Timp Liber

Interviu cu scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei, publicat în cotidianul ”Deșteptarea” din județul Bacău

Ziarul de Vrancea
1 aug 2022 1686 vizualizări
Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei ( foto stânga) a acordat un interviu cotidianului ”Deșteptarea” din județul Bacău realizat de jurnalistul Ion Fercu( foto dreapta)
Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei ( foto stânga) a acordat un interviu cotidianului ”Deșteptarea” din județul Bacău realizat de jurnalistul Ion Fercu( foto dreapta)

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei a acordat un interviu cotidianului ”Deșteptarea” din județul Bacău

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea: Cine vă este lipit de suflet: Fiul Risipitor sau Fratele său?

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei: Întrebarea aceasta, care s-ar traduce în „Prihănit vs. Neprihănit?”,își are originile în ale omenirii începuturi și îmi trimite gândul la o altă întrebare,de complexitate asemănătoare – „Ce a fost mai întâi, oul sau găina?” Dacă aș răspunde filosofic, l-aș cita pe Platon – „Lumea sensibilă nu este decât o copie palidă a lumii ideilor” și aș accepta că ambii sunt diferențiați ca idei ce reprezintă parametri importanți ai conduitei sociale.Dacă aș răspunde religios, m-aș folosi de cuvintele părintelui Teofil Părăian– „E toată Evanghelia cuprinsă aici în pilda aceasta cu fiul risipitor. Pentru că fiul risipitor îl închipuie pe omul păcătos, fiul care a rămas acasă îl închipuie pe omul drept care se încrede în dreptatea lui, iar tatăl este Dumnezeu, care e bun şi primitor”.Poate că teologii au cele mai apropiate argumente pentru a căuta ,,lipirea de suflet” din pilda scrisă în Capitolului 15 al Evangheliei după Luca...Asta și pentru că a fost născocită de o minte din tagma lor. Dacă aș răspunde mirean, îi înțeleg pe ambii frați, am trecut prin experiența amândurora, dar nu pot spune răspicat că mi-e mai bine în pielea unuia sau celuilalt. Adunând răspunsurile din toate cele trei planuri pot afirma că nu îi pot diferenția ca grad de posesie al sufletului meu, ambii fiind prezenți acolo și având roluri esențiale.

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea: Stați uneori la taclale, la o șuetă cu  Dumnezeu?

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei: Câteodată, dar nu ca Moisepe muntele Sinai...Nu mă consider într-atât de credincios, încât să primesc de la divinitate legi pentru poporul meu și nici atât de abil pentru a le implementa.A sta de vorbă cu Dumnezeu ar fi echivalentul trecerii printr-o mare cumpănă a vieții personale, a fi într-un mare păcat. Mulți oameni aleg aceasta formă de comunicare spirituală. Izbăvirea venită din acest ,,efect al discuției cu Dumnezeu” – o călătorie metafizică tulburătoare care îți lasă doar corpul pe Pământ –, este mai tămăduitoare ca multe tratamente pentru anxietate, frică, depresie, atac de panică. Chiar dacă este un monolog interior, de cele mai multe ori e și o rugă trimisă spre ocrotire sau rezolvare divină a unei probleme majore. Răspunsul, dacă vine, ar fi perceput în subconștient, pentru că nu cred că entitatea misterioasă din ceruri s-ar deconspira așa de ușor vorbind direct cu conștientul nostru. Da, vorbesc uneori cu Dumnezeu și sunt momente în care simt că-mi răspunde... E ca o vindecare... Avem momentele noastre!

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea: Raiul și Iadul sunt utopii sau variantele doldora de real ale viitorului dumneavoastră habitat?

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei: Îmi este aproape imposibil să nu accept existența acestor tărâmuri antemergătoare vieții. Dacă îmi accept condiția umană de a fi poet, de a lupta în bătăliile creației, trebuie să mă încred în călătoriile lui Dante din „Divina Comedie”, în care este ajutat să meargă prin Infern de un poet – Vergilius, ca simbol al rațiunii. Dacă accept Iadul, accept, ca simbol  al iraționalității, și existența stăpânului lui,fapt întărit și de Goethe în al lui ,,Faust”. Dacă îl accept pe Satan – cel izgonit din rândul îngerilor lui Dumnezeu, atunci accept și căderea lui din Eden, acele Câmpii Elizee descrise acum de același poet Publius Vergilius Maro în „Eneida” lui. Din punct de vedere cultural, Raiul și Iadul au trecut, prezent și viitor... Pentru a fi conștientizate s-a vărsat multă cerneală, s-au consumat multe vopseluri, s-au spart multe pietre și s-au tocit multe arcușuri.

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea: Când ați trădat, uneori, ce-ați simțit: satisfacție, ură, eliberare, regrete?

