Ultima oră

Clauzele abuzive din contracte, mai uşor de denunţat

Ziarul de Vrancea
25 oct 2013 1435 vizualizări
Clauzele abuzive pot fi reclamate la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, care are obligaţia de a lua măsuri împotriva băncilor sau instituţiilor financiare nebancare

La începutul acestei luni au intrat în vigoare modificările la Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi cetăţeni, modificare impusă de Uniunea Europeană. Aceasta îi vizează în primul rand pe cei care au contractate credinte bancare şi care au reclamat vocal în ultimii ani clauzele abuzive din contractele impuse de bănci. Modificarea esenţială a legii este dată de articolul 12 care prevede că în cazul utilizării unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, organele de control vor sesiza tribunalul de la domiciliu sau, după caz, sediul profesionistului solictand obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. În cazul în care instanţa de judecată constată existenţa clauzelor abuzive în contract, va obliga profesionistul să modifice toate contractele care conţin aceste clauze abuzive, precum şi sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activităţii profesionale. “Reclamaţiile privind serviciile bancare, în speţă clauzele abuzive, se vor analiza punctual de către Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Vrancea verificand contractele în conformitate cu prevederile Legii 288/2010 pentru aprobarea OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, urmand a se redirecţiona, la ANPC dacă sediul social al profesionistului/operatorului bancar se află în Bucuresti-Ilfov. Atragem, de asemenea, atenţia consumatorilor să nu se lase înşelaţi dand curs unor cereri venite din partea unor operatori bancari care încearcă să determine prin semnarea unor acte adiţionale înlăturarea unor clauze abuzive, fără respectarea interesului economic legitim al consumatorilor”, se arată într-o informare a celor de la Protecţia Consumatorilor Vrancea. La ora actuală, pe rolul instanţelor de judecată se află mii de procese împotriva băncilor generate de posibile clauze abuzive. Şi la Protecţia Consumatorilor au existat zeci de asemenea reclamaţii, depuse de vranceni nemulţumiţi de sumele mari de bani pe care le au de dat lună de lună la bănci, în contul dobanzilor şi comisioanelor. Cei mai mulţi consumatori au reclamat comisionul de risc, potrivit inspectorilor. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a sancţionat anul acesta 441 filiale de bănci şi IFN-uri din ţară, aplicând 424 amenzi în valoare de 3,64 milioane lei. (Sorin TUDOSE*)

Ce este o clauză abuzivă?

Potrivit Codului Consumului din Dreptul Comercial, clauza abuzivă este clauza contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul şi care prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract creează, în detrimentul consumatorilor şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor. Se interzice comercianţilor stipularea de clauze abuzive în contractele încheiate cu consumatorii. Potrivit legii şi jurisprudenţei europene, o clauză abuzivă este eliminată din contract, instanţa neavând voie să o modifice. Astfel, un consumator sau mai mulţi care constată că într-un contract există o clauză abuzivă pot sesiza ANPC sau comisariatele din teritoriu. Acestea se pot sesiza şi din oficiu. ANPC controlează profesionistul în cauză şi consemnează faptele constatate într-un proces-verbal. În cazul în care constată utilizarea unor contracte de adeziune care conţin clauze abuzive, ANPC sesizează tribunalul de la sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia să modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive – se arată în lege. (J. B.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.