Timp Liber

STEV 2018. Naşul, Un cuplu ciudat şi Spectatorul comndamnat la moarte

Olimpia SĂPUNARU
3 iul 2018 3061 vizualizări
Astăzi o să reunesc într-un singur articol ultimele 3 poveşti- spectacol prezentate în cadrul STEV 2018.

Cel de-al 8-lea spectacol din Gala-Concurs STEV 2018, o punere în scenă a Liceului Tehnologic "Eremia Grigorescu" Mărăşeşti, sub îndrumarea artistică a lui Valentin Cotigă, actor al TMF şi coordonarea profesorelor Ionela Andrei şi Lavinia Anghel, ne-a prilejuit o întâlnire cu "Naşul", o adaptare după comedia satirică "Gărgăriţa", a lui Ion Băieşu, unul dintre cei mai buni scriitori şi scenarişti umoristici pe care i-a dat România.

Sunt sigură că acest gen de spectacol e mai pe gustul publicului larg prin simplitatea subiectului şi raportul său cu trăirile obişnuite ale unui om obişnuit, care nu e artist, spre exemplu. Ca şi următorul spectacol pe care-l voi lua în discuţie.

Grămescu (George Ştefan) este şeful unei cooperaţii meşteşugăreşti, un ins cu o tipologie de "naş" (mafiot), o tipologie frecventă în comediografia trecutului precum şi în cea actuală, adică unul care ia cu amândouă mâinile, fără să dea  la schimb nimic, un personaj parvenit, cocoţat cine ştie cum pe o treaptă socială de sus, instaurându-se stăpân peste destui, obţinând venituri ilicite şi schimbând secretarele după bunul plac, în funcţie de "prospeţimea" lor, nicidecum a calităţilor reale necesare unui astfel de post. 

Care-or mai fi acelea, habar n-am, căci de când nu mai enumeră nimeni calităţi adevărate, am cam uitat cu ce se ocupă o secretară, de-adevăratelea.

În aceste condiții, singura grijă reală a Naşului e păstrarea poziției și implicit a bunurilor ilicite câștigate prin ea.

Numai că, vrând să schimbe pe Elvira (secretara sa mai "veche") interpretată de Alina Neagu, Grămescu primeşte o vizită inopinată, care periclitează întreaga existenţă a micii "mafii" şi întoarce pe dos tot "imperiul" creat cu atâta trudă.

Desigur, caraghioslâcul şi grotescul situației conduc către un comic inerent pe care l-aş defini, ceva mai puţin comic, astfel: "Scopul scuză mijloacele, dar consecințele nu produc întodeauna satisfacție". Căci, "banul" obţinut astfel, devine un generator de spaime şi, implicit, un instrument al corupţiei. 

Scenariul nu e chiar o ficţiune, aşa se întâmplă şi în zilele noastre. Băieşu are un umor subversiv, astfel încât nu ai cum să nu te distrezi.

Din distribuţie au mai făcut parte Nuţi (Teodora Ostapenco), Bubu (Adrian Filip), Sotir (Cosmin Bîndar), Gigi (George Prepeliţă), Vava/Vica (Maria Dogaru), Păsculete (Daniel Coman), Turbatu (Ionuţ Durac).

Din păcate, nu e publică nicio filmare a spectacolului şi nici fotografii nu am găsit în timp util.

Trec acum la cel de-al 9-lea spectacol, "Un cuplu ciudat", după Neil Simon, reprezentaţie a Liceului Teoretic "Duiliu Zamfirescu" Odobeşti, profesor îndrumător Mădălina Temelie şi îndrumător artistic actorul Eduard Cîrlan.

Olive (Adina Obreja) este o jurnalistă TV şi gazda la care se adună câteva prietene pentru un joc de societate şi unde se dezbat teme clasice precum prietenia, căsnicia, tentativele de sinucidere şi îmbătrânirea.

„Un cuplu ciudat" are două variante: una feminină şi una masculină, cea feminină fiind scrisă la 20 de ani după prima versiune, adică cea masculină. 

