Început de săptămână cu Astor Piazzolla în sala Ateneului Popular
Prin prezența maestrului Roberto Salvalaio și a Orchestrei de Cameră „Unirea”, Stagiunea Camerală a continuat cu un concert vibrant care a transpus publicul într-o lume plină de sunete și culori.
Seara de 30 octombrie 2017 a fost o altă seară marcantă din paginile serilor culturale muzicale focșănene, prin apariția remarcantă a dirijorului, orchestratorului, organistului-clavecinist și interpretului la bajan – Roberto Salvalaio. Cu un istoric profesional impresionant, venețianul Roberto Salvalaio a știut cum să convingă publicul focșănean că muzica se simte în primult rând. Printr-o incursiune în ritmul tango-ului modern argentinian, „Nuevo Tango” al faimosului compozitor Astor Piazzolla, și măiestria cu care Salvalaio a interpretat la bajan, instrument din familia acordeonului, originar din Rusia, alături de Orchestra de Cameră „Unirea” și instrumentele solistice, s-a ținut pulsul ritmico-melodic al serii. Roberto Salvalaio a început să studieze orga şi compoziţia la Conservatorul din Venezia şi şi-a obţinut specializarea în muzică prepolifonică, compoziţie experimentală, orchestraţie şi dirijat orchestră, la acelaşi conservator. A studiat dirijatul cu Ghenadi Gouraiev (Moscova), Ovidiu Bălan (România) şi la Accademia Chigiana din Siena cu Carlo Maria Giulini. Din 1998 este dirijor al Orchestrei de Cameră din Veneţia, ansamblu cu care a câştigat premiul I absolut al Concursului Internaţional dedicat lui „Astor Piazzolla” şi un premiu special acordat de „Busy Music” din Paris pentru cea mai bună orchestraţie.
Muzia modernă prin stilul definitoriu al lui Piazzolla
Pianul, vioara, viola, violoncelul, toate aceste instrumente au transfigurat pe toți cei prezenți într-o lume atrăgatoare, visând la ceas de seară la frumoasele acorduri diafane ale muzicii moderne prin stilul definitoriu al lui Piazzolla. Iar despre tangou-ul modern al lui Piazzolla, se spune că este însăși sunetul vieții din Buenos Aires, sunet care amestecă jazzul, tangoul și muzica clasică contemporană. Un inovator al melodicii și structurilor armonice, compozitorul Astor Piazzolla a fost și un virtuoz al bandoneon-ului – un instrument cu burduf, asemănător acordeonului, de origine germană, foarte popular în Argentina, unde sunetul acestuia devine asociat cu sunetul tangoului. Piazzolla revolutioneaza tangoul, aducandu-l pe marile scene ale lumii, astfel incat astazi, este fredonat pe buzele multor melomani ce apartin muzicii clasice sau jazz.
Medalionul serii – Piazzolla, ales motivat și cu grijă, prin melodicitatea și expresivitatea frazelor muzicale a concentrat printre cele mai cunoscute teme faimoase ale tangoului cum a fost Suita „Recordando”, una dintre cele mai contemplative piese ale serii, alături de „Oblivion”, „Ave Maria”, „la Muerte del Angel”, „Novitango”, și alte lucrări, seara finalizându-se cu tangoul cunoscut tuturor – „Libertango”. De subliniat este și faptul că, aranjamentele muzicale ale serii au fost realizate de cellistul și compozitorul italian Jose Bragato, care în anul 1928 se mută cu familia în Argentina, unde imediat va lua contact cu muzica lui Piazzolla, fiind preocupat de aranjamentul lucrărilor muzicale ale acestuia. Lucrările pentru bajan, pian și orchestra de coarde, sub conducerea muzicală a lui Roberto Salvalaio, au atras publicul serii într-un mod covârșitor, îmbinând arta argentiniană, noutatea muzical-artistică, spiritualitatea orchestrei și stilul unic al maestrului Salvalaio. Solistul serii, de altfel, a și explicat de ce iubește toate timbrele în culori. Pentru că ”...făcând cunoștință cu o lume de sunete și culori, întotdeauna m-au apropiat de frumusețea orchestrei cu toate timbrele și culorile pe care din copilărie am încercat să le imit la bajan”. (V. CALMÎȘ, A. TĂTARU)