Vanzarile de vinuri frantuzesti, afectate de un boicot al americanilor
Ostilitatea, concretizata si prin redenumirea cartofilor prajiti ("french fries"), in cartofii
libertatii ("freedom fries"), la bufetul Camerei Reprezentantilor, a provocat scaderea semnificativa
a vanzarilor de vinuri frantuzesti in primele sase luni dupa invazia Irakului, au declarat economistii
Larry Chavis and Phillip Leslie.
"Estimam ca, la nivelul maxim al boicotului, cantitatea de vin provenit din Franta vandut in
Statele Unite a fost cu 26% mai mica decat in mod normal", se arata in raport.
Pe parcursul celor sase luni, economistii estimeaza ca, in lipsa conflictului referitor la Irak,
vanzarile de vinuri frantuzesti ar fi fost cu 13% mai mari.
Importurile de vinuri din Franta au fost, in perioada mentionata, in valoare de 695 de
milioane de dolari, pierderile fiind de circa 112 milioane de dolari.
Studiul a fost realizat prin analizarea vanzarilor supermarketurilor din Boston, Los
Angeles, San Diego si Houston.
Orasele au fost selectate pentru a tine seama de orientarea politica a populatiei care, in
primele doua orase, a votat, la alegerile prezidentiale din 2000, in favoarea candidatului
democrat, iar in ultimele doua in favoarea celui republican. Factorul politic nu a avut insa un rol
decisiv.
Cele mai afectate au fost cele mai ieftine si cele mai scumpe vinuri, in primul caz
deoarece consumatorii au fost indiferenti in privinta sortimentului baut, in timp ce al doilea grup a
cumparat bautura pentru a o oferi cadou, astfel incat oamenii nu au fost afectati prea mult de
schimbare.
Vinurile cu preturi cuprinse intre 12-26 de dolari au fost putin afectate, in unele cazuri
avand loc chiar o crestere usoara a vanzarilor.
"Cumparatorii de vinuri frantuzesti cu preturi medii sint un grup de consumatori cu gusturi
mai rafinate, care cumpara mai ales pentru consumul propriu, si nu pentru cadouri. Astfel, aceste
persoane sint mai putin dispuse sa isi schimbe obiceiurile", se mai arata in studiu.