Ultima oră

OPINII:Educatiei Nationale vor fi aplicabile din 10 februarie de Asociatia EDU CER CampusNews

Ziarul de Vrancea
15 ian 2011 588 vizualizări
Pe 10 februarie 2011 se implinesc 30 de zile de la publicarea Legii Educatiei Nationale in Monitorul Oficial nr. 18/2011. Incercam sa selectam articolele importante care se pun in aplicare neintarziat, incepand cu aceasta data, conform Art. 361. (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Exista riscul sa inceapa "negocieri", amanari, derogari, prin legislatie secundara. Asociatia EDU CER anunta pe aceasta cale ca nu va tolera astfel de manevre, adresandu-se justitiei ori de cate ori constata incalcarea legii.


Speram ca ministrul Funeriu sa nu se lase intimidat nici la sedinta cu rectorii, de sambata, 15 ianuarie, anuntandu-i si pe aceasta cale ca va aplica legea in litera si spiritul ei, fara nicio tergiversare si fara nicio amanare.


1. Articolul antinepotism


Este vorba de Art. 295:

(4) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi se interzice ocuparea concomitenta de catre soti, afini si rude pana la gradul al III-lea inclusiv a functiilor prin care unul sau una se afla fata de celalalt sau cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare institutionala directa la orice nivel in aceeasi universitate.


Am vazut diverse inerpretari, conform carora acest articol se aplica in viitor, iar actualele clanuri universitare nu sunt atinse de aceasta prevedere, raman bine mersi pe pozitii.


Nimic mai fals. Legea e clara. Pe data de 11 februarie 2011, toate persoanele care detin functii (nu neaparat de conducere, ca legea nu discrimineaza intre functii didactice si functii de conducere), astfel incat se afla una fata de alta in pozitie de conducere, control sau evaluare directa la orice nivel in aceeasi universitate, devin incompatibile si trebuie sa-si rezolve aceasta incompatibilitate.


Legea nu da solutii asupra modalitatilor de rezolvare si nici nu intereseaza pe cineva. Ne intereseaza doar faptul ca legea trebuie respectata. Nimic altceva. Imprejurarea ca incalcarea acestei prevederi, in cazul concursurilor de ocupare a posturilor, duce la anularea acestora, nu are legatura cu respectarea prevederii pentru persoanele aflate acum in aceasta situatie. Daca legiutorul ar fi vrut sa dea o derogare in acest sens, ar fi facut-o la dispozitii tranzitorii, asa cum s-a intamplat cu alte prevederi.


2. Pensionarea


Art. 284. (2) Personalul didactic de conducere, de indrumare si de control din invatamantul de stat se pensioneaza la data implinirii varstei legale de pensionare. Dupa data implinirii varstei legale de pensionare, se interzice indeplinirea oricarei functii de conducere, de indrumare sau de control.


Art. 289. ÃƒÅ  (1) Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la implinirea varstei de 65 de ani.

(2) In invatamantul superior de stat, particular si confesional se interzice ocuparea oricarei functii de conducere sau de administrare, la orice nivel al universitatii, dupa pensionare.

Mandatele celor care detin functii de conducere sau de administrare, la orice nivel al universitatii, inceteaza de drept in cazul persoanelor care au implinit varsta de pensionare. Fac exceptie de la aceste reglementari functiile de membru al consiliului de administratie al universitatilor particulare.


(3) Senatul universitar din universitatile de stat, particulare si confesionale, in baza criteriilor de performanta profesionala si a situatiei financiare, poate decide continuarea activitatii unui cadru didactic sau de cercetare dupa pensionare, in baza unui contract pe perioada determinata de un an, cu posibilitatea de prelungire anuala conform Cartei universitare, fara limita de varsta. Senatul universitar poate decide conferirea titlului onorific de profesor emerit, pentru excelenta didactica si de cercetare, cadrelor didactice care au atins varsta de pensionare. Cadrele didactice pensionate pot fi platite in regim de plata cu ora.


In interpretarea noastra aliniatul trei nu scuteste universitatile de a scoate la concurs postul eliberat prin pensionare, prevedere pe care speram s-a regasim in metodolgia de ocupare a posturilor didactice.


Exista insa o prevedere contradictorie cu acestea:

Art. 215. ÃƒÅ  (1) Dupa implinirea varstei de pensionare, ocuparea oricarei functii de conducere in universitatile de stat, particulare si confesionale este interzisa, cu exceptia mandatelor in exercitiu la data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Nu stim cum a scapat aceasta contradictie si care dintre cele doua prevederi se aplica. Asteptam lamuriri de la ministrul Funeriu, probabil chiar la intalnirea de sambata cu rectorii.


3. Incompatibiliatea dintre functiile de rector si functiile de demnitate publica sau de conducere in cadrul unui partid politic.


Art 215.

(3) Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului.

(4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului.

In aceasta categorie intra in primul rand Ecaterina Andronescu, incompatibila si la aliniatul trei si la patru, fiind parlamentar si vicepresedinte de partid. De asemeni toti cei patru rectori parlamentari, trebuie sa renunte la una dintre functii pe data de 11 februarie. Daca nu se va intampla acest lucru inseamna ca nu suntem un stat de drept, in care nimeni nu este mai presus de lege.


4. Cumulul de norme


Art. 287. ÃƒÅ  (1) Norma universitara cuprinde:

a) norma didactica;

b) norma de cercetare


(22) Suma totala a orelor de munca dintr-o norma didactica sau de cercetare, realizata prin cumularea ponderilor activitatilor prevazute la alin. (1), este de 40 ore pe saptamana

Art. 288. ÃƒÅ  (1) Activitatile didactice care excedeaza o norma didactica prevazuta la art. 287 sunt remunerate in regim de plata cu ora. Pentru personalul titular, numarul maxim de ore platite inregim de plata cu ora, indiferent de institutia la care se efectueaza, nu poate depasi norma didactica minima.


