PSD cere insistent demiterea lui Gheorghe Dobre
PSD cere insistent demiterea ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Dobre, pe care il acuza de incapacitate, sustinind ca Romania este pe cale sa piarda patru miliarde de euro prevazute pentru coridorul IV de transport european. Potrivit PSD, din cauza incapacitatii Ministrului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Dobre, "care timp de noua luni nu a avut nici un dialog cu Comisia Europeana privind infrastructura rutiera si feroviara transeuropeana", este posibil ca Romania sa piarda cele patru miliarde de euro alocate de Comisia Europeana pentru coridorul IV, care asigura legatura dintre Romania si Europa Centrala si de Vest.
PSD solicita premierului Calin Popescu Tariceanu "sa intervina de urgenta si sa se asigure ca, in cadrul negocierilor cu Comisia Europeana, nu vor fi intreprinse negocieri care sa excluda Romania din planurile europene privind infrastructura rutiera si feroviara transeuropeana".
Scotarea Romaniei de pe harta autostrazilor ar avea si un coautor in PSD. Cit s-a aflat la guvernare, PSD a promovat insistent proiectul american Bechtel, foarte costisior, neglijindu-l pe cel european - coridorul IV, care ar fi avut finantare asigurata de la UE, pozitie care a atras o serie de critici din partea oficialilor europeni.
Puscas: Dobre nu a fost la curent cu discutiile europene
Deputatul PSD Vasile Puscas, fost negociator-sef cu UE, apreciaza ca ministrul Transporturilor Gheorghe Dobre nu a fost la curent cu discutiile europene despre infrastructura, invocind raspunsul dat de Dobre la o interpelare pe care i-a adresat-o la sfirsitul lunii martie. Puscas se refera la informatiile recente potrivit carora Romania ar putea fi ocolita de coridorul lV european.
Deputatul PSD afirma ca, la 29 martie, a trimis o interpelare scrisa ministrului Transporturilor, prin care a cerut prezentarea strategiei Guvernului in ceea ce priveste politica europeana a transporturilor. Puscas sustine ca a decis sa faca solicitarea ca urmare a "semnalelor care veneau de la Bruxelles, in contextul discutiilor privind dezvoltarea infrastructurii europene". Conform comunicatului, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a raspuns interpelarii la 25 aprilie, precizind ca "modernizarea retelei de autostrazi si drumuri nationale reprezinta o conditie extrem de importanta pentru integrare”. De asemenea, Dobre mentiona ca racordarea pietei romanesti "la fluxurile principale ale Pietei Interne comunitare si nu numai" se face prin "continuarea coridorului IV paneuropean, in vestul tarii, prin constructia autostrazii Nadlac - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti, cu continuarea lui in sud-est spre Constanta, spre nord-est prin coridorul IX paneuropean, prin constructia autostrazii Bucuresti - Focsani - Albita si prin finalizarea lucrarilor incepute la autostrada Brasov - Tirgu-Mures - Cluj-Napoca - Oradea - Bors, care traverseaza spatiul transilvanean".
Totusi, Puscas apreciaza ca "ministrul Gheorghe Dobre ori a dezinformat, ori nu era la curent cu discutiile europene despre infrastructura", citind in acest sens "stirile recente despre noua strategie a Comisiei Europene privind infrastructura rutiera europeana, din care Romania este practic exclusa".
CE va lua decizii abia la sfirsitul lui 2005
Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti a anuntat ieri ca deciziile privind rutele coridoarelor paneuropene apartin Executivului UE si vor fi adoptate la sfirsitul anului 2005, inceputul anului 2006. Delegatia precizeaza ca "un grup de experti la nivel inalt, care nu apartine Comisiei Europene, lucreaza la o recomandare catre Comisia Europeana privind extinderea retelelor de transport transeuropene catre tarile vecine, inclusiv trasarea coridoarelor paneuropene" si ca acest Grup de lucru examineaza totodata si masurile de facilitare a traficului transfrontalier de-a lungul acestor coridoare. Potrivit comunicatului Delegatiei CE, "orice comentariu pe marginea lucrarilor in desfasurare ale acestui grup este inoportun atita timp cit nu exista, in momentul de fata, o decizie a Grupului de lucru privind axele prioritare". Delegatia CE mai aminteste ca "Romania are acum observatori in toate institutiile Uniunii Europene, fiind astfel in pozitia de a-si apara interesele, daca va fi necesar".In plus, in comunicat se mai arata ca "retelele transeuropene de transport au facut obiectul negocierilor de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, constituind obiective prioritare la finantare din partea Uniunii Europene, dupa aderare".