Drumuri pietruite doar pe hirtie
In episodul precendent al rezumatului rechizitoriului intocmit de procurorii DNA in "Dosarul coruptiei", faceam referire la faptul ca urmeaza sa prezentam, in detaliu, acuzatiile in drept aduse de procurori unora dintre inculpatii din dosar. Astfel, fapta invinuitei Valeria Teodorescu, care, in calitate de director al Directiei Economice din cadrul CJ Vrancea, a intocmit in fals, in mod repetat, un numar de 284 de documente intitulate "deconturi", care nu intrunesc calitatea de document justificativ si prin care a atestat in mod nereal un mare numar de ore de lucru pentru membrii comisiilor de licitatie, dupa care le-a pus la dispozitia inculpatilor Marian Oprisan si Mircea Diaconu pentru a fi semnate, incalcind prevederile art. 4.2 din contractul subsidiar de imprumut, prin aceasta facind posibila utilizarea in alte scopuri a creditului destinat pietruirii drumurilor, iar prin savirsirea faptei a obtinut bani necuveniti, atit pentru sine, cit si pentru alte persoane, intruneste elementele constitutive ale infractiunilor de fals intelectual, uz de fals si complicitate la utilizarea creditului in alte scopuri prevazute de art. 17 lit. C. din Legea nr. 78/2000, rap. la art. 289 si 291 din Codul Penal, cu aplicarea art. 41 alin. 2 Cod Penal. Totodata, fapta invinuitei Valeria Teodorescu, care, in calitate de membru al comisiei de licitatie pentru atribuirea contractelor de executie a incalcat art. 53 lit. a, din OUG nr. 60/2001, participind la licitatia in care ofertant era SC Top Media SRL, administrata de fratele ei, Vasile Graur, contribuind la selectionarea acestei firme neeligibile si, implicit, la semnarea contractului de executie in urma carora s-au produs pagube de 1,9 miliarde de lei vechi, intruneste elementele constitutive ale infractiunii de abuz in serviciu prevazuta de art. 248 Cod Penal.
Diaconu a semnat pe band rulanta
Fapta invinuitului Mircea Diaconu, care, in calitate de vicepresedinte al CJ Vrancea, a semnat in mod repetat, fara a avea vreo dispozitie scrisa din partea ordonatorului principal de credite si fara vreo hotarire a autoritatii contractante, un numar de 216 "deconturi", intocmite in fals de Valeria Teodorescu, care atestau in mod nereal un mare numar de ore lucrate de membrii comisiilor de licitatie, deconturi ce nu intruneau calitatea de document justificativ si nu purtau viza obligatorie a controlului financiar preventiv propriu, incalcind prevederile art. 4.2 din contractul subsidiar de imprumut, prin aceasta facind posibila efectuarea de plati nelegale catre membrii comisiilor din suma alocata pietruirii drumurilor si obtinind atit pentru sine cit si pentru altii bani necuveniti, intruneste elementele constitutive ale infractiunilor de uz de fals si complicitate la utilizarea creditului in alte scopuri prevazute de art/26 Cod Penal, raportat la art. 10 lit. C din legea nr. 78/2000cu aplicarea art. 41, alin. 2 Cod Penal.
Baronul, in ton cu angajatii sai
Fapta invinuitului Marian Oprisan care, in calitate de presedinte al CJ Vrancea, si ordonator principal de credite, in lipsa vreunei hotariri a autoritatii contractante, a semnat in mod repetat un numar de 66 documente intitulate "decont" si a acceptat semnarea de catre Mircea Diaconu a altor 216 asemenea documente, intocmite in fals de catre invinuita Valeria Teodorescu, care atestau in mod nereal un mare numar de ore lucrate de membrii comisiilor de licitatie, fara viza obligatorie a controlului financiar preventiv propriu, inscrisuri ce nu intruneau calitatea de document justificativ, incalcind prevederile art. 4.2 si 6.4 din contractul de imprumut subsidiar, prin aceasta facind posibile plati nelegale din banii destinati pietruirii drumurilor, obtinind atit pentru sine, cit si pentru altii bani necuveniti, intruneste elementele constitutive ale infractiunilor de utilizarea creditului in alte scopuri si uz de fals, prevazute si pedepsite de art. 10, lit. C din Legea nr. 78/2000 cu aplicarea art. 41 alin. 2, Cod Penal, art. 17, lit. C din Legea 78/2000 raportat la art. 291 Cod Penal cu aplicarea art. 41 alin. 2 Cod Penal.
Diriginte de santier cu intirziere
Anterior, am prezentat acuzatiile aduse in drept, iar in episoadele anterioare ale rezumatului derularea faptelor, din punctul de vedere al procurorilor DNA, in ceea ce priveste atribuirea contractelor de executie. Cu privire la derularea contractelor, urmeaza sa apreciati modul in care au inteles inculpatii din "Dosarul coruptiei" sa actioneze la vremea respectiva. Astfel, in vederea supravegherii derularii contractelor si a executiei lucrarilor, CJ Vrancea era obligat sa angajeze o persoana in calitate de inspector (diriginte) de santier. Valeriu Iacob, fost inginer de drumuri si poduri, pensionar din 2004, a fost pus la dispozitia CJ Vrancea pentru perioada 2 iunie 2003 - 31 octombrie 2003, conform unui contract intre CUP si CJ. Acest contract nu s-a prelungit, iar pe 18 mai 2004 s-a semnat primul contract de lucrari avind ca obiect pietruirea drumului comunal DC 179 Jitia. Lucrarile au demarat, asadar, fara sa existe supravegherea unui inspector. Abia pe 22 iulie 2004 s-a facut un act aditional la vechiul contract dintre CUP si CJ, inculpatii din CJ realizind ca s-au efectuat lucrari intre 18 mai si 22 iulie 2004 fara supravegherea unei persoane autorizate.
