Ultima oră

ESENTIAL: Curtea de Justitie a UE: Taxa de primă înmatriculare încalcă normele europene

Ziarul de Vrancea
7 apr 2011 479 vizualizări
Taxa de primă înmatriculare încalcă legislatia Uniunii Europene întrucăt produce un dezavantaj la vănzarea masinilor second-hand din alte state pe teritoriul Romăniei, arată Curtea de Justitiei a Comunitătilor Europene, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instante romănesti conform site-ului www.realitatea.net Romănii îsi înmatriculează masinile la bulgari

"Taxa de poluare introdusă de Romania, impusă masinilor la prima lor inregistrare in Romania, contravine legislatiei Uniunii Europene. Respectiva lege (prin care s-a introdus taxa de poluare la prima inmatriculare, n.r.) are efectul de a descuraja importul si punerea in circulatie a masinilor second-hand cumpărate in alte state membre", se precizează intr-un comunicat de presă al Curtii de Justitie a Comunitătii Europene (CEJ) dat publicitătii joi.




Taxa de poluare care trebuie achitată la prima inmatriculare in Romania a autovehiculelor second-hand cumpărate din alte state membre are ca efect descurajarea importului in Romania de masini second-hand cumpărate din alte state membre, potrivit deciziei Curtii de Justitie a Uniunii Europene.


Curtea a constatat că "regimul de impozitare instituit prin reglementarea romană nu face vreo deosebire nici intre vehicule in functie de provenienta lor, nici intre proprietarii acestor vehicule, in functie de cetătenia sau nationalitatea lor".

Astfel, taxa este datorată independent de cetătenia sau nationalitatea proprietarului vehiculului, de statul membru in care acest vehicul a fost produs si de faptul că vehiculul a fost cumpărat pe piata natională sau importat. Cu toate acestea, chiar dacă nu sunt intrunite conditiile unei discriminări directe, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale, potrivit CJUE.

Totodată, pentru a verifica dacă această taxă creează o discriminare indirectă intre autovehiculele de ocazie importate si autovehiculele de ocazie similare prezente deja pe teritoriul national, Curtea examinează in primul rand dacă această taxă este neutră fată de concurenta dintre vehiculele de ocazie importate si vehiculele de ocazie similare, inmatriculate anterior pe teritoriul national si supuse, cu ocazia acelei inmatriculări, taxei in cauză. în al doilea rand, Curtea examinează neutralitatea acestei taxe intre vehiculele de ocazie importate si vehiculele de ocazie similare care au fost deja inmatriculate pe teritoriul national inainte de intrarea in vigoare a taxei, respectiv la 1 iulie 2008.



în ceea ce priveste primul aspect al neutralitătii taxei, Curtea aminteste că există o incălcare a dreptului Uniunii atunci cand valoarea taxei aplicate unui vehicul de ocazie importat depăseste valoarea reziduală a taxei incorporate in valoarea vehiculelor de ocazie similare deja inmatriculate pe teritoriul national. în această privintă, Curtea a constatat că reglementarea romană este conformă cu dreptul Uniunii intrucat ia in considerare, la calcularea taxei de inmatriculare, deprecierea vehiculului si asigură astfel că această taxă nu depăseste valoarea reziduală incorporată in valoarea vehiculelor de ocazie similare care au fost inmatriculate anterior pe teritoriul national si au fost supuse acestei taxe cu ocazia inmatriculării lor.



în schimb, in ceea ce priveste al doilea aspect al neutralitătii taxei, Curtea constată că reglementarea romană are ca efect faptul că "vehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzură importante sunt supuse - in pofida aplicării unei reduceri substantiale a valorii taxei care tine seama de deprecierea lor - unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piată, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata natională a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală".

în aceste conditii, reglementarea respectivă are ca efect descurajarea importului si punerii in circulatie in Romania a unor vehicule de ocazie cumpărate in alte state membre.



Or, chiar dacă dreptul Uniunii nu impiedică statele membre să introducă impozite noi, acesta obligă fiecare stat membru să aleagă taxele aplicate autovehiculelor si să le stabilească regimul astfel incat acestea să nu aibă ca efect favorizarea vanzării vehiculelor de ocazie nationale si descurajarea, in acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare.



în consecintă, Curtea apreciază că dreptul Uniunii se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculări in acest stat membru, dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit incat descurajează punerea in circulatie, in statul membru mentionat, a unor vehicule de ocazie cumpărate in alte state membre, fără insă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzură de pe piata natională. Taxa pe poluare instituită prin reglementarea romană este contrară dreptului Uniunii, iar efectul său este să descurajeze importul si punerea in circulatie a vehiculelor de ocazie cumpărate in alte state membre, a decis Curtea de Justitie al Uniunii Europene.


Sursa:www.realitatea.net


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.