În cea masculină, 6 bărbaţi joacă poker, iar cele două femei care vin în vizită sunt englezoaice, în cea feminină, 6 femei joacă „Ştii şi câştigi", iar cei doi bărbaţi care vin în vizită sunt spanioli.

În varianta feminină, adică cea pe care am vizionat-o noi, femeile vorbesc despre ele însele deschis şi, atunci când una dintre ele trece prin drama destrămării căsniciei, toate celelalte prietene vor "suferi", ba, una chiar o invită să locuiască la ea, cât va fi nevoie. Traiul alături de femeia părăsită se dovedeşte a fi dificil până la imposibil, iar cele două prietene alcătuiesc, astfel, un cuplu ciudat.

Din distribuţie au mai făcut parte: Florence (Cosmina Croitoru), Mickey (Aniela Vîlcu), Vera (Cristina David), Manolo (Oproiu Marco), Pablo (George Auţei) şi Jesus (Sterian Roman), care a primit în cadrul Festivităţii de premiere un voucher de 250 de lei oferit de Carrefour.

A 10-a piesă şi ultima e, totodată, şi piesa finală Vişniec (din 4!), aşa încât, voi încheia seria acestor articole aşa cum am început-o, cu teatru absurd, adicătelea.

Colegiul Economic "M.Kogălniceanu" s-a prezentat în concurs cu piesa "Spectatorul condamnat la moarte", având ca profesor îndrumător pe Mihaela Fiştoc şi drept îndrumător artistic pe actorul Sorin Frăţilă.

Din ditribuţie au făcut parte Judecătorul (Elian Celmic), Avocatul acuzării (George Necula), Avocatul apărării (Lucian Săcăluş), Grefierul (Delia Munteanu), Martor 1- fata care rupe bilete (Isabela Lupu), Martor 2- fetişcana de la garderobă (Mădălina Terţiu), Martor 3- femeia grasă de la bufet (Ştefania Caliţa), Martor 4- fotograful teatrului (Cristian Alexă), Martor 5 -spectator (Roxana Tănase), Martor 6- spectator (Andreea Clincescu), Martor 7 -regizorul (Alexandru Solomon), Martor 8- autorul (Ştefan Chiric), Martor 9- fata care aşteaptă în faţa teatrului - Gabriela Homoc, Martor 10- orbul care cântă la muzicuţă la colţul străzii (Alexandru Ţugui).

După cum puteţi să vă daţi singuri seama, numai citind descrierea personajelor, în această piesă de teatru este parodiată justiţia, cu întreg mecanismul său, atât de absurd încât pentru spectatorul "judecat" nu există altă condamnare decât "moartea", căci însuşi avocatul apărării devine primul acuzator al spectatorului: „Acest om n-a avut niciodată nici o opinie, a fost scos din rândurile speciei umane şi lui nu i s-a mişcat nici un muşchi pe faţă. […] Domnilor, acest om nici măcar nu trebuia judecat. […] Să-l ucidem aici şi să ne ducem acasă!"

"Spectatorul" rămâne impasibil în faţa propunerii regizorale, actoriceşti şi, în ultimă instanţă, a autorului şi, de aceea e "extrem" de vinovat!

De fapt, e de condamnat lipsa unei justiţii drepte, nu justiţia în sine şi, diferenţa pe care o face Matei Vişniec e că se foloseşte de "public" pentru a se înţelege mai bine acest lucru. Desigur, situaţii injuste vor exista mereu, fiindcă legile sunt făcute de unii oameni, iar alţii le interpretează după bunul plac, aşa încât n-o să intru deloc nici în amănuntele acestui spectacol, pe care-l puteţi viziona, dacă veţi dori.

Sunt sigură că vă întrebaţi de ce am ales să unesc aceste trei spectacole şi să nu prea intru în culisele lor. Tot ce pot să vă spun e că, deşi jocul liceenilor a fost unul corect, spectacolul nu a trecut, cum s-ar zice, rampa.

