Timp Liber

Galerie foto | „Realitatea pe cale de a deveni tablou...” Salonul de vară al UAP filiala Vrancea

Janine VADISLAV
6 aug 2019 1648 vizualizări

Salonul de Vară 2019, al Filialei Vrancea a Uniunii Artiştilor Plastici din România, ad hoc numit „ Acorduri cromatice”, are unitate, eleganţă şi o prospeţime, cum altfel decât  văratecă? Lucrări noi, o imaginaţie debordantă, care împinge penelul dincolo de limita inspiraţiei şi care, de astă dată, pare total ancorată într-un cotidian magic situat în realitatea imediată deşi, câteva lucrări, sau numai tendinţe par să contrazică ceea ce e mai mult decât evident. Poate tocmai de aceea, sau poate mă înşeală aparenţa?

Pe simezele Galeriilor de Artă din Focşani sunt etalate lucrări de pictură şi grafică purtând semnătura artiştilor Nicolae Rădvan, Laura Elena Dumitru, Ştefan Dumitru, Rodica Gherghinoiu, Gabriela Arghirescu Popa, Viorica Oana Kalany, Liviu Nedelcu, Laureţiu Păun, Elena Stoiciu, Laurenţiu Nistor, Monica Voicu, Monica Turcu, Elena Bîrhală, totul într-o atmosferă, senină, aproape festivă, cu mulţi tineri care trec de la un tablou la altul, comentează între ei şi mă gândesc că mi-ar fi plăcut să-i ascult.

Cum nu sunt decât un amator, îmi permit să trag cu urechea şi să compar ce aud, cu ceea ce eu însămi am gândit.  De astă data lumina, care pur şi simplu se prăbuşeşte printre ramurile castanilor de un verde crud, transparent ca apa - luminozitate care i se trage de la  soarele care, ajuns la asfinţit, „aprinde” molcom aerul din Galerii, fiecare tablou primind o aură care înnobilează  conţinutul. Toate lucrările au ceva fascinant, personal şi acest fapt mi se pare extraordinar, ceea ce denotă că şi pictorii tineri  au ajuns la maturitatea artistică şi sunt conştienţi de acest lucru.

Expoziţia a fost vernisată de doamna Luiza Barcan, un apreciat critic de artă din Bucureşti, prieten al artiştilor plastici din UAP filiala Vrancea.

„Regăsesc pe simeze interes pentru varietatea cromatică pe care ne-o oferă natura, chiar dacă lucrările sunt diverse. Din ce-am văzut eu, şi m-am bucurat, este faptul că cei 13 artişti prezintă mai multe lucrări pe simeze. E un lucru bun pentru că ne ajută să  vedem mai bine în aceste micro-micro personale, care se adună la un loc într-o expoziţie de grup, preocupările fiecărui artist în răstimpul care a trecut de la ultima expoziţie, de la ultimul salon... Disting două categorii: lucrări de pictură şi lucrări de grafică. La nivelul stilului şi al viziunii am descoperit, pe de-o parte un figuratism de tip simbolic, prezent la mai mulţi artişti din filială, pe de altă parte un abstracţionism care este şi el, la rândul lui, tot simbolic.  Voi vorbi despre fiecare in parte, doamna Elena Bîrhală are un astfel de figuratism simbolic în acel autoportret, care este de fapt o imagine, o umbră proiectată pe fundal natural. Acelaşi figuratism simbolic găsim şi la doamna Elena Stoiciu în lucrările pe care, în general, le realizează.

Acuarelele Vioricăi Oana Kalany, le admir de fiecare dată rafinamentul şi faptul că sunt inspirate din natură. Natura rămâne pentru dânsa sursa de inspiraţie.

Domnul Nicolae Rădvan alătură pictura graficii şi vine de data aceasta cu o lucrare de grafică, un portret care are valenţele lui, de asemenea simbolice. În ceea ce înseamnă pictura, domnul Rădvan este un observator atent a ceea ce transmite natura, nu numai la prima vedere, ci şi ca mesaj subtil.

Monica Voicu este prezentă cu o lucrare de abstracţionism simbolic, care duce cu gândul spre cosmos, spre univers, cu aceste spirale atât de misterioase şi de interesante, pe care le putem întâlni în spaţiu.

Gabriela Arghirescu - Popa, este prezentă la rândul său cu o serie de lucrări de factură  abstractă, care  propune, ca de fiecare dată, o meditaţie, propune un mesaj asupra unui simbol mai profund.

Un colaj abstract, cu inserţie de scris, expune  Rodica Gherghinescu într-o lucrare de mari dimensiuni, o lucrare care esenţializează foarte mult ceea există între ea şi concret. Aceleaşi tendinţe le-am regăsit şi la Ştefan Dumitru, care lucrează abstract, dar lucrările sale sunt tot spre real, spre concret la această zonă.

Laurenţiu  Păun este prezent şi de data aceasta cu lucrări colaj, pictură, colaj în care inspiraţia livrescă este foarte prezentă, iar mesajul este de fiecare dată unul concret.

