Economic

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: Dacia a vândut anul trecut 46.124 de vehicule în România

Ziarul de Vrancea
15 ian 2024 781 vizualizări

Gama Dacia a ocupat primele 5 locuri în topul vânzărilor

 

Constructorul auto Dacia a înmatriculat, pe parcursul anului trecut, un număr de 46.124 de vehicule pe piața din România, în creștere cu 14,8% față de cele 40.179 de unități comercializate în 2022, se arată într-un comunicat al companiei, transmis marți AGERPRES. În 2023, topul celor mai vândute cinci modele auto din România a fost ocupat integral de gama Dacia. Potrivit sursei citate, clasamentul vânzărilor pe modele este condus de Logan - cu 14.269 de unități, în creștere cu 25% față de cele 11.401 vehicule înmatriculate în 2022. Pe locul secund se situează Duster, cu 10.908 de unități (10.161 de vehicule, în anul precedent), iar pe poziția a treia se află Sandero, cu 9.896 unități comercializate în 2023, cu un plus de 16,9%, comparativ datele din 2022. De asemenea, cu cele 6.875 de unități vândute, Dacia Spring a continuat să fie și în 2023 cel mai popular model electric de pe piața din România, cu o cotă de piață de peste 43% în segmentul vehiculelor 100% electrice. Lansată la începutul anului trecut, versiunea Spring 65, care beneficiază de un nou motor, mai puternic, a reprezentat 49% din vânzările modelului. Pe locul cinci în clasamentul celor mai vândute modele auto pe plan local, cu 4.175 unități înmatriculate în 2023, Dacia Jogger s-a impus drept cel mai popular vehicul de familie cu până la șapte locuri de pe piața locală, iar versiunea Hybrid 140, primul vehicul full-hibrid produs în România, a reprezentat 17% din totalul vânzărilor. "Dezvăluită presei la sfârșitul anului trecut, a treia generație a modelului Duster va putea fi comandată de clienții din România în primele zile ale lunii martie, primele livrări fiind prevăzute înainte de jumătatea anului. La rândul său, modelul Spring va cunoaște o evoluție semnificativă în acest an, care îi va consolida atractivitatea în segmentul vehiculelor electrice accesibile. Nu în ultimul rând, 2024 va fi anul în care se va încheia procesul de modernizare a rețelei comerciale Dacia din România, prin adoptarea noii identități vizuale a mărcii atât la exterior, cât și la interiorul tuturor showroom-urilor", sunt previziunile oficialilor constructorului auto, pentru anul 2024. Înființată în anul 1966, Dacia este cel mai important constructor de automobile din România, liderul pieței auto locale și cel mai important exportator, cu o contribuție semnificativă la Produsul Intern Brut (PIB) al țării. Devenită marcă a Renault Group începând din anul 1999, Dacia este prezentă în 44 de țări, de pe patru continente, oferind vehicule robuste, fiabile și adaptate nevoilor și stilurilor de viață ale unor categorii largi de clienți. 

Majoritatea economiștilor chestionațI la Davos se așteaptă ca economia globală să slăbească

