Ultima oră

OPINII:Schengen: este sau nu vina noastra daca nu intram acum? de Ciprian Ciucu Contributors.ro

Ziarul de Vrancea
21 dec 2010 407 vizualizări
Cu scrisoarea oficianlă adresată Consiliului UE prin care cer amănarea aderării Romăniei şi Bulgariei la spaţiul Schengen, Franţa şi Germania nu doar că schimbă regulile jocului pe parcursul acestuia dar şi încearcă să oprească jocul înainte de fluierului final. Fluierul final ar trebui să vina în primăvară la Consiliul UE pe justiţie şi afaceri interne.

Reamintim cititorilor că procesul de aderare a Romaniei la SpaÃiul Schengen a fost iniÃiat imediat după aderarea la Uniunea Europeană ºi prevedea indeplinirea unor criterii tehnice in domeniile vizelor, cooperării poliÃieneºti ºi judiciare, frontierelor, protecÃia datelor personale ºi in ceea ce priveºte legarea la un sistem informatizat de schimb de informaÃii.


Din evaluarea realizată anul acesta de Centrul Roman de Politici Europene ºi din informaÃiile pe care am reuºit să le obÃinem cu privire la rapoartele de monitorizare realizate de experÃii trimiºi de Consiliul UE reiese că autorităÃile Romane au realizat in foarte mare parte criteriile tehnice convenite la inceputul procesului de aderare la Schengen. Pe baza acestor criterii, cel puÃin Romania ar trebui ca in martie 2011 să fie in Schengen. Se pare că nu la fel de bine stau vecii noștri de la Sud. Ei nu stau perfect dar nici dezastruos, astfel incat să nu intre in Schengen.


PoziÃia celor două state care se opun astăzi făÃiº ºi oficial poate cantări foarte mult. Argumentele lor privind de carenÃele legate de securitate, justiție, corupție ºi criminalitate nu apar nicăieri in tratatul ce deschidea drumul spre Schengen. Ieºind acum din logica iniÃială ºi procedurală a procesului tehnic ºi uitandu-ne la ce invocă FranÃa ºi Germania: dacă Bulgariei i se pot imputa toate aceste argumente, Romaniei nu i se pot imputa decat două dintre acestea "" nereformarea justiÃiei ºi ineficienÃa luptei cu corupÃia. Dar acestea sunt argumente care nu au ce căuta aici. Fac parte dintr-o logică revanºardă. Ne stăteam suficient de bine la aceste domenii in 2007 ºi totuºi am fost primiÃi in Uniune cu promisiunea de a rezolva aceste probleme. Nu am făcut-o convingător. Iar statele vechi nu mai au nici un instrument prin care să pună presiune pe Romania să-ºi facă mai repede aceste teme. Aºa s-au indreptat către dorinÃa noastră de a fi in Schengen ºi cu cat au văzut că ne dorim mai mult să fim acolo cu atat au inceput să folosească acesta pentru a ne presa să facem reformele promise. Concluzia este că acest instrument tehnic transformat in instrument de presiune tocmai pentru că acest instrument de presiune lipseºte. CorupÃie ºi justiÃie ineficientă avem ºi in alte state vechi in Schengen ºi acestea nu sunt astăzi date afară. ªi nu trebuie să ne fie frică să pomenim Grecia, Italia, Portugalia ºi chiar FranÃa. Există studii comparative dintre care unui comisionat chiar de Comisia Europeană.


Statele noi pot invăÃa cateva lucruri din această experienÃă:


1. Cei mari ºi puternici din UE pot schimba regulile jocului cand doresc;

2. PoziÃiile politice (subiective)prevalează de obicei asupra procedurilor tehnice (obiective);

3. în UE trebuie să faci la timp ceea ce ai promis ºi nu trebuie să te culci pe o ureche. BirocraÃia Uniunii sau Statele Membre pot deveni deosebit de inventive dacă nu-Ãi respecÃi promisiunile.


Da, cu intrarea Romaniei ºi Bulgariei in Schengen, apar probleme se securitate. Grecia pare incapabilă să-ºi păzească imensele Ãărmuri de cohorte emigranÃi veniÃi din Orientul Apropiat ºi din Asia. Sunt mulÃi care stau ilegal acolo ºi sunt in SpaÃiul Schengen. Problema este că le este relativ greu să ajungă in Vest. Dacă Romania ºi Bulgaria ar adera la SpaÃiul Schengen, aceºtia ar avea drumul deschis spre Vest. Dar dacă acesta este motivul, oficialii Europeni ar trebui să-l numească clar.

Acum dezbaterea se mută cu totul de pe indeplinirea criteriilor tehnice pe poziÃii politice. Practic, se adaugă suplimentar criterii care nu sunt suficient de clare. Nu se spune dacă se leagă in mod oficial Schengen de Mecanismul de Cooperare ºi Verificare din domeniul justiÃiei. Se propune doar aºa, in doi peri, o amanare ºi un vot negativ din partea Consiliului UE. Acum ar trebui să vedem dacă avem ºi prieteni. Este cineva in Uniunea Europeană care să trimită o contrascrisoare Consiuliului UE



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.