Domnul Liviu Nedelcu - gestualismul abstract - face parte de altfel dintr-o grupare de acest tip. De data aceasta, din punctul meu de vedere, a venit cu nişte lucrări surprinzătoare din punct de vedere cromatic; alt tip de încercare, alt tip de prezentare.

Laura Elena Dumitru se înscrie în aceeaşi direcţie pe care am numit-o simbolică şi onirică. Motivele sale vin dintr-un univers îndepărtat, vin din copilărie. Ar fi interesant de studiat, din punctul de vedere al restituirii existenţei, prin prisma a ceea ce a însemnat vârsta copilăriei şi misterele ei.

Monica Turcu expune o instalaţie care ne duce cu gândul la preocupările ei ca artistă, la preocupările ei în general”, a spus criticul de arta Luiza Barcan, în deschiderea expoziţiei.

De mai mulţi ani urmăresc un grup de artişti plastici din Focşani. Îi înţeleg, îi admir, iar la fiecare expoziţie îmi imaginez lucrările care-mi plac pe propriul perete...  Mulţumesc Domnului, care mi-a dăruit ceea ce se numeşte „memorie vizuală”, astfel încât, pornind de la linie, pot să-mi imaginez, oricând, întregul tablou.

Dr. Adrian Silvan Ionescu spunea că „Linia înseamnă gest, gestul înseamnă impresia de moment, impulsul primar, răspunsul instantaneu la stimulii externi, poezia şi muzicalitatea unei pensulări de o clipă...” 

Avea dreptate. Concepţia aproape magică a lucrărilor, culoarea, umbra care scoate în relief inefabilul, aerul fascinant care circula printre liniile contorsionate sau relaxate ale compoziţiei din care se alege, într-un târziu - ceea ce pictorul însuşi şi-a închipuit: frumuseţea de el gândită, echilibrul sau non echilibrul care creează, sau „rupe” compoziţia plastică evidenţiind un anume rafinament subtil.

Ca să mă verific într-un fel, am rugat două doamne din interiorul acestei fascinante preocupări, pictura, să  privească lucrările de pe simeze şi să-mi spună câteva cuvinte despre ele.

„Folosind  tehnici diferite (acuarele, acrilic, ulei. colaj), discursul plastic  devine uşor  de înţeles şi deosebit de interesant. Ţinuta expoziţiei este elegantă, cu spatii generoase, lăsând fiecare lucrare să se exprime în faţa privitorului. Lucrările Vioricăi Kalany, Laurenţiu Nistor sunt învăluite într-o atmosferă tonică, luminoasă, susţinută şi de spontaneitatea tehnicii acuarelei. Expresivitatea spaţiilor create este potenţată de raporturile cromatice, de contrastele dintre complementare, de materia care vibrează înglobând şi reflectând lumina. Domnul Liviu Nedelcu construieşte un demers artistic ce devine o modalitate de expresie care aparţine teritoriului vast al picturii expresioniste. Asocierea petelor de culoare, aşezate pe suportul de pânză, exprimă îndrăzneală şi personalitate”, a spus doamna Elena Bîrhală.

„Este de neconceput  realizarea unor compoziţii artistice fără o diversitate de mijloace artistice, fără anumite tehnici şi stiluri, aşa cum găsim în Salonul de Vara. Pictori, precum Liviu Nedelcu, Nicolae Rădvan, cu un peisaj incendiar şi portret în alb-negru,  Elena Bîrhală cu o imagine solară într-un autoportret pe fond de natură,  Elena Stoiciu, Laura şi Ştefan Dumitru, Gabriela Arghirescu Popa, îşi păstrează şi îşi  continuă tradiţiile imagistice cu nostalgii secrete în recunoaşterea validităţii de a aprecia frumosul. Cât despre lucrările mele, lumina, culoarea şi mişcarea penelului, dau viaţă prin vibraţie celor doua acuarele  „Ceruri în apus” şi Biserica Neagră”,  a spus şi doamna Viorica Oana Kalany.

Ultimul cuvânt l-a avut domnul Liviu Nedelcu, preşedintele UAP filiala Vrancea.

„Cu sprijinul Consiliului Judeţean Vrancea şi a Centrului Cultural  reuşim să derulăm  în continuare expoziţii  importante în Galeriile de Artă din Focşani.

„Armonii Cromatice” prezintă ultimele căutări  ale unora dintre artiştii care expun  lucrări noi, care urmăresc un alt demers artistic şi conceptual. Expoziţia este interesantă din toate punctele de vedere, este o reuşită aş putea spune, deoarece  pune în valoare capacităţile creatoare ale membrilor  UAP filiala Vrancea”.

Aşa cum observa şi *Arcangelli, ce altceva  aş putea spune la final, decât că „Totul este îmbibat, măiestrit diluat în materia colorată şi acordată a  luminii...” Mai simplu spus, suntem lumină, aer şi culoare...

* Francesco Arcangeli ( Bologna / 10 iulie 1915 - Bologna - 14 februarie 1974 ) istoric de artă și poet italian.( Janine VADISLAV )


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.