Timp Liber

Expoziție eveniment, Liviu Nedelcu, la Galeriile de Artă din Focşani

Janine VADISLAV
23 apr 2018 4292 vizualizări

Galeriile de Artă din Focşani găzduiesc în aceste zile o excepţională „personală” purtând semnătura pictorului Liviu Nedelcu:„O  explozie nucleară cromatică”

Fiecare lucrare expusă este un univers, cu o dimensiune cromatică diversă; culori proaspete care echilibrează compoziţia şi care, contrar aşteptărilor (sau nu...), emană optimism, o stare de bine cu o fină tentă de angoasă creativă.

Echilibrul şi gravitatea compoziţiei plastice, armonia care emană raporturi de tonuri grave creând propriile variaţiuni vizuale, în infinite jocuri de aluzii gestualiste, culoarea ritmată cu rigoare -  din care ţâşnesc pur şi simplu tonuri reci şi calde de verde crud, galben, lila, portocaliu şi roşu, sunt de un subtil rafinament, iar linia capabilă să sugereze volume, spaţii interferate şi spaţii în devenire. Astfel, opera de artă pătrunde în câmpul percepţiei noastre şi se instalează acolo ca o veritabilă paradigmă a armoniilor genuine compatibile cu toate limbajele ce au drept scop exprimarea frumosului”.

Iubitorii de artă au avut un motiv în plus de bucurie expoziţia fiind vernisată de rafinata poetă şi critic de artă Magda Cîrneci.

„Nici de data aceasta Liviu Nedelcu nu se dezminte. A te posta în faţa picturii sale spectaculoase, e ca şi cum ai asista la o explozie nucleară cromatică. Dezlănţuită, energizantă, eliberatoare gestualitate care induce un ritm şamanic în simţuri. Culori care îşi strigă forţa şi provoacă adrenalina vizuală. Un tot compoziţional care eliberează o intensă, enormă energie vitală, psihică şi mentala. O energie eliberatoare. În faţa acestor picturi impulsive şi totuşi profund armonioase, poţi trăi dublul sentiment al haosului şi creaţiei din nimic al disoluţiei formelor şi conturelor într-o magmă pulsatilă, universală, împreună cu recoagularea într-un ocean iruptiv de culoare pură, inervat de gesturi şi forme incipiente, dramatice sau aurorale.

În faţa acestor pânze „sălbatice”, poţi trăi într-un fel de „body- art la distanţă”, performând pentru tine doar lăuntric, prin  văz, dezlănţuirea artistului care îşi sublimează  temperamentul şi aporiile interioare prin compoziţii de fapt atât de atent construite, savant expandate, în bidimensionalul suprafeţei pictate. Sau poţi plonja în microcosmosul macrocosmosului, ca să zic aşa. În ceea ce psihologul Carl Gustav Jung numea deja în prima jumătate a secolului XX tendinţa artei moderne de a explora structura intimă, invizibilă cu ochiul liber, a materiei din care suntem alcătuiţi: particule şi forţe, electroni şi nuclee care ţes substratul nutritiv potenţial din care apare, se concretizează fantomatic şi exuberant, realitatea. Este evident că Liviu Nedelcu a ajuns acum într-un vârf al creativităţii sale din care îşi poate privi cu bucurie evoluţia strălucitoare, a spus criticul de artă Magda Cîrneci. 

Pentru pictorul Liviu Nedelcu expoziţia care se află în acest moment pe simeze înseamnă foarte mult. Este o expoziţie gândită şi pregătită in timp.

„Acest ciclu de lucrări nonfigurative l-am început în 2010. Mă refer la lucrările de faţă, iar căutările pe aceasta direcție vor continua și în viitor, cu siguranţă. În toată această perioadă am gândit că nonfigurativul, arta gestuală mă reprezintă pentru că, încă din anii 90, critici prezenți la expozițiile la care participam îmi spuneau că în pictura mea, la acea oră figurativă, pornirile gestuale erau evidente. Aşa că nu mi-a fost greu să renunţ, în timp, la figurativ. În plin exerciţiu figurativ eu încercam să distrug conturul, să distrug forma şi să afirm o legătura, să operez o topire mai degrabă a formei, a prezenţei în tot. Atunci am simţit că a venit momentul de la care pot renunţa la discursul figurativ. Eu cred că expoziţia de faţă, care vine după o personală mai amplă la Brăila (unde spaţiul permite), încearcă să explice şi să-mi confirme un loc şi un moment la care am ajuns. Premiul Uniunii Artiştilor Plastici din România pentru pictură, mi-a confirmat, în 2014, când mi-a fost acordat, că drumul pe care merg este unul bun. Expoziţia vine să-mi susțină așteptările de acum câțiva ani, când, în liniștea atelierului, îmi definitivam direcțiile de abordare ale proiectului actual (expoziţiile, lucrările ce vor fi prezente pe simeze mi le gândesc, din timp, încă din atelier). Pentru mine, expoziţiile sunt de fapt macro compoziţii, iar lucrările prezente pe simeze trebuie distribuite armonios după legile echilibrului, cu toate susținând tema proiectului .”, ne-a spus pictorul Liviu Nedelcu.

Expoziţia va putea fi vizitată până la începutul lunii Mai, inclusiv.

 

MAGDA CÎRNECI:  Poet, eseist, critic şi teoretician de artă.

GESTUALÍSM: Mişcare în pictura expresionistă abstractă („Action painting”) apărută la New York, în 1945, influenţată de expresionismul german şi de procedeele automatice suprarealiste, al cărei principali reprezentanţi au fost: F. Kline, J. Pollock, W. De Kooning

( Janine  VADISLAV )


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.