ei invocă în primul rând riscuri de ordin geopolitic

Majoritatea economiștilor chestionați de Forumul Economic Mondial (WEF) de la Davos se așteaptă ca economia globală să slăbească în acest an, ei spunând că fragmentarea geopolitică din întreaga lume se va adânci, transmite CNBC. ”Perspectivele economice globale rămân modeste și pline de incertitudine. Deși există evoluții pozitive, cum ar fi reducerea presiunilor inflaționiste și progresele în domeniul inteligenței artificiale (AI), întreprinderile și factorii de decizie se confruntă cu factori contrari persistenți și o volatilitate continuă, deoarece activitatea economică globală rămâne lentă, condițiile financiare rămân restrictive și rupturile geopolitice și tensiunile sociale continuă să crească”, se arată în raportul WEF, publicat luni. Sondajul, efectuat în rândul a 30 de economiști șefi între noiembrie și decembrie anul trecut, a constatat că 56% dintre cei chestionați se așteaptă ca economia globală să slăbească în 2024, în timp ce 20% se așteaptă ca aceasta să rămână neschimbată, iar 23% prognozează condiții economice ”oarecum mai puternice”. Între timp, Fondul Monetar Internațional se așteaptă ca creșterea economică globală să încetinească ușor în 2024, la 2,9%, de la 3% anul trecut. Sondajul WEF arată o divergență semnificativă între așteptările economiștilor pentru diferite economii, experții fiind cei mai pesimiști față de perspectivele Europei. Aproximativ 77% dintre cei chestionați se așteaptă ca creșterea în regiune să slăbească în acest an - aceasta este aproape dublu față de cifra înregistrată în sondajul din septembrie. Percepțiile economiștilor au devenit, de asemenea, mai negative în privința perspectivelor SUA. În sondajul anterior, 78% prognozează o creștere moderată sau mai mare în acest an, în timp ce cele mai recente cercetări arată că acest număr scade la 56%. Respondenții au fost în general optimiști și au avut opinii neschimbate în ceea ce privește perspectivele pentru Asia de Sud, Asia de Est și Pacific, dar au avut un ton mai prudent în privința Chinei, majoritatea (69%) așteaptând acum doar o creștere economică moderată. O preocupare deosebită pentru economiști a fost legată de rupturile geopolitice, 69% dintre economiști spunând că se așteaptă ca ritmul fragmentării geopolitice să se accelereze în 2024. ”Când sunt întrebați despre implicațiile evoluțiilor recente... economiștii șefi continuă să atribuie un rol proeminent factorilor geopolitici în evoluțiile macroeconomice și financiare”, se spune în raport. ”Aproximativ 87% se așteaptă ca evoluțiile geopolitice recente să stimuleze volatilitatea economică globală în următorii trei ani, iar opt din zece se așteaptă ca aceasta să crească volatilitatea pe piețele bursiere”. Aceasta vine după un an de tensiuni geopolitice accentuate, cu războiul Rusiei în Ucraina care continuă, menținerea tensiunilor China-SUA și temerile de un conflict mai larg în Orientul Mijlociu din cauza războiului dintre Israel și Hamas.

Cei mai bogați cinci oameni din lume și-au dublat averea față de 2020

Cei mai bogați cinci oameni din lume și-au dublat averea imensă din 2020, potrivit unui raport realizat de Oxfam, organizația de caritate cerând o reducere a ”puterii corporative”, transmite CNBC. Raportul a constatat că averea combinată a celor mai bogați oameni din lume, respectiv CEO-ul Tesla Elon Musk, șeful LVMH Bernard Arnault și familia sa, fondatorul Amazon Jeff Bezos, fondatorul Oracle Larry Ellison și investitorul veteran Warren Buffet, a crescut de la 405 de miliarde de dolari în martie 2020 la 869 de miliarde de dolari în noiembrie 2023. Oxfam a folosit date de la Forbes și Wealth X care nu au fost verificate independent de CNBC. Raportul Oxfam a fost publicat luni pentru a coincide cu începerea reuniunii anuale a Forumului Economic Mondial de la Davos, la care se reunește așa-numita elită globală a liderilor politici și de afaceri de top, deși cei cinci miliardari numiți în raport nu participă la eveniment. Șapte dintre cele mai mari zece companii din lume au un miliardar ca CEO sau acționar principal, arată raportul. Între timp, cei mai bogați 1% dintre oameni din lume dețin 43% din activele financiare globale, conform cercetării, cum ar fi instrumente cotate la bursă, precum acțiunile și obligațiunile, împreună cu participații în afaceri private. ”Dacă tendințele actuale continuă, lumea va avea primul său trilionar într-un deceniu, dar sărăcia nu va fi eradicată în încă 229 de ani”, a spus Oxfam. Organizația de caritate a subliniat, de asemenea, că profitul net al celor 148 dintre cele mai mari companii din lume a crescut cu 52% în anul încheiat în iunie 2023, față de profiturile lor medii între 2018 și 2021. ”Sărăcia extremă în cele mai sărace țări este încă mai mare decât era înainte de pandemie, totuși un număr mic de oameni superbogați se întrec pentru a deveni primul trilionar din lume în următorii zece ani”, a declarat Aleema Shivji, directorul general interimar al Oxfam.

