Unde pot fi vazuti romănii care citesc carti in fiecare zi
Aproximativ 12% dintre romani citesc carti in deplasarile zilnice, iar cei care aleg presa scrisa prefera ziarele cumparate celor gratuite, potrivit celui mai recent studiu Omnibus, realizat de GfK Romania. Institutul a analizat in acest studiu obiceiurile romanilor in timpul calatoriilor lor zilnice spre sau dinspre un loc anume - fie ca acesta este serviciu, scoala, facultate sau cea mai apropiata piata. Concluziile cercetarii arata cum reusesc cei chestionati sa isi foloseasca timpul petrecut pe drum in deplasari repetitive - care risca sa devina plictisitoare - intr-un mod placut si util.
Astfel, in calatoriile mai lungi de 10 minute, de cele mai multe ori romanii sint vorbareti, atenti la panourile publicitare pe linga care trec si, in masura mai mica, sint interesati de lectura si muzica. Majoritatea romanilor stau de vorba des sau foarte des, fie direct cu alte persoane (71%), fie la telefonul mobil (52%). Trei sferturi din tinerii sub 25 de ani si doua treimi din persoanele cu educatie superioara vorbesc la telefonul mobil des sau foarte des in deplasarile zilnice. Numai un roman din zece nu sta de vorba niciodata pe drum, iar un sfert din romani nu vorbesc niciodata la telefonul mobil cind se deplaseaza.
Studiul GfK mai arata si ca romanilor le place lectura in timpul deplasarii, in aceeasi masura, indiferent de virsta. Ziarele cumparate inca sint mai cautate decit ziarele gratuite (19% citesc ziare cumparate fata de 11% care citesc ziare gratuite. Pe linga ziare, in deplasarile zilnice oamenii citesc carti in proportie de 12%, procent usor mai ridicat in Bucuresti si orasele mai mari de minimum 200.000 de locuitori.
Tehnologia devine mai complexa pe masura ce virsta scade
Generatia tinara asculta muzica in timpul deplasarilor mai lungi de 10 minute. Jumatate dintre adolescentii de 15-19 ani si o treime dintre tinerii de 20-25 de ani asculta muzica stocata pe player sau telefon. Posturile de radio au o popularitate putin mai scazuta, fiind ascultate de 30% dintre tinerii de 15-19 ani si de 20% din cei de 20-25 ani, probabil si din cauza ca optiunea nu este disponibila pe toate terminalele. Jocurile pe telefon sint preferate de un sfert din persoanele sub 19 ani, iar videoclipurile si filmele sint vizionate pe telefoane sau alte dispozitive portabile doar de 16% dintre acestia.
Numai un sfert dintre romani au parte de calatorii zilnice mai lungi de o ora, in timp ce aproape jumatate dintre romani petrec intre 10 minute si o ora pe drum. Pentru deplasarile zilnice, majoritatea respondentilor a declarat ca merg pe jos (47%). Urmeaza mijloacele de transport in comun (21%) si masina (19%).
Informatiile provin din studiul GfK Omnibus, realizat in luna ianuarie 2010 pe un esantion de 1.072 de respondenti din mediul urban si rural. Rezultatele sint reprezentative pentru populatia Romaniei in virsta de 15 ani si peste. înfiintat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piata in Germania, Grupul GfK are in prezent mai mult de 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente. Grupul GfK este una dintre cele mai mari organizatii de cercetare de piata din lume.