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei:Trădarea este un păcat pe care îl înfăptuim cu sau fără voia noastră, convinși pe deplin sau nu. Cea mai recentă trădare a mea a fost că m-am îndepărtat de versul clasic. Culmea este că am trecut exact prin stările enumerate în enunț. Ură – pentru că am fost nevoit să aleg versul alb care nu mai curge, ci șerpuiește versificator, Satisfacție – pentru că sunt în pas cu vremurile ce se schimbă și cu trecerea aproape ,,pe nesimțite” în postmodernism, Eliberare – pentru că am ieșit din sfera – îngrădirii rimei și al vocabularului poetic clasic și Regrete –Oh! Da!, regrete  pentru că mă îndepărtez de prozodia eminesciană, de muzica și de paleta coloristică în care genialul nostru poet și-a deschis sufletul către noi. Dar îmi pot trăda oricând trădarea, întorcându-mă la vechile obiceiuri, ca apoi să revin cu detalii despre trăirile noi la care am fost supus.

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea:Dac-ați putea cârpi esențial ceva din zămislirea Facerii,  ce ar viza acest  petic?

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei: Într-o  asemenea conjunctură nu pot fi decât un simplu consultant, de cârpit nu prea aș avea mari șanse de izbândă în fața Creatorului. M-aș opri doar la a șasea zi și aș încerca să domolesc tăria cuvintelor, fără a le scoate din context – „Să facem om […] ca să stăpânească[...] tot pamântul. […] Umpleți pământul și-l supuneți!”. Sunt sigur că niciun scrib nu a intuit că transcrierile felului în care Dumnezeu a creat lumea vor fi răstălmăcite și vor da naștere la tot felul de interpretări care au fost dezastruoase de-a lungul istoriei. Ca portaluri către tenebrele răului, le bănui ca ar fi decisive în apariția cuvintelor „inuman” și „dezumanizare”. Speranța moare ultima, așa că, dacă aș fi mâine un fel de ,,croitoraș viteaz”, aș petici întreaga noastră geneză cu doar cinci cuvinte – ,,cu blândețe și înțelepciune” așezate după acele verbe cu colți ascuțiți. „Să facem om [..] ca să stăpânească cu blândețe și înțelepciune[..] tot pamântul. [..] Umpleți pământul și-l supuneți cu blândețe și înțelepciune!”.Amin!

Jurnalistul Ion Fercu de la cotidianul Deșteptarea: Versul, fraza care v-au tulburat cel mai mult?…

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei: Mintea umană ajunsă la maturitate reușește să conștientieze principalul element al conștientizării, nevoia apariției și a existenței lui– anume certitudinea. Conștientizarea certitudinii are conotație morbidă –după viață urmează moarte. Artistul însă are parte de o pomenire veșnică, chiar dacă trupul se transformă în lut, scrisul rămâne (scripta manent).M-au marcat, în această direcție, versurile a doi mari poeți ai literaturii universale. Primul ar fi persanul Omar Khayyam, cu ale lui versuri din poemul ,,Ulciorul”: ,,Și trupul tău care mi-e astăzi cel mai iubit dintre limanuri/ Va fi un vechi ulcior din care vor bea drumeții pe la hanuri ”. Al doilea ar fi poetul nostru național, Mihai Eminescu, cu primul vers al poeziei ,,Odă în metru antic”: ,,Nu credeam să-nvăţ a muri vrodată”.Diferența de opt secole dintre cei doi nu a reprezentant o piedică în fața puterii poetice de a tulbura sufletele sensibile ale cititorilor din toate timpurile și de pe toate meleagurile.A încerca să le deslușești întreg misterul îngropat în sarcofage filosofice, înseamnă a te opri din a mai rezona la vibrațiile versurilor lor. Și acest lucru chiar că îmi displace!

Scriitorul și publicistul focșănean Adrian Matei:Îmi iau libertatea de a vă cita două poeme din grozavul volum ,,Poemele unui îndrăgostit”...

,,În ora ce a trecut/ de nouăzeci și nouă de ori/ m-am gândit la tine/, de treizeci și trei de ori/mi-am amintit/ de cele trei minuni ale tale,/de unsprezece ori/ nu ți-am putut alunga imaginea/ preț de nouă secunde/ și o singură dată/ te-am iubit...” (,,Al nouăzeci și nouălea poem”)...  ,,Dacă mi-e dor de tine/ Îmi întind mâna/ Și ating luna,/ Dacă mi-e dor de tine/Îmi înec frământul/ și sărut pământul,/ Dacă mi-e dor de tine,/Îmi închid pleoapele/ Și calc peste ape.// Dar, nu am motive/ Să-ți caut iubirea/ Atâta timp cât/ respiri lângă mine./ Încă, nu mi-e dor,/Mi-e bine...” (,,Al zecelea poem”).


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.