FMI: China are nevoie de reforme structurale pentru a evita ”o încetinire a economiei”

Șefa Fondului Monetar Internațional a avertizat luni că China are nevoie de reforme structurale pentru a evita ”o încetinire destul de importantă a ritmului de creștere economică”, transmite Reuters. Vorbind pentru CNBC la Forumul Economic Mondial de la Davos, Elveția, Kristalina Georgieva a spus că China se confruntă atât cu provocări pe termen scurt, cât și pe termen lung. Pe termen scurt, ea a spus că sectorul imobiliar al Chinei are nevoie de rezolvarea problemei nivelului ridicat al datoriei publice locale. Pe termen mai lung, Georgieva a remarcat schimbări demografice și ”o pierdere a încrederii”. ”În cele din urmă, ceea ce are nevoie China sunt reforme structurale pentru a continua să deschidă economia, pentru a echilibra mai mult modelul de creștere în raport cu consumul intern, adică să creeze mai multă încredere în oameni, astfel încât șeiț să nu economisească, ci să cheltuie mai mult”, a spus Georgieva. Ea a adăugat că ”toate acestea ar ajuta China să facă față la ceea ce anticipăm în absența reformelor, o scădere destul de semnificativă a ratelor de creștere economică”. Economia Chinei a înregistrat o creștere lentă în 2023, împiedicată de problemele imobiliare și de o scădere a exporturilor. Investitorii se așteaptă ca economia să fi crescut cu aproximativ 5% anul trecut. Separat, FMI a declarat în noiembrie că și-a ridicat prognoza de creștere pentru China la 5,4% pentru 2023, după unele măsuri ale Beijingului.

Producția internă de energie primară a scăzut ușor în primele 11 luni din 2023

Producția internă de energie primară a României a însumat 16,42 milioane tone echivalent petrol (tep), în primele 11 luni ale anului trecut, în scădere cu 81.800 tep (-0,5%) față de perioada similar din 2022, iar importul a fost de 13,629 milioane tep, în scădere cu 851.200 tep (-5,9%), arată datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS). ”Principalele resurse de energie primară, în perioada 1.I-30.XI.2023, au totalizat 30.049.800 tone echivalent petrol (tep), în scădere cu 933.000 tep față de aceeași perioadă a anului precedent. Producția internă a însumat 16.420.600 tep, în scădere cu 81.800 tep (-0,5%) față de perioada 1.I-30.XI.2022, iar importul a fost de 13.629.200 tep, în scădere cu 851.200 tep (-5,9%)”, arată datele INS. În această perioadă, resursele de energie electrică au fost de 59.580 milioane kWh, în creștere cu 1.074 milioane kWh față de perioada corespunzătoare a anului 2022. Producția din termocentrale a fost de 15.976 milioane kWh, în scădere cu 3.609 milioane kWh (-18,4%). Producția din hidrocentrale a fost de 17.149 milioane kWh, în creștere cu 4.269 milioane kWh (plus 33,1%), iar cea din centralele nuclearo-electrice a fost de 10.176 milioane kWh, în creștere cu 111,3 milioane kWh (plus 1,1%). Producția din centralele electrice eoliene, în perioada 1.I-30.XI.2023, a fost de 6930,3 milioane kWh, în creștere cu 526,5 milioane kWh față de aceeași perioadă a anului precedent, iar energia solară produsă în instalații fotovoltaice în această perioadă a fost de 1.602 milioane kWh, în scădere cu 120,1 milioane kWh față de perioada corespunzătoare a anului 2022. Consumul final de energie electrică în această perioadă, a fost de 44.664 milioane kWh, cu 5,7% mai mic față de perioada corespunzătoare a anului 2022, în timp ce consumul final de energie electrică în economie a scăzut cu 4,6%; iluminatul public a înregistrat o scădere cu 19,7%, iar consumul populației a scăzut cu 8,7%. Exportul de energie electrică a fost de 10.426 milioane kWh, în creștere cu 3.884 milioane kWh. Consumul propriu tehnologic în rețele și stații a fost de 4.488 milioane kWh, în scădere cu 88,6 milioane kWh.

