare/cumpărare euro/liră sterlină. La ghişeele de schimb valutar ale unei instituţii financiar-bancare, nu se respectau dispoziţiile privind formatul A4 şi conţinutul formularelor de acceptare a tranzacţiilor, banca invocând faptul că nu i s-ar aplica aceleaşi norme ca şi caselor de schimb valutar. “Pentru a evita nemulţumirile ulterioare, consumatorii trebuie să fie atenţi, înainte de a semna, dacă valorile înscrise sunt cele aşteptate sau cotaţiile pentru valuta schimbată sunt cele afişate. De asemenea, consumatorii trebuie să ştie că este interzisă afişarea unor panouri cu cursurile de schimb pentru cecuri de călătorie, vouchere sau separat pentru monede. Şi, chiar dacă au semnat formularul de acceptare a tranzacţiei, pot solicita în termen de 24 ore anularea tranzacţiei, în cazul în care constată neconcordanţe între cursul valutar afişat şi cel menţionat în formularul de acceptare a tranzacţiei sau pe bonul fiscal. Am constatat, totuşi, că în ultimele 12 luni nu s-au înregistrat reclamaţii referitor la acest domeniu”, transmite Dumitru Dilă, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor. (Sorin TUDOSE)