"Oameni buni, Ambulanţa nu este taxi!"
Cel puţin jumătate dintre cazurile care vin zilnic cu ambulanţa la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) de la Spitalul Judeţean din Focşani ar putea fi rezolvate prin medicul de familie. Însă zilnic, ambulanţa este solicitată chiar şi de bolnavi care vor să ajungă la spital pentru simple controale medicale şi folosesc ambulanţa pe post de taxi, gândind că, dacă ajung cu ambulanţa la UPU, vor avea mai uşor acces la anumite servicii medicale. Lucru total eronat. Pentru că, dacă se constată că nu este vorba despre o urgenţă reală, pacientul este trimis acasă la fel cum a venit. Însă “plimbarea” cu ambulanţa la spital poate costa viaţa unui pacient care efectiv are nevoie de acest serviciu. “Îi găsim adesea cu sacoşa la poartă, pregătiţi să meargă la spital. Sunt multe urgenţe care nu au ce căuta la UPU. O simplă vizită la medicul de familie le-ar putea rezolva. Dacă medicul de familie consideră că se impun alte investigaţii poate da o trimitere. Şi dacă dă o trimitere nu înseamnă neapărat că trebuie să meargă cu ambulanţa”, a declarat pentru Ziarul de Vrancea dr. Laurenţiu Albiş, directorul medical al Serviciului Judeţean de Ambulanţă.
O alarmă falsă poate costa viaţa unui om
Echipajul medical care ajunge la locul intervenţiei nu poate refuza preluarea pacientului şi transportul acestuia la spital, motiv pentru care “unii folosesc ambulanţa pe post de taxi, sunând pentru simple controale". "Un astfel de pacient foloseşte un echipaj care ar putea interveni pentru o urgenţă reală. În plus, şi costurile sunt mari, iar noi nu avem un buget prea generos”, adaugă doctorul Albiş. O soluţie pentru ca serviciile de urgenţă să nu mai fie solicitate oricând şi pentru orice ar putea fi plata acestor servicii, dar legislaţia nu permite deocamdată sancţionarea celor care solicită nemotivat serviciile de ambulanţă. “Lucrurile acestea se întâmplă destul de des, şi, de multe ori, un astfel de pacient ocupă o maşină care ar putea fi utilă altcuiva, zona rămâne descoperită şi suntem nevoiţi, dacă apare o altă urgenţă, să trimitem un echipaj de la depărtare, fapt care poate determina întârzieri notabile”, mai spune dr. Laurenţiu Albis.
Ce trebuie să ştiţi atunci când sunaţi la ambulanţă
Atunci când aţi decis că este cazul să chemaţi o ambulanţă, este necesar să vă păstraţi calmul şi să comunicaţi clar operatorului vârsta şi sexul victimei, precum şi alte informaţii referitoare la bolile cronice de care suferă acesta, dacă sunteţi la curent. Comunicaţi clar adresa la care se află victima. Este foarte important să daţi un punct de reper cât mai precis, care poate fi o şcoală, o biserică, o troiţă, sediul poliţiei sau al primăriei din localitate. De asemenea, în măsura în care este posibil, o persoană poate să aştepte echipajul în stradă, la punctul de reper indicat telefonic. Pentru a ajuta echipa de intervenţie să acţionize cât mai eficient, descrieţi clar situaţia victimei şi continuaţi să răspundeţi la întrebările operatorului. Între timp, o ambulanţă a plecat deja spre dumneavoastră, iar operatorul va transmite toate aceste detalii privind manifestările şi circumstanţele echipei medicale. De asemenea, operatorul v-ar putea oferi anumite recomandări pentru acordarea primului ajutor persoanei care se află în pericol, până la sosirea ambulanţei. Numărul unic de urgenţă 112 poate fi apelat în mod gratuit din orice reţea fixă sau mobilă, indiferent dacă aveţi sau nu credit pe telefon. Chiar şi în cazul în care reţeaua dumneavoastră de telefonie nu are semnal în acea zonă, apelul dumneavoastră de urgenţă va fi preluat de un alt operator care acoperă zona respectivă.
"Nu putem merge cu viteza taxiului"
Zilnic, Ambulanţa din Vrancea intervine la aproximativ 150 de urgenţe. Serviciul de Ambulanţă are o staţie centrală la Focşani şi zece substaţii în judeţ care operează cu 33 de ambulanţe. Zilnic, la Focşani acţionează şase echipaje de ambulanţă, plus unul cu medic. Chiar dacă serviciul are toate dotările necesare, ambulanţierii spun că nu pot ajunge peste tot "cu viteza taxiului". Aşadar, nu vă neglijaţi problemele medicale şi cereţi din timp sfatul medicului de familie. (Dana LEPĂDATU)