Elevul bătăuş de la „Edmond Nicolau”, recidivist în ale agresiunilor
Elevul agresor de la Colegiul „Edmond Nicolau” din Focşani va fi monitorizat cu atenţie, după cum promit reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Vrancea. Potrivit inspectorului pentru minorităţi, Ana Gavrilescu, elevul ar fi trebuit să se afle în atenţia dirigintelui şi a conducerii şcolii, cu atat mai mult cu cat acesta ar avea antecedente cu conotaţii penale.
Se pare că tanărul a fost implicat într-o agresiune sexuală în localitatea de domiciliu, în comunitatea de romi, pentru fapta sa adolescentul fiind monitorizat de Serviciul de Probaţiune de pe langă Tribunalul Vrancea. Acesta a părut că depăşeşte momentele dificile şi s-a integrat bine în mediul şcolar, însă a recidivat la începutul lunii, după ce a băut alcool la un local din apropierea şcolii şi şi-a lovit un coleg în sala de curs. “Eu îl ştiu din clasa a VII-a, cand a fost beneficiarul unei burse acordate de Agenţia Naţională pentru Romi. M-a surprins vestea că ar fi agresat un coleg pentru că îl ştiu de copil bun. Ceva s-a întamplat cu el. Aceşti copii trebuie monitorizaţi cu atenţie de diriginţi, de directori sau chiar de psihologul şcolar. Imediat după ce am aflat despre incident am încercat să iau legătura cu el, dar nu a venit la şcoală cateva zile. Voi merge zilele acestea pentru că trebuie să aflăm ce s-a întamplat. A făcut parte dintr-un proiect al liceului, a fost în Republica Moldova în tabere de pregătire şi a intrat la liceu cu medie bună. Ceva însă s-a întamplat cu el şi cu siguranţă că va fi monitorizat de acum înainte cu mai multă atenţie”, ne-a declarat inspectorul Ana Gavrilescu. Incidentul de la Colegiul “Edmond Nicolau” este cel mai grav caz de agresiune dintr-o şcoală vranceană din ultimul an în care este implicat un elev de etnie romă.
Potrivit unei situaţii a IŞJ, anul trecut în liceele vrancene au intrat pe locurile rezervate romilor 34 de elevi, cărora li se adaugă alţii care au preferat să concureze pentru locurile lor. “Niciunul însă dintre aceştia nu a creat probleme de acest gen. Problemele la această etnie ţin mai mult de abandonul şcolar ca urmare a situaţiei materiale precare. Noi încercăm să îi readucem la şcoală”, ne-a mai declarat inspectorul pentru minorităţi, Ana Gavrilescu.
Tutore pentru elevii romi din fiecare liceu
Inspectoratul Şcolar va înainta tuturor liceelor din judeţ o adresă prin care fiecare unitate va trebui să-şi stabilească un tutore pentru elevii romi din şcoală. Tutorele va face voluntariat şi va ţine legătura cu fiecare elev al acestei etnii. “Fiecare liceu va trebui să-şi stabilească un tutore care se va ocupa de monitorizarea şi consilierea elevilor romi, afland cu ce probleme se confruntă fiecare, ia legătura cu părinţii, diriginţii, directorii”, potrivit Anei Gavrilescu. Aceasta are convingerea că, deşi munca aceasta nu va fi remunerată, cu siguranţă vor exista cadre didactice care se vor oferi voluntare pentru consilierea elevilor de etnie romă. Numirea unui tutore în fiecare liceu nu este o idee lansată de IŞJ, ci este prevăzută într-un ordin recent al ministrului Educaţiei.
Trei licee desfăşoară programe pentru romi
Liceele vrancene cu număr mare de elevi de etnie romă sunt Colegiile “Edmond Nicolau” şi “Valeriu D. Cotea” din Focşani, precum şi Grupul Şcolar din Mărăşeşti, unităţi de învăţămant care au derulat, de altfel, în ultimul an programe ce au făcut parte din proiectul “Implicare civică şi dialog social pentru tineri”, al fundaţiei IREX SUA, împreună cu Asociaţia RomaniCriss. Activităţile s-au concretizat în realizarea unui teren de baschet la Colegiul ‘Edmond Nicolau”, o sală multimedia la Colegiul “Valeriu D. Cotea” şi o staţie radio la Grupul Şcolar Mărăşeşti. Proiectul va continua şi în acest an şcolar, elevii urmand să propună idei de proiect. “S-au refăcut echipele şi cu alţi elevi care îşi vor face cunoscute ideile, urmand apoi ca cele mai bune să fie puse în aplicare”, ne-a mai declarat inspectorul pentru minorităţi, Ana Gavrilescu. Elevul implicat în agresiunea de acum cateva zile făcea parte din echipa care a implementat proiectul la nivelul liceului pe care îl frecventează. (Mihaela VLĂDESCU)