Viitorul suna bine! Dispozitivele mobile – o provocare pentru elevi, părinţi şi profesori
Matei Murgia, Noris Zwirn şi Ştefan Poşircă, cei mai tineri participanţi la simpozion, care şi-au imaginat „Şcoala viitorului”
Viitorul sună bine! Astfel ar putea fi rezumat în câteva cuvinte Simpozionul Internaţional „Şcoala, model al devenirii”, organizat de Şcoala Generală „Duiliu Zamfirescu” Focsani, ajuns în acest an la cea de-a IV-a ediţie. Elevi si profesori, toţi au participat la acest simpozion cu un singur scop: să îmbunătăţească performanţele şi să uşureze munca elevilor, folosind dispozitivele mobile de comunicare. Pentru că, aşa cum spune directorul Şcolii Generale „Duiliu Zamfirescu”, Petrică Moraru, „decât să interzicem un lucru care, ca orice lucru interzis, sporeşte interesul copiilor, mai bine să îi învăţăm să folosească aceste dispozitive în mod util şi practic, să le folosească şi în scop educativ şi nu doar ca o simplă joacă”. Ediţia din acest an a avut ca temă „Dispozitivele mobile – o provocare pentru elevi, părinţi şi profesori”. A fost într-adevăr o provocare, însă acest lucru nu a descurajat participarea. Mărturie stau cele 70 de lucrări ale profesorilor, dar şi implicarea, pentru prima dată în acest an, a elevilor. 43 de proiecte ale unor echipe formate din elevi au fost selectate la categoria „Postere”, dedicată special lor. Au fost înscrise la simpozion mai multe lucrări, însă unele dintre acestea au fost respinse, deoarece se pare că au existat încercări de plagiat, care însă nu au trecut de filtrul vigilent al jurizării. „Ediţia din acest an a fost o reuşită, în primul rând pentru că am reuşit să implicăm şi şcoli din străinătate, din Italia, Portugalia, Grecia, Turcia, Polonia. Din România au participat nu mai puţin de 25 de judeţe, iar anul viitor ne dorim să extindem participarea, asa incat simpozionul să fie trecut în calendarul naţional al activităţilor extraşcolare ”, ne-a spus Petrică Moraru. De luni, lucrările vor fi accesibile şi pe site-ul creat special pentru acest simpozion şi vor fi publicate în revista anuală dedicată evenimentului.
O pereche de ochelari poate deveni indispensabilă la oră
Un moment inedit a fost oferit de către elevii clasei a VI-a C, coordonaţi de diriginta Ana Cismaş. Prin intermediul unei scenete, cei trei elevi, de altfel cei mai tineri dintre cei înscrişi la ediţia din acest an, au încercat să îi ducă pe cei prezenţi într-o clasă a viitorului, unde istoria, geografia sau chimia sunt predate cu mijloace avangardiste... Vă puteţi închipui o oră de istorie în care, cu ajutorul unei simple perechi de ochelari virtuali să ajungeţi în epoca medievală, să participaţi la un turnir sau la o cruciadă? Sau experimente chimice care în realitate ar fi imposibil de realizat, pentru că ne-ar pune în pericol şi totuşi în mediul virtual ar fi posibile? Sau cum ar fi să puteţi desfăşura o lecţie în acelaşi timp cu o clasă din Italia, chiar dacă nu cunoaşteţi limba, îmbunătăţindu-vă în acest fel experienţele... O lume în care faptul că eşti imobilizat la pat nu te poate împiedica să participi la ore, pentru că un simplu program pe computer te poate aduce în mijlocul clasei. Ei şi-au imaginat toate aceste lucruri, ba chiar au dat şi soluţii, nu neapărat foarte greu de imaginat, având în vedere faptul că, aşa cum au subliniat şi elevii, tehnologia există, trebuie doar utilizată. Elevii au demonstrat cu toţii că lumea de mâine le aparţine, iar ceea ce noi astăzi considerăm doar un mod de a pierde timpul în faţa calculatorului, ar putea deveni, într-un viitor nu foarte îndepărtat, însăşi esenţa actului educaţional. (Dana LEPĂDATU)