Ultima oră

VIDEO!!!Noutăţile anului şcolar 2011-2012: Pontaje pentru chiulangii şi dictări pentru analfabeţii din licee

Ziarul de Vrancea
12 sep 2011 2345 vizualizări
Ministerul Educaţiei a propus unele măsuri pentru creşterea gradului de alfabetizare în şcoli În ultimii cinci ani, şcolile vrîncene au pierdut peste 4.000 de elevi

Ca în fiecare an, debutul anului şcolar aduce o serie de schimbări care se cer implementate pînă la ultima şcoală u Ministerul Educaţiei vrea reducerea absenteismului şi abandonului şcolar, îmbunătăţirea competenţelor de lectură şi standardizarea evaluării şi notării elevilor, motiv pentru care creşte birocraţia din şcoli u în ultimii cinci ani, pe fondul sărăciei şi a emigrării populaţiei, şcolile vrîncene au pierdut 4.426 de elevi
Ca de fiecare dată, noul an şcolar aduce cu sine şi un tăvălug de schimbări, atît pentru elevi, cît şi pentru părinţi şi profesori, care se cer puse în practică în cel mai scurt timp. În fapt, multe dintre acestea nu fac decît să mărească birocraţia din sistem şi să contribuie mai mult formal la combaterea minusurilor din educaţie, după duşul rece de la examenele naţionale din această vară. Printre noutăţile pregătite de Ministerul Educaţiei se numără o evaluare inţială la nivel naţional după primele două săptămîni de curs, un sistem pe bază de legitimaţii pentru monitorizarea absenţelor la profesori şi elevi şi introducerea unor ore de lectură pînă în clasa a VIII-a, dar şi ore de dictare chiar şi la clasele de liceu, ţinînd cont că mulţi elevi nu ştiu să scrie corect romaneşte. De asemenea, din acest an elevii care păşesc în clasa a V-a vor sta în gimnaziu inclusiv în clasa a IX-a, urmînd să intre la liceu cu un an mai tîrziu decît pînă în prezent. Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a discutat cu inspectorii şcolari generali o foaie de parcurs pentru anul 2011-2012, care cuprinde măsuri pentru reducerea absenteismului şi abandonului şcolar, îmbunătăţirea competenţelor de lectură şi înţelegere a textelor de către elevi, precum şi standardizarea evaluării şi notării elevilor. În ceea ce priveşte sistemul pe care unităţile şcolare îl vor folosi pentru a monitoriza absenteismul profesorilor şi elevilor, secretarul de stat Oana Badea a precizat că acesta va fi un sistem de pontaj pe bază de legitimaţii în toate şcolile, cu accent pe învăţămîntul liceal şi profesional, acolo unde există cele mai mari probleme legate de absenteism, atît la elevi cît şi la profesori.


Pontaj „ca la CAP”


Începînd cu data de 5 octombrie 2011,  şcolile profesionale şi liceele din judeţ vor transmite lunar Inspectoratului Şcolar Judeţean situaţia absenţelor înregistrate de elevi şi profesori. Instituirea acestui sistem de pontaj la intrarea şi ieşirea din şcoală are ca termen de implementare primul semestru al acestui an şcolar. „Sistemul nu e pe bază de cartelă, ci pe baza unei legitimaţii. Nu înseamnă neapărat sisteme scumpe. E foarte ieftin cu legitimaţie şi sistem de pontaj. Nu vom organiza o licitaţie la nivelul Ministerului, e vorba de aplicare locală. Noi am pus la dispoziţia inspectoratelor modelul de la Miercurea Ciuc. Acolo era o legitimaţie cu un cod de bare”, a răspuns curiozităţii directorilor de şcoli secretarul de stat Oana Badea. Inspectorul adjunct de la Inspectoratul Şcolar Vrancea, Maria Lupu, spune că monitorizarea atentă a frecvenţei elevilor este trecută şi în regulamentul şcolar. „Uneori faptul că unii profesori trec cu vederea trecerea absenţelor poate duce la abateri disciplinare şi mai grave. Vorbim totuşi despre o perioadă de timp în care elevul este nesupravegheat. Profesorii vor monitoriza atent frecvenţa elevilor, vor centraliza datele şi vor lua măsurile necesare. Vor trimite raportul Inspectoratului Şcolar, iar noi, la rîndul nostru, vom transmite mai departe la minister”, ne-a spus inspectorul şcolar adjunct Maria Lupu.  


