“Ţeapă” de tip CASCO: Dacă nu plăteşti îţi “arestăm” maşina!
De aproape o lună, un focşănean, beneficiarul unei asigurări de tip CASCO de la Astra Asigurări, este tratat cel puţin cu lipsă de respect de cei care i-au încheiat, în luna septembrie a acestui an, contractul şi poliţa cu pricina. Mai mult, în toată această perioadă, proprietarul maşinii este pieton sau utilizator de taxi pentru că.... maşina, un Volkswagen Touareg, înregistrată pe firma al cărui acţionar unic şi administrator este, deşi a fost reparată, nu poate fi eliberată din service. Motivul? Societatea de asigurare nu îşi dă acceptul de plată pentru o parte din suma din deviz, echivalentă uneia dintre piesele înlocuite. În acest fel, clientul se vede nevoit ori să achite suma în cauză, ori să aştepte pană cand firma de asigurări îi comunică acelaşi lucru: că trebuie să plătească piesa. La un preţ deloc modic.
Totul a început de la tamponare
După ce a fost implicat într-o tamponare pe 1 noiembrie, focşăneanul a mers în termenul legal la asigurătorul în cauză şi a prezentat maşina avariată, solicitand ca aceasta să-i fie reparată. Asiguratului i s-a făcut o notă de constatare din care rezulta că vehicul are nevoie de următoarele reparaţii: portiera spate stanga de vopsit, înveliş bară protecţie spate vopsit, spoiler spate de înlocuit, jantă aluminiu stanga spate 17 de înlocuit, şi siglă VW jantă stanga spate de înlocuit. Pe 11 noiembrie, după efectuarea constatării de către inspectorul de daune al sucursalei de la Focşani a daunelor mai sus descrise conform documentului întocmit şi semnat de Ion Florea, din partea Astra, reprezentanţii asigurătorului îşi dau acceptul ca maşina să intre în reparaţie, la service-ul de reprezentanţă. Atenţie! Maşina intra în reparaţie la zece zile de la momentul constatării daunelor, iar pe 12 noiembrie, în service, se face o nouă constatare, în care se adaugă pe lista lucrărilor de efectuat înlocuirea unui ornament de bară spate. Cateva zile mai tarziu, pe 17 noiembrie, reparaţiile sunt finalizate iar clientul ajunge să îşi ridice maşina, moment în care află de la recepţia service-ului că trebuie să mai achite suma de 1.374 lei.
“Am asiguare sau nu am?”
Aceasta este sinteza celor discutate între cele trei părţi implicate în această poveste: asigurat- service- asigurător. 1.374 lei reprezintă valoarea jantei înlocuite, respectiv poziţia IV din nota de constatare semnată de inspectorul Astra pe data de 1 noiembrie 2013. Clientul, de bună credinţă, solicită ca piesa pe care ar trebui să o plătească, să fie înlocuită cu vechea jantă, care mai poate fi folosită, chiar dacă prezintă anumite avarii. Surpriză însă! Nici acest lucru nu este acceptat de reprezentanţii societăţii de asigurări, care se izbesc, chipurile, de refuzul societăţii de la care a fost cumpărată janta cu pricina. Iar janta nouă nu poate fi plătită de asigurare pentru că.... supriză! La verificarea poliţei de la momentul încheierii asigurării CASCO, în pozele făcute de broker, reprezentanţii Astra văd janta cu pricina ca fiind deja avariată. Se pare că aceasta prezenta urme de negru de la momentul schimbării anvelopelor! Cu alte cuvinte, fără a solicita vreun moment înlocuirea piesei, fiind dispus să-i fie montată vechea piesă, Ion Anghene trebuie să plătească.
Maşina “confiscată” de service-ul auto
Explicaţia firmei de asigurări este una halucinantă: la momentul declarării daunelor Ion Anghene ar fi trebuit să declare că janta cu pricina nu trebuie schimbată, sau va fi schimbată pe buzunarul său, pentru că Astra Asigurări Focşani nu vizualizase pozele de la momentul încheierii poliţiei CASCO, acestea fiind văzute ulterior! “Clientului i s-a explicat că nu poate beneficia de plata acelei daune întrucat janta era avariată la momentul încheierii poliţei CASCO. Iar reparaţia a fost efectuată foarte repede, şi ulterior s-a observat că acest accesoriu nu poate fi plătit de asigurător, avand în vedere că noi nu aveam pozele de la momentul în care s-a dat acceptul pentru plată, poliţa fiind încheiată la un broker şi nu direct la noi”, a explicat Carmen Panţaru, directorul sucursalei Astra Asigurări Focşani. În ciuda unor discuţii repetate, clientului i s-a explicat foarte clar că nu are încotro: ori plăteşte janta, ori îşi ia maşina din service la Sfantu’ Aşteaptă!
Decis să apeleze la instanţele de judecată
“Nu este vorba de suma în cauză, este vorba de atitudinea celor de la asigurări”, spune Ion Anghene. care este decis, după eşuarea oricări încercări de a-şi recupera maşina, să apeleze la instanţele de judecată. Fără nicio vină, reprezentanţii service-ului au spus, prin reprezentant, că sunt efectiv “prinşi la mijloc” în toată această poveste, avand în vedere că, din devizul general de lucrări, care, culmea, nu include şi plata jantei în cauză, societatea de asigurări diminuează exact valoarea de 1.374 lei. Fără nicio explicaţie rezonabilă, întrucat, aşa cum indică şi documentele în cauză, factura reprezentand janta a fost achitată deja de asigurător la data de 13 noiembrie, pe cand maşina era încă în service. Mai mult, după ce s-a izbit de refuzul celor de la asigurări de a rezolva amiabil situaţia, proprietarul maşinii a scris o petiţie şi Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, în care a descris cele întamplate. “La finalizarea lucrărilor de reparaţie am fost înştiinţat că nu se decontează janta deteriorată, întrucât prezenta urme la momentul încheierii poliţei de asigurare (menţionez încă o dată, cu ocazia constatării pagubelor accidentului şi chiar ulterior, când au dat acceptul de reparaţie şi indicaţia de a merge la servisul recomandat nu s-a pus nicio secundă această problemă), fiind OBLIGAT să achit contravaloarea acesteia (jantei) pentru a putea ridica autoturismul, fără a fi în prealabil informat şi eu cu privire la această schimbare OBLIGATORIE pe banii mei. Menţionez că janta veche este folosibilă astfel încât nu văd niciun impediment în a nu accepta OBLIGATORIU cumpărarea unei JANTE NOI, aşa cum doreşte societatea de asigurări să mi-o «bage pe gât», este unul dintre pasajele din textul petiţie. Ion Anghene aşteaptă şi răspunsul acestui for, dar şi corespondenţa scrisă cu societatea de asigurări şi cu service-ul pentru a putea demara alte demersuri pe cale juridică. (Gabriel SAVA)