Aceasta prevedere inseamna ca incepand cu data de 11 februarie, toate cadrele didactice, cu sau fara functii de conducere, vor renunta la toate orele care exced cadrul legal. Orele ramase descoperite din acest motiv se pot redistribui la cadrele didactice care functioneaza la limita sau sub limita unei norme didactice. Orice intarziere de la aplicarea legii ii face pe conducatorii din invatamantul superior responsabili in fata legii.


5. Desfiintarea specializarilor/programelor de studii neautorizate


Art. 361. (4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, institutiile de invatamant superior acreditate inceteaza procesul didactic la toate specializarile/programele de studii care nu au fostautorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate.


Continuarea procesului didactic la aceste specializari/programe de studii sau initierea procesului didactic la alte specializari/programe destudii neautorizate ori neacreditate reprezinta o incalcare a legii, institutia de invatamant superior fiind sanctionata cu intrarea in lichidare, iar vinovatii urmand a fi sanctionati potrivit prevederilorlegale.


Conform acestui articol, pe data de 11 februarie toate specializarile/programele de studii neautorizate sau autorizate dar iesite din perioada intermediara dintre autorizare si acreditare isi inceteaza activitatea.


Iarasi nu exista loc de targuieli, care odata incepute vor lasa loc la coruptie, trafic de influenta, interventia unor persoane cu putere politica.


6. Schimbarea statutului doctoranzilor si a cercetatorilor postdoctorali


Art. 164. ÃƒÅ  (1) Pe parcursul desfasurarii studiilor universitare de doctorat, persoana inscrisa in programul de studii are calitatea de student-doctorand. Studentii-doctoranzi sunt incadrati de catre IOSUD sau oricare dintre membrii IOSUD ca asistenti de cercetare sau asistenti universitari, pe perioada determinata.

Art 172. (4) Cercetatorii postdoctorali sunt incadrati de catre universitati cu contract de munca pe perioada determinata. Cercetatorii postdoctorali sunt incadrati, de regula, pe functia de cercetator stiintific sau cercetator stiintific gradul III, dar pot fi incadrati si pe functii de cercetare superioare acestora, in functie de indeplinirea conditiilor necesare.


7. Conducerea unitatilor de invatamant preuniversitar


Art. 96-2

b) in cazul in care consiliul de administratie este format din 9 membri, dintre acestia 4 sunt cadre didactice, un reprezentant al primarului, 2 reprezentanti ai consiliului local si 2 reprezentantiai parintilor. Directorul si directorul adjunct sunt membri de drept ai consiliului de administratie din cota aferenta cadrelor didactice din unitatea de invatamant respectiva;


(6) Consiliul de administratie se intruneste lunar sau ori de cate ori este necesar, la solicitarea directorului sau a doua treimi dintre membri. Metodologia-cadru de organizare si de functionare a consiliului de administratie este stabilita prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.


Nu exista niciun motiv ca metodologia-cadru (care poate fi adaptata de catre Consiliul de Administratie la specificul unitatii), sa fie elaborata pana in 10 februarie, astfel incat in luna februarie sa se poata constitui noile Consilii de Administratie.


Art. 257. ÃƒÅ  (1) Functia de director si de director adjunct se ocupa prin concurs public de catre cadre didactice titulare membre ale corpului national de experti in management educational.


(2) Concursul pentru ocuparea functiilor de director sau de director adjunct se organizeaza de unitatea de invatamant, prin consiliul de administratie.


(3) In urma promovarii concursului, directorul incheie contract de management cu primarul/primarul de sector al unitatii administrativ-teritoriale, respectiv presedintele consiliuluijudetean pe raza careia se afla unitatea de invatamant.


(4) Directorul si directorul adjunct din unitatile de invatamant preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitarii mandatului, functia de presedinte sau vicepresedinte in cadrul unui partidpolitic, la nivel local, judetean sau national.


Art. 258 (2) Metodologia de organizare si desfasurare a concursului pentru ocuparea functiei de director si de director adjunct se stabileste prin ordin al ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului.


(3) Consiliul de administratie valideaza rezultatele concursului de ocupare a functiilor de director, respectiv director adjunct si emite decizia de numire in functia de director, respectiv de director adjunct


(5) Directorul unitatii de invatamant de stat poate fi eliberat din functie prin hotararea consiliului de administratie, cu votul a 2/3 dintre membri. In aceasta situatie, este obligatorie realizarea unui audit de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.


Acesta este cadrul care asigura depolitizarea conducerilor de scoli. Aceste prevederi pot fi aplicat in luna februarie, dupa aparitia metodologiei. Singura derogare ce poate fi cuprinsa in metodologie se refera la faptul ca persoanele care castiga concursul de directori sa devina experti in management educational intr-o perioada determinata, pentru ca in prezent nu exista astfel de calificari.


Solicitam ministrului Funeriu sa elaboreze rapid metodologiile pentru ocuparea posturilor din Consiliul de Etica si Management Universitar (CEMU), Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii (CNECSDTI), Consiliul National de Atestare a Titlurilor, diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU), Consiliul National al Cercetarii Stiintifice (CNCS), pentru ca aceste Consilii sa inceapa sa functioneze si sa rezolve problemele de incalcare grava a eticii universitare, cum ar fi plagiatul.


Urmatoarele sapatamani sunt decisive. Daca un singur pas inapoi va devoala incapacitatea autoritatilor de a aplica fara intarziere Legea Educatiei Nationale, vor gasi in EDU CER un critic pe masura angajamentului in sustinerea promovarii acestei Legi.


de Asociatia EDU CER CampusNews


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.