Ore de dictare pentru „analfabeţii” din liceu


Cea de-a doua axă prezentată de ministrul Funeriu se referă la îmbunătăţirea competenţelor de lectură. Concret, la clasele I-IV se introduce ora de lectură distinctă în orar, cu activităţi specifice elevilor de clasa I şi a II-a.Pentru clasele V-VIII în cadrul orelor de limba romană sînt alocate minim două secvenţe în structura lecţiei pentru alfabetizare în înţelegerea textului. „Dezvoltarea competenţelor de lectură nu trebuie să intereseze doar pe profesorii care predau limba şi literatura romană, ci pe toţi profesorii. De felul în care un elev citeşte un text depinde înţelegerea mesajului unui text”, a precizat inspectorul şcolar adjunct Maria Lupu, care consideră lectura o cheie în înţelegerea oricărei discipline. Ministrul Funeriu a mai anunţat şi introducerea obligativităţii unui „moment ortografic”, adică a dictării, inclusiv la clasele de liceu. Decizia a fost luată în urma analizelor efectuate după examenele naţionale şi bacalaureatul din această vatră, care au scos la iveală că mii de elevi nu ştiu să scrie corect romaneşte.


Evaluări la început şi sfîrşit de an


O altă noutate instituită ţine de evaluările de la clasă. La început de an, după două săptămîni de recapitulare, se face o evaluare iniţială, ale cărei rezultate nu vor fi făcute publice. Astfel, cît ştiu elevii la început de an şi cum evoluează pînă la încheierea lui vor fi trecute în „foaia de parcurs”, nu în catalog, iar rezultatele îi vor ajuta pe directorii şcolilor să aibă o imagine reală a tuturor elevilor, iar părinţii să ştie ce nivel de pregătire au copiii lor. Obiectivele acestei evaluări sînt optimizarea predării şi învăţării în funcţie de nivelul constatat şi reprezintă un prim pas înspre personalizarea învăţării, după cum speră oficialii din Ministerul Educaţiei. Rezultatele acestor evaluări nu vor duce la ierarhizarea elevilor sau a claselor, a ţinut să menţioneze ministrul Funeriu. „Accentuez aici importanţa acestor evaluări în ceea ce-i priveşte pe elevii de clasa a XI-a şi a XII-a, în vederea examenului naţional de bacalaureat. Pentru aceşti elevi, rezultatele evaluării se vor regăsi în fişe standardizate ale elevului, semnate de profesori, diriginte şi director şi luate la cunoştinţă de părinţi sau de tutori. În această fişă se vor regăsi rezultatele şi eventualele elemente de risc în vederea bacalaureatului şi mijloacele de adaptare a programului de învăţare pentru creşterea şanselor la bacalaureat”, a menţionat ministrul. În ceea ce priveşte organizarea evaluării naţionale şi a Bac-ului în noul an şcolar, ministrul Funeriu a subliniat că acestea se vor desfăşura în acelaşi mod, în acelaşi cadru legal şi cu aceeaşi exigenţă ca şi în acest an şcolar. De asemenea, ministrul a cerut să se evite situaţiile în care profesorii să impună manuale sau culegeri auxiliare elevilor, pentru că „şcoala nu este un tîrg”. Referitor la aceste schimbări, oficialii din învăţămîntul vrîncean spun că vor fi realizate, însă admit că unele dintre acestea sînt pur formale şi nu vor avea o influenţă prea mare asupra nivelui educaţional al elevilor. (M. BEŞLEAGĂ, G. DRĂGHICI)
 


În cinci ani, Vrancea a pierdut 7% din elevi


Numărul elevilor scade tot mai mult, din an în an, atît la nivel naţional, cît şi judeţean. Jurnaliştii de la Econtext au realizat o analiză privind evoluţia numărului de elevi din învăţămîntul preuniversitar din fiecare judeţ, din 2006 pînă în anul 2010. Judeţul Vrancea se află la jumătatea topului judeţelor după fluctuaţia numărului de elevi înscrişi, pe locul 22, cu o diferenţă de 4.426 de elevi mai puţini în 2010 comparativ cu anul 2006. Astfel, dacă în anul 2006 erau 59.776 de elevi înscrişi, în 2010 s-a ajuns la 55.350 de elevi. Ceea ce înseamnă că 7% din populaţia şcolară a judeţului s-a „evaporat” în ultimii cinci ani. Printre motivele invocate pentru faptul că numărul copiilor înscrişi în şcoli a scăzut drastic de la Revoluţie şi pînă în prezent se află scăderea natalităţii, migraţia romanilor către vestul Europei, abandonul şcolar, dezvoltarea slabă a economiei şi scăderea nivelului de trai.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.