Cu mana întinsă la Guvern ENET ar fi vrut să pună recuperatorii pe focşănenii rău-platnici
Guvernul Romaniei a alocat, potrivit declaraţiilor oferite de deputatul PNL Laurenţiu Ţigăeru Roşca, 10 milioane lei pentru ENET Focşani, în vederea stingerii datoriei pe care societatea de termoficare o are în contul furnizorului de gaze GDF Suez. Venirea acestor bani de la Guvern ar trebui să scoată de pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local Focşani de azi proiectului de hotărare privind majorarea capitalului social al ENET cu 3,5 milioane lei. După cum ne-a declarat Ţigăeru Roşca, banii guvernamentali ar trebui să fie de ajuns pentru plata datoriilor, iar banii de la bugetul local să rămană în vistieria Focşaniului pentru investiţii sau alte necesităţi. Deputatul a precizat că această alocare vine după multe intervenţii şi rugăminţi adresate ministrului liberal al Finanţelor, Daniel Chiţoiu. Totuşi, ajungerea cu datoriile ENET către GDF la zi nu încălzeşte pe nimeni, mai ales că sezonul rece abia a debutat şi ne aşteaptă o iarnă lungă cu facturi umflate la agentul termic. “În şedinţa de Guvern de miercuri, 27 noiembrie a.c., la iniţiativa vicepremierului Daniel Chiţoiu, Guvernul României a aprobat alocarea sumei de 10 milioane de lei către SC ENET SA Focşani, bani ce vor fi folosiţi pentru plata furnizorilor de gaze, în contul datoriilor acumulate”, a spus Laurenţiu Ţigăeru Roşca. La data de 22 noiembrie 2013, potrivit unor informaţii oficiale de la ENET, datoria societăţii către GDF este în valoare totală de 9.033.818, 68 lei (inclusiv factura lunii octombrie 2013).
Recuperatori la uşa focşănenilor pentru căldura neplătită
În încercarea ENET de a recupera datoriile de la populaţie, directorul Manole Merchea a propus chiar contractarea unei firme de recuperări care să meargă să ia banii de la datornici sau să le ia bunurile în contul facturilor neachitate. Propunerea aceasta însă nu a găsit înţelegere în cadrul Consiliului de Administraţie, care nu a fost de acord să angajeze recuperatori pentru căldura din calorifere. “Angajarea sau desemnarea unei firme de recuperare pentru a prelua încasarea datoriilor nu a fost aprobată de Consiliul de Administaţie”, după cum ne-a transmis ENET Focşani într-un răspuns oficial. Şi dacă recuperatorii ies, deocamdată, din viziunea nouă de management, ENET vrea să introducă pe facturi coduri de bare pentru ca cetăţenii racordaţi la sistemul centralizat să poată plăti oriunde factura, nu doar la ghişeul ENET de la Tribunal. “Stimularea plăţilor clienţilor bun-platnici se face prin facturare cu cod de bare, pentru a da posibilitatea plăţii pe baza facturii în aproape orice punct de încasare (bănci, poştă, PayPoint); posibilitatea plăţilor direct din card de la ATM-urile băncilor; trimiterea facturilor pe mail consumatorilor individuali care solicită acest lucru”, ne-a transmis Cristina Gavrilă, purtătorul de cuvant al ENET Focşani.
Aproape 4.000 solicitări de ajutor de încălzire
Cetăţenii care nu s-au despărţit de sistemul centralizat care le oferă, calitativ sau nu, apă caldă şi căldură, au depus aproape 4.000 de cereri pentru ajutor de căldură în sezonul rece, pentru consumul de agent termic în perioada noiembrie-martie. În aceste zile au venit şi facturile lunii octombrie, cand ENET a furnizat, după program, căldură în majoritatea cartierelor, în funcţie de cum s-au finalizat lucrările de înlocuire a ţevilor. Pentru căldura furnizată în octombrie, cetăţenii nu primesc niciun fel de ajutor de la buget, fiind nevoiţi să suporte consumul în totalitate, indiferent de venituri. “S-au depus 3.741 cereri pentru solicitare de ajutor la încălzire conform O.G. 70/2011, cereri care au fost transmise Primăriei Municipiului Focşani în termenul legal, 20 noiembrie 2013”, a mai comunicat Cristina Gavrilă.
Primarul nu ştie ce face Merchea
Rugat să comenteze informaţia potrivit căreia directoratul nou de la ENET ar fi avut în intenţie contractarea unei firme de recuperare a datoriilor pentru a lua banii de la clienţii cu facturi neachitate, primarul Decebal Bacinschi a preferat să nu se pronunţe. Totuşi, prin declaraţia sa ulterioară, edilul a demonstrat că legătura Primărie-ENET nu mai este la fel de “caldă” ca în trecut. Asta poate şi pentru că municipalitatea s-a săturat să ofere răspunsuri în locul societăţii de termoficare la întrebările provocate de întreruperea furnizării apei calde, în special în sezonul cald. “Cu domnul Valter Popescu (n.r. fostul director al societăţii de termoficare), ne ştiam fiecare pas. Eu la Primărie şi dumnealui la ENET. Acum, cu noua conducere, nu mai este aşa, fiecare îşi vede de treabă”, ne-a spus şi primarul Decebal Bacinschi. În aceste condiţii, rămane de văzut dacă municipalitatea îşi va retrage la şedinţa de astăzi intenţia de a ajuta, din nou, ENET, printr-o majorare de capital. (Iulia CREŢU)