Stellantis va concedia temporar 2.250 de lucrători de la uzina din Torino

Producătorul auto Stellantis va concedia temporar aproximativ 2.250 de lucrători de la uzina Mirafiori din orașul italian Torino, în săptămânile următoare, ca răspuns la cererea slabă, au declarat luni sindicatele, transmite Reuters. Disponibilizările vor avea loc în perioada 12 februarie - 3 martie și vor afecta 1.250 de lucrători care produc modelul electric Fiat 500 și alte 1.000 modele Maserati, a declarat un purtător de cuvânt al companiei, confirmând o declarație a sindicatului. Sindicatele s-au declarat îngrijorate de disponibilizări și au cerut discuții cu compania cât mai curând posibil. Stellantis a luat măsuri similare pentru o perioadă, la sfârșitul lunii octombrie și începutul lunii noiembrie a anului trecut, când cererea a fost redusă. Un sindicat italian a declarat săptămâna trecută că cumpărătorii au amânat să cumpere vehicule electrice, ei așteptând ca guvernul să ofere stimulente pentru a spori acceptarea.

Toyota Motor intenționează să producă aproximativ 10,3 milioane de vehicule

Toyota Motor intenționează să producă aproximativ 10,3 milioane de vehicule la nivel global în 2024, reînnoindu-și așteptările pentru o producție anuală record pentru al doilea an consecutiv, a relatat luni publicația de afaceri Nikkei, transmite Reuters. Toyota se pregătește să crească producția datorită vânzărilor puternice de vehicule hibride. Lipsa semiconductorilor auto și a altor componente se diminuează, de asemenea, a spus Nikkei. Pentru anul calendaristic care se va încheia în decembrie, cel mai mare producător auto din lume în funcție de vânzări își propune să producă 3,4 milioane de vehicule în Japonia și 6,9 milioane în străinătate, se arată în raport. Cifrele includ marca sa de lux Lexus. Raportul nu a fost ceva anunțat anterior de companie, a spus un purtător de cuvânt al Toyota, fără a comenta mai departe. Toyota va viza o producție anuală de peste 10,5 milioane de vehicule, a spus Nikkei. Acesta a adăugat că producătorul auto a stabilit niveluri de producție de vehicule electrice la aproximativ 250.000 de vehicule în 2024 și 600.000 de unități în 2025.

Apple va elimina pulsoximetria de pe ceasurile sale

Apple este pregătită să elimine funcția de măsurare a oxigenării sângelui de pe modelele de Apple Watch Ultra 2 și Apple Watch Series 9 vândute în Statele Unite. Decisă să nu plătească pentru brevetul pe care îl încalcă, Apple ar putea elimina complet funcționalitatea ce face obiectul acestuia de pe ceasurile care au fost blocate la vânzare. Eliminarea acestei funcții se va face printr-un update de software. Apple încă așteaptă o decizie a Curții de Apel pentru Circuitul Federal, unde a cerut ca blocarea să fie suspendată în perioada în care se judecă apelul. Actualizarea software va fi operată doar în momentul în care cererea Apple va fi soluționată negativ. Cele două serii de Apple Watch au fost blocate la vânzare în Statele Unite după ce instanța a decis că funcția de pulsoximetrie implementată încalcă un brevet deținut de Masimo. Încercând să evite crearea unui precedent, Apple este dispusă mai degrabă să renunțe, cel puțin temporar, la această funcționalitate, decât să plătească pentru folosirea brevetului.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.