Timp Liber

Expoziția personală a artistului focșănean, Liviu Nedelcu, se deschide la Galeriile de Artă din Brăila

Ziarul de Vrancea
21 mar 2018 580 vizualizări

Centrul Cultural Vrancea are plăcerea de a vă invita la vernisajul expoziției personale a artistului Liviu Nedelcu, vineri, 23 martie, la Galeriile de Artă din Brăila.

Departe de a  fi expresia unui demers deconstructiv, gestul liber are în pictura lui Liviu Nedelcu o funcție spațială constructivă. Desfășurate pe suprafețe orizontale autonome ori grupate ca diptice sau triptice, situație în care se articulează din ansambluri de suprafețe verticale, compozițiile păstrează aparența spontaneității, dar se integrează discursului mai complex, a cărui deschidere semantică urmărește sensul dincolo de armoniile cromatice sau de tensiunea orientării traseelor dinamice.

Libertatea, ca esențială condiție a creației, înseamnă pentru Liviu Nedelcu, mai mult decât dinamismul gestual, opțiunea între vocabularul figurativ, stăpânit cu aceeași siguranță și dezinvoltură, și cel abstract gestual, care se află acum în centrul preocupărilor sale, fără a exclude în mod radical alte opțiuni. Chiar ciclurile ce abordează tematici complexe sau reprezintă elemente de context, sintagme obiectuale, teme tradițional figurale, sunt hibridate cu elemente gestuale, legitimându-se stilistic în același câmp problematic al imaginii dinamice, aportul nivelului gestual, al intruziunilor dinamic libere, gestuale, fiind și cel de a da extensie spațiului limitat de exigențele compoziției figurative.

Tendința actuală este, însă, de a  centra compoziția printr-o pată cel mai frecvent informală, din care pornesc traseele gestului sau spre care gravitează mișcarea, și, din ce în ce mai des, gestul impulsiv este substituit de trasee cu duct controlat, care subliniază  o  pată sau un semn, iar petele informale tind să devină forme cu identitate geometrică, nu riguros conturate, principiul picturalității rămânând operant, chiar dacă petele devin (uneori)) triunghiuri, pătrate, sau forme circulare.

O identitate și mai spectaculos specializată dobândește traseul gestual prin tensiunea spre semn, în special pentru discursul textual, litera/cifra ca element particular al discursului scris, inserată în imagine, depășind aportul formal, decorativ, contribuția esențială fiind creșterea potențialului semnificării.  Fără a  se distanța de oferta gestualismului, cu disponibilitatea sa pentru diferitele investiri cu sarcina grafiei textuale, și deci cu calitatea de vehicul al semnificației suplimentare celei plastice, sau  rămânând în arealul relațiilor formale/picturale prin substituirea traseului spontan dinamic cu pata informală sau chiar în formă relativ definită geometric și simbolic.

Arta informal - gestuală poate părea că și-a epuizat potențialul inovator și chiar de a aspira la o complexitate a mesajului după ce a abandonat prima sa investire ca protest politic împotriva distrugerii realității, după experimentul nuclear de la Hiroșima, renunțând la rolul de avanpost al ecologismului, pentru a se legitima printr-un estetism autosuficient, demersurile din ultimele cicluri gestual - informale ale lui Liviu Nedelcu,  ca și ale altor pictori care explorează încă potențialul abstracționismului liber, expresionist fără dramatism și mai curând vitalist atunci când primește o povară afectivă. Opțiunea cromatică pentru suprafețe de fond deschise la culoare, deseori albe, și culori tranșante, strălucitoare, dar cu dominante de trasee în negruri colorate dens, contribuie la complexitatea informației vizuale și suplimentează semnificația ansamblului compozițional și a mesajului dincolo de armonia vizuală. (Alexandra Titu).

        Liviu Nedelcu trăiește și lucrează în Focșani, România. Împreună cu Alexandra Titu, Liviu Nedelcu a inițiat o serie de expoziții cu artiști contemporani proeminenți din diverse centre artistice din țară. De acum aproape un deceniu, organizează o rezidență artistică în stațiunea montană Lepșa, Vrancea. Expoziții personale: Muzeul Satului, București; Muzeul Național de Artă, Moldova; Galeriile Căminul Artei, București; Senso Gallery, București; Art Point Gallery, București; Galeriile Cupola, Iași; Centrul Cultural Internațional, Bacău; Muzeul Național al Literaturii Române, București. Expoziții de grup, bienale: În România (București, Arad, Iași, Cluj, Oradea, Timișoara) și în afara țării (Cehia, Olanda, Moldova, Franța, Turcia, Germania, Polonia, Finlanda, Suedia, SUA).Premii: Premiul UAP, 1994; Premiul UAP pentru Pictură, 2014.

  

 

 

 

      


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.