Ziua in care nu se cumpara nimic!
Pentru a face fata nebuniei cumparaturilor din perioada sarbatorilor de iarna, buzunarele noastre au nevoie de putin "post negru". Astfel, ziua de 26 noiembrie a fost declarata zi in care nu se cumpara si nu se vinde nimic, datorita folosirii sarbatorilor religioase si a actului gratuit al daruirii in scopuri comerciale. Pentru "ziua non cumparaturi" militeaza organizatia AdBusters, o retea globala de artisti, activisti, studenti, profesori si intreprinzatori care isi propun, printre altele, rasturnarea mentalitatilor consumatoriste si promovarea unui nou mod de a trai. Initiatorii, care au lansat mai multe mesaje pe Internet, spun ca s-a ales aceasta zi deoarece s-a constatat ca, incepind din ultima simbata a lunii noiembrie si pina la sfirsitul anului, incasarile magazinelor urca spectaculos, antrenind si costuri pe masura. Oficial, ziua de 26 noiembrie ar trebui sa fie prima zi in care incepem sa cotrobaim prin magazine in cautarea cadourilor perfecte. Militantii spun ca in perioada sarbatorilor se declanseaza artificial o adevarata nebunie a cumparaturilor, prin diferite metode "sintem indemnati, sfatuiti, flatati, invitati, obligati, rugati, impinsi, implorati sa cumparam" lucruri de care, poate, nici nu avem nevoie. Stresati de grija cadourilor, de multe ori uitam adevarata insemnatate a Craciunului, de aceea s-a considerat necesar ca inainte de febra cumparaturilor sa luam o mica pauza. "Vrei sa faci mai mult decit sa nu cumperi? Atunci raspindeste anuntul acesta. Daca pina acum le-a cam mers, anul asta vinzatorii o sa aiba o surpriza", promit initiatorii acestei campanii. Organizatia AdBusters considera necesara aceasta manifestare pentru ca oamenii au inceput sa fie interesati din ce in ce mai mult de lucrurile materiale, uitind sa se bucure de viata. "Societatea de consum se bazeaza pe o profunda inechitate: 20% din cetatenii planetei consuma mai mult de 80% din resursele planetare. Sclavia economica este costul platit de altii pentru vanitatea noastra. Societatea de consum reduce omul la o dimensiune unica: consumul, negindu-i dimensiunile spirituale, religioase, culturale, filosofice. Negind de fapt esenta umanului. Sa ne amintim ce inseamna autolimitare, simplitate, naturalete", este deviza campaniei. Sarbatorita pentru prima oara in Romania, "Ziua in care nu cumperi nimic" exista in peste 50 de tari din intreaga lume. In America de Nord aceasta zi cade in prima zi dupa Thanksgiving Day, zi in care vinzarile ating cote maxime. In Europa "Buy nothing day" este sarbatorita cu o zi mai tirziu, pe 26 noiembrie. Asemenea campanii, care au mult succes in occident, au inceput sa apara si la noi de citiva ani. O asemenea actiune s-a organizat in luna octombrie pentru a boicota vinzarile la benzina, care s-a scumpit multiplu intr-un timp foarte scurt, iar o alta campanie a fost initiata de elevi care doreau sa protesteze fata de regulamentele scolare prea dure.