Pe timp de criza, la terase
Pe fondul unei crize economice care capata amploare pe zi ce trece, iar Romania pare sa simta urmarile din ce in ce mai mult, in Focsaniul nostru mic s-a dezvoltat treptat, o noua industrie, aceea a cluburilor. Apetitul tinerilor pentru distractie si nevoia de socializare a adus in ultimii ani o contributie importanta la dezvoltarea acestui domeniu. Extinderea s-a fundamentat pe ideea exemplului occidental, cluburile au stabilit diferenta prin varietatea de muzica, clienti sau modalitatea de consum. Scena localurilor vrincene abunda in fel de fel de evenimente adoptate pe scara larga, Dj sau cintareti cu o apreciere publica larga sint invitati in cadrul unor seri cu tematica. Chiar si in astfel de cazuri, pentru a acoperi cheltuielile conteaza foarte mult modul in care este prezentat si promovat evenimentul. Patronii se feresc in a da prea multe amanunte in legatura cu fluxurile financiare, insa cert este ca lucrurile merg mult mai prost fata de anul trecut. "Cistigul este la jumatate fata de anul trecut, avem acelasi numar de clienti, dar care cheltuie mult mai putin", spune patronul unui local cunoscut din Focsani. Paradoxal, multi sfideaza criza si deja au facut pasi spre extinderea afacerilor de profil. Totusi cluburile si terasele sint inca mentinute pe linia de plutire, iar odata cu criza au coborit si standardele clientilor. Preturile nu au crescut, insa a scazut simtitor consumul la masa, iar oamenii prefera sa mai leneveasca la terasa, cu retinere in a mai comanda fara a-si numara intii banii din portofel. "Consumatorul a devenit mai precaut la fiecare ban cheltuit, in loc de o sticla de bautura scumpa, se rezuma la o bere", comunica un alt manager de local. Statisticile de la Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM) Vrancea se arata sumbre, somajul urcind la 7,69%, cu un numar total de 11.641 someri. Tinerii insa, in cautarea unui job de vara se pot indrepta spre posturile de chelner,ospatar sau barman. In contextul unor imprejurari financiare vitrege, fiecare se gindeste cum sa mai reduca din cheltuieli si constrins de aceste circumstante, omul este nevoit sa invete valoarea banului. Intr-o asemenea conjuctura ramine o enigma explozia de cluburi si localuri rasarite peste noapte. In ciuda celor spuse, afacerile care vor ramine in Vrancea vor fi pentru cei care stiu sa exploateze criza in favoarea lor. (Gabriela DRAGHICI)