Lecţie de morală la şedinţa cu directorii de şcoli
Raportul Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea pentru anul şcolar 2012-2013 a scos la iveală existenţa unor probleme vechi, dar persistente în şcolile vrancene. Inspectorii şcolari au constatat, în urma inspecţiilor realizate în ultimul an şcolar, că încă sunt cadre didactice conservatoare şi tradiţionaliste, care practică o notare subiectivă. Raportul a fost prezentat în cadrul primei şedinţe cu directorii din acest an şcolar, în care au fost făcute şi cateva recomandări. Printre acestea: analiza periodică a evoluţiei elevilor, respectarea programului de lucru cu semnarea condicilor, identificarea cauzelor care au condus la rezultate slabe ale elevilor şi luarea unor măsuri de remediere, antrenarea tuturor elevilor în activităţi de învăţare, monitorizarea profesorilor debutanţi, dar şi realizarea unor programe suplimentare de pregătire pentru elevii care nu sunt suficient de bine pregătiţi pentru a face faţă unui examen. De asemenea, inspectorii şcolari recomandă, în urma inspecţiilor de specialitate, ca în acest an şcolar profesorii să realizeze mai multe aplicaţii practice cu elevii, să lucreze diferenţiat cu elevii dornici să progreseze, să antreneze elevii în interpretarea corectă a textului citit, să atragă elevii spre activităţi didactice şi extradidactice iar profesorii să se implice în activităţi cetăţeneşti şi comunitare. Vasilica Zaharia, inspectorul şcolar general, s-a arătat îngrijorată de numărul foarte mare al elevilor corigenţi. “Îngrijorător este faptul că un număr de 6.664 de elevi au înregistrat corigenţe la un obiect, 2.610 elevi la două obiecte, 272 elevi la trei obiecte, 90 de elevi la patru obiecte, iar 156 de elevi la mai mult de patru obiecte”, a precizat inspectorul general al IŞJ.
Elevii care nu se regăsesc în şcoală, urmăriţi
Oficialii învăţămantului vrancean s-au atrătat îngrijoraţi şi în legătură cu faptul că populaţia şcolară se află în scădere, anul trecut fiind înregistraţi în unităţile de învăţămant 53.074 elevi, mai puţini decat în anul şcolar 2010-2011 cand erau 54.373 elevi, dar mai mulţi decat în anul şcolar 2011-2012 cand au fost 52.818. Acest aspect a condus şi la o fluctuaţie a numărului de norme didactice: 3.875 în anul şcolar trecut, faţă de 3.833 în anul şcolar 2011-2012 şi 3.964 în anul şcolar 2010-2011. Cu toate acestea, anul trecut au fost cei mulţi suplinitori necalificaţi din ultimii ani: 60. “Monitorizaţi traseul elevilor. Este bine să ştim unde a ajuns fiecare elev după absolvire, mai ales la gimnaziu. Trebuie să aflăm dacă sunt elevi care au abandonat şcoala şi din ce motive şi trebuie să facem totul posibil ca să-i readucem la cursuri”, a precizat inspectorul general adjunct, Luminiţa Balaban.
“Nu ştergeţi tot din calculator”
Directorii de şcoli au fost atenţionaţi ca la eliberea din funcţie să nu se mai comporte ca pe propria moşie, ştergand tot ce se află în calculatoarele unităţilor de învăţămant pe care le-au condus pană în acel moment. “Nu trebuie procedat în acest mod, deoarece documentele aparţin şcolii şi nu dumneavoastră”, le-a transmis inspectorul şcolar Emil Radu, cel care s-a ocupat de managementul educaţional, iar acum monitorizează curriculumul descentralizat. Acesta a avut ceva de reproşat şi în privinţa programului de lucru la nivelul secretariatelor, unde nu se răspunde la telefon. ”Acest lucru se întamplă mai ales în mediul rural. Avem nevoie de o informaţie şi nu avem de unde să o obţinem”, le-a mai spus inspectorul, care le-a cerut directorilor să verifice zilnic poşta electronică.
IŞJ cere ţinută decentă de la cadrele didactice
Un subiect sensibil abordat în şedinţă de ieri l-a constituit ţinuta, nu atat a elevilor, ci mai ales a cadrelor didactice. Inspectorul adjunct al IŞJ a precizat că au fost primite semnale din unităţile de învăţămant că unii profesori nu au o ţinută demnă de profesia lor. “Am reuşit în mare măsură să avem elevi cu o ţinută decentă la şcoală, netatuaţi, fără piercing şi alte probleme, dar avem semnale de la elevi legate de ţinuta cadrelor didactice. Haideţi să nu solicităm doar celor care se află în faţa noastră să aibă o ţinută decentă, ci în primul rand să analizăm ţinuta proprie. Aş pune puţin accent şi pe ţinuta morală şi profesională. Haideţi să facem front comun să depăşim aceste situaţii”, a precizat inspectorul Luminiţa Balaban, care le-a reamintit directorilor că dascălii trebuie să fie modele pentru elevi. (M. VLĂDESCU)