Local

Spre informarea vrâncenilor: Sancțiuni disciplinare pentru medicii care-și vor direcționa pacienții la cabinete private

Ionel Sclavone
10 dec 2023 1593 vizualizări
Foto:arhiva ZdV.Credit foto:ziarulevenimentul.ro
Foto:arhiva ZdV.Credit foto:ziarulevenimentul.ro

Pacienții vrânceni vor putea solicita sancționarea medicilor „de la stat” care îi direcționează spre clinici private pentru servicii plătite. Iar cadrele medicale ce încalcă această regulă riscă sancțiuni disciplinare. Pe de altă parte, trebuie spus că, deși este foarte costisitor, sistemul medical public este depășit, învechit și nu oferă cele mai eficiente servicii de diagnosticare, investigații și tratamente.

Parlamentarii au pus ochii pe medicii de la stat care își trimit pacienții la clinici private pentru servicii medicale. Aceștia vor risca sancțiuni disciplinare, dacă vor fi dovediți.

Conform unei propuneri de reglementare, personalul din sistemul de sănătate publică nu va mai putea pune presiune asupra pacienților să folosească servicii medicale private. Este vorba despre o modificare a legii referitoare la drepturile pacienților (Legea 46/2003).

Documentul va institui interzicerea practicilor prin care personalul medical care lucrează la stat, caută să determine pacienții consultați să apeleze la servicii asemănătoare oferite de unități medicale private.

Medicii care își vor condiționa pacienții ori vor exercita presiuni asupra lor, pentru a-I determina să apeleze la servicii medicale din rețeaua privată vor fi sancționați pentru abateri disciplinare.

Potrivit Statutului Colegiului Medicilor din România, abaterea disciplinară angajează răspunderea făptuitorului. Iar acesta riscă sancțiuni precumi mustrare, amendă, interdicţia de a exercita profesia, până la retragerea calităţii de membru al Colegiului.

Mai mult, noile norme vor stabili în mod precis că nerespectarea interdicției va fi considerată o nerespectare a regulamentelor profesiei medicale, a Codului deontologic al profesiei și o încălcare a legii referitoare la drepturile pacienților, a regulilor de buna practică și a statutului Colegiului Medicilor din România.

Autorii acestei inițiative și-au inspirat demersul din prevederi legislative din Statele Unite ale Americii, cât și în Regatul Unit al Marii Britanii.

Ineficiența sistemului public de sănătate

Pe de altă parte, trebuie spus că sistemul public de sănătate este cu mult în urma unităților din rețeaua medicală privată. Foarte multe dintre investigații sau metode de diagnosticare la care apelează medicii din sistemul public sunt învechite și cu un grad redus de eficiență.

Deși plătesc contribuții la asigurările de sănătate, este foarte dificil pentru pacienți să aibă acces la anumite servicii. Listele de așteptare pentru analize medicale se întind pe luni de zile, deoarece Casa Națională de Sănătate nu alocă suficienți bani.

De foarte multe ori pentru a beneficia de un diagnostic în timp util, pacientul este obligat ca, pe lângă contribuțiile pe care le plătește să scoată bani din buzunar pentru analize și investigații.

Mai mult, investigații sau tratamente medicale moderne și mult mai eficiente nu sunt cuprinse în lista celor decontate de Casa de Sănătate. Caz în care, dacă ține la sănătatea sa, pacientul este obligat, să scoată alți bani din buzunar. Iar costurile nu sunt deloc mici.

La toate acestea se adaugă condițiile precare din spitalele sau policlinicile din sistemul public. Dacă, la externare, un pacient ar cere factura fiscală, cu serviciile de care a beneficiat, așa cum prevede, în mod obligatoriu legea, ar avea o surpriză uriașă.

Costurile sunt aproape similare cu cele dintr-o clinică privată. Doar că serviciile de care beneficiază sunt cu mult mai proaste calitativ. De la condițiile de cazare, de multe ori insalubre, lipsa medicamentelor sau înlocuirea celor eficiente cu altele mai proaste dar mai ieftine, până la atitudinea personalului, calitatea mâncării etc.

Ca să nu mai vorbim de situațiile în care pacienții sunt obligați să-și cumpere singuri medicamentele sau produsele necesare tratamentului (pansamente, seringi, spirt etc.) sau alimentele necesare.

Toate acestea se întâmplă deoarece sistemul public, spre deosebire de cel privat, nu este gândit să funcționeze eficient, așa cum se întâmplă în toate instituțiile publice. Personalul este supradimensionat – acolo unde nu este necesar – achizițiile se fac la prețuri supraevaluate, multe echipamente scumpe stau nefolosite din cauza lipsei specialiștilor sau a lipsei fondurilor pentru cheltuieli de mentenanță sau punere în funcțiune.

La toate acestea se adaugă costurile pentru întreținerea unor clădiri mult prea mari, prea vechi, folosite doar parțial.

Cea mai mare parte din banii plătiți sub formă de contribuții la sănătate se duc pe menținerea în viață a unui sistem ineficient și bugetofag. Și doar o mică parte, insuficientă, este alocată pentru serviciile medicale de care beneficiază plătitorii.

Sistemul public de sănătate necesită o reformă

În aceste condiții se impune o reformă a sistemului de asigurări de sănătate astfel încât fiecare plătitor de contribuții să beneficieze de banii care îi sunt reținuți, fără să fie nevoit să mai scoată și alte sume din buzunar. Un astfel de sistem, centrat pe contribuabil, care ar permite fiecărui pacient să-și aleagă medicul sau spitalul la care dorește să se trateze nu este dorit.

Aceasta din simplul motiv că ar duce la dispariția acelor unități medicale care funcționează doar pentru binele propriilor angajați, iar nu ca să ofere servicii medicale de calitate pacienților.

Argumentul pe care l-au adus cei ce se opun unui astfel de sistem a fost acela că persoanele vulnerabile, bătrâni sau pacienți cu venituri reduse nu ar mai primi îngrijiri medicale. Este un argument fals pentru că nici în prezent aceștia nu beneficiază de servicii medicale de calitate. Doar li se dă impresia că sunt tratați, la fel ca și celorlalți care plătesc asigurări de sănătate.

Pe de altă parte, în cazul persoanelor vulnerabile ar putea beneficia de îngrijiri medicale prin intermediul serviciilor sociale, așa cum beneficiază de anumite ajutoare sau facilități.

În realitate, însă, miza sunt profitorii care căpușează și sistemul public de sănătate la toate nivelurile. Toți au proptele politice, fie că sunt manageri incompetenți și funcționari puși în funcție de partide sau angajați contra șpagă. Acestora li se adaugă prestatorii și furnizorii de servicii, medicamente și alte produse medicale care căpușează sistemul de achiziții.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.