Citeva exemple de drumuri "pietruite"
In baza contractului din 18 mai 2004, SC Top Media a contractat lucrari de pietruire pe DC 179 comuna Jitia - traseu Dealul Sarii, in valoare de 1,8 miliarde de lei vechi, bani pe care i-a si incasat integral. Primarul comunei Jitia, Neculai Noaptes, a sustinut, in calitate de martor, ca s-a transportat doar 36,5 % din cantitatea totala de balast, iar drumul a fost executat doar pe 26 % din lungimea sa. In baza contractului din 21 iulie 2004, SC Top Media a incheiat contractul pentru lucrari de pietruire pe DC 165 comuna Gura Calitei - Traseu Dealul Lung - Rasca, in valoare de 2,1 miliarde de lei vechi, pe o lungime de 2 km. Procurorii sustin ca aici au fost aduse niste camioane cu balast, care a fost imprastiat la citeva luni distanta de autogredere apartinind SC Drumuri si Poduri Vrancea SA. La data de 25 mai 2004, s-a semnat contractul de executie pentru reabilitarea DC 156 comuna Popesti - traseu intrare DN2 Popesti - Gura Calitei, pe 7,5 km, desi drumul are doar 6,5 km.
Dovada preturilor neserioase
La data de 25 mai 2004, s-a semnat contractul pentru reabilitarea DC 95 in comuna Valea Sarii - traseu Colacu-Poduri, cu SC Utilaj Construct Service, in lungime de 3 km, pentru un miliard de lei vechi. "Ca dovada ca preturile au fost neserioase, stabilite pur aleatoriu, aratam ca aceasta suma este identica cu cea alocata pentru reabilitarea DC 156, care are o lungime de peste doua ori mai mare, respectiv 7,5 km. Mai mult, din declaratia primarului comunei Valea Sarii, Ioan Bordea, rezulta faptul ca din cei 3 kilometri doar 0,5 km sint asfaltati. S-a mai aratat in dosar faptul ca balastul a fost adus din albia riului Putna, unde nu exista balastiera. Cu toate ca piatra nu costase nimic, ea a fost inclusa in pret si platita, se arata in rechizitoriu. La data de 25 mai 2004, s-a semnat cu SC Utilaj Construct Service SA contractul pentru reabilitarea DC 62 comuna Vizantea Livezi - traseu intrare DJ 205 E - Vizantea, pentru 3,1 km, in valoare de un miliard de lei vechi. Viceprimarul comunei Vizantea Livezi a aratat ca drumul respectiv a fost intotdeauna pietruit si ca Oprisan a dat ordin fostului primar sa declaseze DC 62 din pietruit in drum de pamint.
Alte nereguli, aceiasi autori
In data de 25 mai 2004 s-a incheiat contractul pentru lucrari de reabilitare pentru DC 59 din comuna Movilita - traseu Movilita-Trotusanu, de 3 km, pentru un miliard de lei vechi. Nici aici piatra nu a costat nimic insa a fost inclusa in pret, desi fusese luata din albia riului Zabrauti. In baza contractului din data de 25 mai 2004 s-a contractat reabilitarea DC 19 din orasul Adjud - traseu intrarea DN2 - Siscani, in lungime de 2 km, pentru o valoare de 682 de milioane de lei vechi. Aici exista o diferenta de 563 milioane de lei vechi, incasati de SC Utilaj Construct Service SA, care nu au acoperire in nici un fel de lucrari efectuate. La data de 28 iunie 2004, s-a semnat contractul pentru lucrari de pietruire in valoare de 1,6 miliarde de lei vechi, cu SC Utilaj Construct Service SA, pentru DC 195, comuna Ciorasti - traseu Ciorasti - limita judet Buzau, pentru o lungime de 2 km. Din declaratia primarului Viorel Haiducu reiese faptul ca lucrarile au constat in simple balastari, fara a se fi efectuat nici o lucrare specifica pietruirii de drumuri. Aici s-a mai schimbat si traseul, prin solicitarea lui Ion Costeanu. Executantul a facturat suma de 1,51 miliarde lei vechi, iar Marian Oprisan a aprobat un referat pentru o suma mai mare, respectiv 1,69 miliarde lei vechi, ordinul de plata fiind semnat de catre Mircea Diaconu. Nereguli s-au mai produs la drumurile DC 160, comuna Dumbraveni - traseu Dragosloveni - Popesti, DC 158 - traseu Dragosloveni - Bordesti, DC 183 - traseu Bicesti - Lupoaia, DC 171 Dumitresti - Galoiesti, DC 171A - traseu Bicestii de Sus - Poienita, DC 171B - traseu Bicestii de Sus - Dumitresti. Din declaratia martorului Petrica Dogaru, primarul comunei Dumitresti, reiese faptul ca in vara anului 2004, pe DC 183 Bicesti - Lupoaia a fost adus balast care a fost imprastiat pe 500 de metri din totalul de 4 km, cit fusesera contractati. Pentru drumurile enumerate anterior, procurorii sustin ca nu s-a facut decit sa se escaveze piatra din albia riului Rimnic si sa se astearna peste drumurile pietruite anterior, operatiune pentru care Marian Oprisan si Mircea Diaconu au platit firmei executante suma totala de 5,93 miliarde de lei vechi. S-au mai inregistrat nereguli la drumurile pentru care s-au incheiat contracte in comunele Straoane, Jaristea, Bolotesti, Cotesti, Biliesti, etc. (Cristi IRIMIA)