Romania risca sa ramina izolata in Europa
Markus Ferber este cunoscut ca extrem de sceptic in privinta aderarii Romanie la Uniunea Europeana. Insa de data aceasta presedintele grupului crestin-social din Parlamentul European face afirmatii care par a apara si interesele Bucurestiului. Deutsche Welle informeaza ca Markus Ferber a criticat noua politica din domeniul infrastructurii rutiere propusa de Comisia Europeana, atragind totodata atentie ca recentele planuri trans-europene ar putea ocoli teritoriul Romaniei. De altfel, Ferber este unul dintre cei mai aprigi critici ai noii politici rutiere comunitare, considerind ca nu este posibil ca UE sa defineasca initial 30 de proiecte prioritare, pentru ca apoi sa aleaga cinci "si mai prioritare". Coordonatorii europeni au trasat noi axe rutiere, fara sa tina cont decit in unele cazuri de planurile coridoarelor pan-europene existente. Costurile aferente celor 30 de proiecte rutiere majore care trebuie sa fie finalizate pina in anul 2020 se ridica la 225 de miliarde de euro. Comisia Europeana acorda o importanta prioritara doar celor cinci proiecte noi, pentru care a propus un pachet financiar de 20 de miliarde, dar aprobarea acestei sume ramine insa improbabila, avind in vedere situatia financiara precara a UE. "Ma ingrijoreaza faptul ca am creat aici o noua birocratie cu coordonatori speciali. Sa fie clar, realizarea arterelor transeuropene nu este de competenta Comisiei, atributiile in domeniu revenind tarilor membre", a afirmat Ferber.
Bucurestiul nu are nimic de obiectat
Comisia Europeana a infiintat in aceasta vara o noua agentie, care urmeaza sa accelereze realizarea unor proiecte rutiere trans-europene. Prin noua politica europeana, Bruxelles-ul doreste sa initieze o strategie coerenta fata de viitorii sai vecini. Potrivit Deutsche Welle, Romania a salutat aceasta decizie a Uniunii, dar Bucurestiul ar trebui sa tina seama ca noile planuri rutiere trans-europene ar putea ocoli teritoriul tarii. "Eu cred ca Romania si Bulgaria ar trebui sa urmareasca extrem de critic aceste schimbari, pentru ca sint existentiale. Aceste tari ar trebui sa se opuna retrasarii Coridoului IV, pentru ca vor pierde astfel legatura cu Europa Centrala", a declarat Herwig Nowak, secretarul institutiei abilitate cu dezvoltarea Coridorului IV, ruta care urmeaza sa faca legatura intre vestul si sud-estul continentului. Noua strategie ar putea propune, in locul coridorului IV, o noua axa, care trece de la Budapesta prin Belgrad si Nis spre Sofia, iar apoi se bifurca spre Grecia, respectiv Turcia. Astfel, vestul si sudul Romaniei, precum si nordul Bulgariei sint excluse din traseu. "O asemenea schimbare de paradigma este, in opinia mea, periculoasa, pentru ca in realizarea coridoarelor s-au investit multi bani: bani nationali, bani europeni si bani ai Bancii Mondiale. Normal ar fi sa finalizam aceste proiecte, inaintea crearii altor trasee", a afirmat Herwig Nowak.