Național

Serviciile de informatii îsi extind prerogativele

Ziarul de Vrancea
13 feb 2006 683 vizualizări
Presedintele limiteaza puterile premierului, iar ofiteri de informatii au dreptul sa efectueze ''acte premergatoare cu caracter probatoriu''

în sedinta CSAT de astazi va fi dezbatut noul proiect de lege privind atributiile Comunitatii

Nationale de Informatii. Acesta defineste si amenintarile la adresa securitatii nationale. Printre ele

se numara periclitarea activitatii autoritatilor publice si institutiilor prin acte de coruptie,

influentarea si deturnarea deciziilor in scopuri private ori contrare interesului national. Proiectul,

elaborat la Palatul Cotroceni, reglementeaza si modul in care sint numiti sefii serviciilor secrete:

directorii SRI si SIE - de catre Parlament, la propunerea presedintelui, iar cei de la SPP si STS -

de catre presedinte, cu avizul CSAT. în schimb, premierul pierde dreptul de a-i mai numi pe sefii

serviciilor departamentale de la Ministrul de Interne si de la cel al Apararii. Acestia vor fi pusi tot

de catre seful statului, cu avizul CSAT, la propunerea ministrului de resort. Pe ordinea de zi a

sedintei CSAT mai figureaza si noua strategie de securitate a Romaniei, promisa de Traian

Basescu de mai bine de o jumatate de an, precum si modificari la Legile SRI, SIE si MApN.


Noile puteri ale Serviciilor

Serviciile secrete, in special SRI, primesc competente sporite. Proiectul prevede ca ofiteri de

informatii au dreptul sa efectueze, conform Codului de procedura penala, \'\'acte premergatoare cu

caracter probatoriu\'\', pentru amenintari la adresa sigurantei nationale. Pina acum, serviciile

secrete aveau acest drept numai in cazul iminentei unei amenintari sau in cazul pericolului de

distrugere a probelor. Aceste acte premergatoare, necesare organelor penale in vederea

inceperii urmaririi penale, vor fi insa atributul unor ofiteri de informatii \'\'anume desemnati si

special atestati\'\'. Articolul respectiv le mai da dreptul ofiterilor, printre altele, sa ceara obiecte,

inscrisuri si relatii oficiale de la institutii publice si organizatii private, precum si sesizari si note de

la persoane fizice si juridice. O prevedere ambigua spune insa ca, printre actele premergatoare,

sint si constatarile personale ale ofiterilor de informatii si alte activitati prin care se pot obtine date

necesare urmaririi penale. Este neclar daca acest lucru poate presupune inclusiv perchezitia.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.