Național

Ziua in care nu se cumpara nimic!

Ziarul de Vrancea
22 nov 2005 627 vizualizări
Pentru ca spiritul Craciunului este inlocuit de stresul cumparaturilor, vrincenii sint invitati sa nu cumpere nimic pe 26 noiembrie. Initiatorii campaniei spun ca societatea de consum se bazeaza pe o profunda inechitate: 20% din cetateni consuma 80% din resursele planetare

Cumparatorii sint invitati sa se odihneasca pe 26 noiembrie. Pentru a face fata nebuniei cumparaturilor din perioada sarbatorilor de iarna, buzunarele noastre au nevoie de putin "post negru". Astfel, ziua de 26 noiembrie a fost declarata zi in care nu se cumpara si nu se vinde nimic, datorita folosirii sarbatorilor religioase si a actului gratuit al daruirii in scopuri comerciale. Pentru "ziua non cumparaturi" militeaza organizatia AdBusters, o retea globala de artisti, activisti, studenti, profesori si intreprinzatori care isi propun, printre altele, rasturnarea mentalitatilor consumatoriste si promovarea unui nou mod de a trai. Initiatorii, care au lansat mai multe mesaje pe Internet, spun ca s-a

ales aceasta zi deoarece s-a constatat ca, incepind din ultima simbata a lunii noiembrie si pina la sfirsitul anului, incasarile magazinelor urca spectaculos, antrenind si costuri pe masura. Oficial, ziua de 26

noiembrie ar trebui sa fie prima zi in care incepem sa cotrobaim prin magazine in cautarea cadourilor perfecte. Militantii spun ca in perioada sarbatorilor se declanseaza artificial o adevarata nebunie a

cumparaturilor, prin diferite metode "sintem indemnati, sfatuiti, flatati, invitati, obligati, rugati, impinsi, implorati sa cumparam" lucruri de care, poate, nici nu avem nevoie. Stresati de grija cadourilor, de multe ori uitam adevarata insemnatate a Craciunului, de aceea s-a considerat necesar ca inainte de febra cumparaturilor sa luam o mica pauza. "Vrei sa faci mai mult decit sa nu cumperi? Atunci raspindeste anuntul acesta. Daca pina acum le-a cam mers, anul asta vinzatorii o sa aiba o surpriza", promit initiatorii acestei campanii. Organizatia AdBusters considera necesara aceasta manifestare pentru ca oamenii au inceput sa fie interesati din ce in ce mai mult de lucrurile materiale, uitind sa se

bucure de viata. "Societatea de consum se bazeaza pe o profunda inechitate: 20% din cetatenii planetei consuma mai mult de 80% din resursele planetare. Sclavia economica este costul platit de altii

pentru vanitatea noastra. Societatea de consum reduce omul la o dimensiune unica: consumul, negindu-i dimensiunile spirituale, religioase, culturale, filosofice. Negind de fapt esenta umanului. Sa ne amintim ce inseamna autolimitare, simplitate, naturalete", este deviza campaniei. Sarbatorita pentru prima oara in Romania, "Ziua in care nu cumperi nimic" exista in peste 50 de tari din intreaga lume. In America

de Nord aceasta zi cade in prima zi dupa Thanksgiving Day, zi in care vinzarile ating cote maxime. In Europa "Buy nothing day" este sarbatorita cu o zi mai tirziu, pe 26 noiembrie. Asemenea campanii,

care au mult succes in occident, au inceput sa apara si la noi de citiva ani. O asemenea actiune s-a organizat in luna octombrie pentru a boicota vinzarile la benzina, care s-a scumpit multiplu intr-un timp

foarte scurt, iar o alta campanie a fost initiata de elevi care doreau sa protesteze fata de regulamentele scolare prea dure. (Alina PELIN)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.