Proiect de lege adoptat de deputați: 15 ani de învățământ general obligatoriu
Grupa mare, iar apoi grupa mijlocie de grădiniță vor deveni obligatorii începând cu 2020, respectiv, 2023 n votul din Camera Deputaților vine la o zi după ce o propunere similară a fost anunțată și în Franța de Emmanuel Macron
Plenul Camerei Deputaților a adoptat ieri, cu 178 de voturi "pentru", 25 de voturi "împotrivă" și 55 de abțineri, propunerea legislativă pentru modificarea articolului 16 din Legea Educației naționale, astfel că învățământul general obligatoriu este de 15 ani. Proiectul prevede ca grupa mare să devină grupă obligatorie începând cu 2020, iar grupa mijlocie în 2023. Inițiativa a fost propusă de un grup de parlamentari ai PSD și a primit aviz favorabil din partea Guvernului. "Astfel, învățământul general obligatoriu este de 15 clase și cuprinde ultimii doi ani ai învățământului preșcolar, învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul preșcolar și învățământul liceal devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020", prevede propunerea legislativă. "Situația actuală reprezintă intrarea în sistemul educațional de tip preșcolar de la 3 ani, cu grupă mică, grupă mijlocie, grupă mare. Nu există însă obligativitate, deși la toate județele, la toate nivelele, sistemul educațional face eforturi pentru a asigura școlarizarea preșcolarilor. Pe de altă parte, ideea de obligativitate înseamnă o șansă la educație de calitate și pentru mediile defavorizate, pentru învățămantul rural, pentru mediile de periferie urbană - acolo unde copiii poate nu au posibiltatea de a beneficia nici de supraveghere nici de un sprijin educațional. Prin această inițiativă, care va merge la Senat, ne propunem ca să devină grupa mijlocie și grupa mare să devină treptat parte a învățământului obligatoriu. În felul acesta, de la cei 13 de ani de acum se adaugă încă doi ani, dar în etape”, susține inițiatorul legii, deputatul PSD Camerlia Gavrilă. Aceasta explică faptul că grupa mare va deveni grupă obligatorie începând cu 2020, iar grupa mijlocie va deveni grupă obligatorie în 2023. „Evident că efortul bugetar este semnificativ, dar credem că nimic nu este prea scump pentru educația copiilor. Și, într-o primă etapă grupa mare va deveni grupă obligatorie începând cu 2020, iar grupa mijlocie va deveni în 2023 grupă obligatorie. Ne-am gândit la un calendar rezonabil care să permită și o configurare bugetară dar, în același timp,să ne putem alinia și la un sistem european.(...) Sigur, ne putem gândi și la impact legat de infastructura școlară, dar deocamdată oricum autoritățile locale, sistemele educaționale județene fac efortul de prinde copiii în sistemul preșcolar", a adăugat ea. Votul final pe acest proiect de lege se va da în Senat.
Cum se face reformă în educație în Franța
Scăderea vârstei de școlarizare este o premieră din 1882.
Cea mai mare parte dintre copiii francezi intră deja în sistemul de învățământ începând cu vârsta de trei ani. În anul școlar 2015/2016 (anul celor mai recente statistici), 97,6% dintre copiii cu vârsta de trei ani frecventau o grădiniță, potrivit departamentului de statistică a ministerului Educației. Potrivit ministrului învățământului, Jean-Michel Blanquer, grădinița “este probabil cel mai puternic instrument de egalitate și progres social de care dispunem”. Afirmația are la bază studii care arată că “stimularea precoce a copiilor între 0 și 5 ani contribuie la reușita școlară”, iar acest lucru “este în mod special semnificativ în cazul copiilor proveniți din familii defavorizate”. Pentru ca măsura să fie pusă în practică, va fi nevoie de crearea a circa 800 de posturi didactice. Cu un învățător la 22 de elevi, Franța are o rată de încadrare mai slabă decât media statelor Uniunii Europene (un învățător la 13 copii), potrivit unei statistici realizare de France Stratégie.