Şofer, fără carnet de conducere
Toate aceste măsuri au fost incluse în proiectul Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020. Documentul relevă că Executivul va evalua posibilitatea introducerii dreptului de a conduce anumite vehicule, în intervale orare speciale şi doar pe unele drumuri publice, anterior obţinerii pentru prima dată a permisului de conducere. Procedura va fi permisă după ce şoferul va fi supus unui proces de instruire şi testare şi va impune prezenţa unui însoţitor cu experienţă, care va răspunde juridic solidar cu şoferul pentru corectitudinea cu care este condus autovehiculul. În paralel, va fi introdus şi "permisul provizoriu de conducere", premergător obţinerii permisului auto şi valabil numai pe teritoriul României, cu anumite restricţii pentru şofer.
Minim zece clase pentru obţinerea permisului
Guvernul va interzice folosirea dispozitivelor de detectare a aparatelor radar, ca măsură împotriva "agresivităţii rutiere", va introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede, va reduce durata de valabilitate a permisului auto de la anumite vîrste, va interzice accesul pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV, cu excepţia drumurilor comunale, şi va impune finalizarea învăţămîntului minim obligatoriu pentru obţinerea permisului de conducere. Conform noii Legi a educaţiei, învăţămîntul general obligatoriu este de 10 clase şi cuprinde învăţămîntul primar şi pe cel gimnazial. Obligaţia de a frecventa învăţămîntul de 10 clase, la forma cu frecvenţă, încetează la vîrsta de 18 ani. În acelaşi timp va fi introdusă posibilitatea plăţii pe loc a amenzii, pe bază de chitanţă eliberată de agentul de poliţie şi cu eliminarea prescrierii proceselor verbale. O parte din încasările obţinute din amenzi vor fi vărsate la buget, fără ca sumele să fie cedate integral la bugetele locale, ca în prezent.
Vitezomanii, obligaţi să îngrijească la spital victimele accidentelor rutiere
Totodată, va fi introdus "tichetul de contravenţie", anexat permisului de conducere şi care va evidenţia amenzile plătite. Lipsa acestui tichet va însemna că şoferul nu a achitat amenda şi va atrage după sine suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule pînă la plata sumei respective. În cazul vehiculelor care circulă cu viteză mai mare decît cea legală, vor fi majorate gradual, în funcţie de cuantumul vitezei, atît durata de suspendare a permisului, cît şi cuantumul amenzii. Şoferii care vor să beneficieze de reducerea duratei de suspendare a permisului vor putea opta pentru programe de reabilitare comportamentală sau consiliere psihologică, pentru cursuri de conducere defensivă/preventivă sau pentru efectuarea în spitale a unui "stagiu de asistare a victimelor accidentelor rutiere".
Creşterea progresivă a taxelor pentru deţinerea mai multor autovehicule necomerciale, reducerea taxelor pentru autovehiculele folosite în comun prin sistemul "car-sharing" (pentru reducerea ponderii transportului motorizat individual) sau închirierea cu ora din puncte fixe a vehiculelor sînt alte măsuri avute în vedere pentru perioada următoare.
Procedura de examinare pentru acordarea permisului de conducere va fi modificată în sensul unei evaluări "mai ample", inclusiv medico-psihologice, a abilităţilor de conducere, nu doar cu verificarea cunoaşterii legislaţiei şi a abilităţii de a efectua anumite manevre în trafic.
"În momentul actual, estimarea pierderilor economice şi sociale cauzate de accidentele rutiere ne indică o valoare de aproximativ 1,5% din Produsul Intern Brut", se mai arată în documentul suspus dezbaterii. Amenzile aplicate conform regimului circulaţiei sînt estimate la peste 450 milioane lei anual, cu un grad de încasare de doar 40% faţă de peste 90% în alte state UE.