Eu, personal, înţeleg prin "trecut rampa" acea stare a spectatorului, de bine sau de rău, în funcţie de subiectul piesei şi, în acest caz, noi, membrii juriului nu ne-am ales cu nicio stare, fiindcă ori n-am înţeles ce se zicea pe scenă din pricina dicţiei, ori fiindcă se vorbea încet, iar toată acţiunea se petrecea cu "circuit închis", fără să ia pulsul sălii de spectacole. Se mai întâmplă!

Mărturisesc că, în acele zile de concurs, m-am trezit că nu prea auzeam cu una dintre urechi, fiindcă se înfundase şi se şi inflamase un pic, însă eram trei membri în juriu şi cum ceilalţi doi nu aveau nimic la urechi, dar erau de aceeaşi părere cu mine, am răsuflat uşurată că nu e vina mea.

Am încercat să vă fac zilele acestea, de când tot povestesc, să vă doriţi mai mult teatru în oraşul Focşani, "făurit" de focşăneni, chiar dacă elevi.

Desigur că, nu toţi aceşti elevi stevişti vor să devină actori sau pricep mecanismele prin care se ajunge să "simţi" teatrul, aşa cum unii dintre ei îl simt de parcă s-au născut pentru asta, dar STEV nu e neapărat o fabrică de actori, ci una de viitori spectatori (condamnaţi la viaţă!) şi, dacă ne gândim că numai în acest an au participat 170 de elevi, imaginaţi-vă câţi au trecut prin scena Casei de Cultură "Leopoldina Bălănuţă" în toate cele 36 de Ediţii.

Sunt sigură că, măcar un sfert dintre ei merg încă la teatru, pe-acolo pe unde îşi duc traiul şi ştiu să privească un spectacol cu "ochi potriviţi", iar aceste articole ale mele vor rămâne aici ca să le amintească şi pe mai departe propria întâlnire cu Scândura.

Nu mi-am propus ca aceste articole să fie musai o lecţie, nici să nu fie, dar bănuiesc că unele vor folosi câtorva dintre cei care vor urma acest drum al actoriei, pe când ceilalţi vor lua vorbele aşa cum au venit şi se vor duce la "casele lor" râzând sau plângând, după cum le-au picat cele conspectate.

Un concurs are regulile sale şi un juriu, iar eu, dincolo de cele observate din acel unghi subiectiv al juratului, am încercat să privesc totul şi ca un simplu spectator, care şi-a dorit mai puţin sau mai mult, acolo unde a fost cazul.

Probabil că e mai comod să nu ştii unde te-ai situat, dar în această a 36-a Ediţie voi publica, în premieră, în articolul următor şi ultimul pe această temă, punctajul obţinut de fiecare echipă în parte şi cum a fost el "alocat" de fiecare membru al juriului şi, sper ca această "transparenţă" să risipească anumite discuţii, inerente de altfel. Pe altele e posibil să le intensifice, dar nu într-atât încât să nu se vadă clar diferenţele calitative dintre spectacolele înscrise în concurs.

Pe mâine!

Citiți și:STEV 2018. Angajare de clovn;

STEV 2018. În largul mării

STEV 2018. Ce vine după;

STEV 2018.Jurnalul;

STEV 2018. Avioane de hârtie;

STEV 2018. Frumoasa călătorie a urşilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt;

STEV 2018. Caii la fereastră;

:STEV Junior 2018.”O Inşpecţiune”;

STEV Junior 2018. Înşir-te, mărgărite!;

STEV Junior 2018.O noapte furtunoasă;

STEV junior 2018. Centru de Excelenţă;

STEV Junior 2018. Cinci sâmburi de portocală;

STEV Junior 2018. Vrăjitorul din Oz;

STEV JUNIOR 2018. Când se sfârşeşte o lume şi începe o alta;

STEV JUNIOR & STEV 2018. Adevărul, asprul!


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.