Timp Liber

GALERIE FOTO!!! Invitaţie la salonul de toamnă al pictorilor vranceni

Janine Vadislav
9 oct 2016 1591 vizualizări
Galeriile de Artă din Focşani găzduiesc în această perioadă Salonul anual al UAP Vrancea.Expoziţia al cărei curator este dr. Liviu Nedelcu, a fost vernisată de criticul de artă Luiza Barcan

De la tinerii şi atât de talentaţii Laura Dumitru, Gheorghiţă Galan, Ştefan Dumitru, Gabriela Arghirescu, Laurenţiu Păun, până la decanii de vârstă, Nicolae Rădvan şi Leonard Slavu, expoziţia oferă o gamă largă din ceea ce reprezintă pictura contemporană vrânceană. Mărturisesc, sunt o mare iubitoare de culoare, cum alţii iubesc şi se lasă seduşi de linia desenului perfect, de desenul care spune o poveste, care emoţionează, trezeşte curiozitate sau, pur şi simplu, doar amintiri. Revăd cu plăcere şi mă opresc îndelung, în faţa tablourilor semnate de pictorul Leonard Slavu, tablouri încărcate de o candoare senină care respiră calmul, mulţumirea molcomă a „Familiei” petrecând în mijlocul naturii, într-un cuvânt, plăcerea de a fi împreună. Alături, seninătatea câmpului răscopt aureolat de culoarea încinsă a zilei de iulie. O pictură solidă, care spune multe despre pictorul ce îşi cultivă misterul apărând în lume destul de rar.   

Violet Kalany este îndrăgostită de peisajele mediteraneene

Admirabilul portret semnat de Nicolae Rădvan, respiră vigoare şi eleganţă, robusteţe. Culori sobre, tonuri delicate, scot în evidenţă frumuseţea acestui cap de bărbat în puterea vieţii. În ramă pare să se simtă mai mult decât confortabil şi face pereche unui peisaj italian, o acuarelă iscată din lumina unui cer de vara târzie, dintr-un anume loc, dintr-un anume timp care îi sunt atât de cunoscute pictoriţeiViolet Kalany. Această doamnă căreia îi creşte un arţar în fereastră, este îndrăgostită şi iremediabil sedusă de vaporoasele peisaje mediteraneene care par iscate din seninul unei zile, dospesc şi cresc în aerul plin de miresme, pe care aproape că îl simţi, micşorând iluzoria distanţă dintre ochiul privitorului şi cele 3 acuarele de pe simeze. Doamna Violet Kalany este o maestră a acuarelei, a culorii - de fapt o bogată combinaţie de tonuri în care predomină - din cât am putut vedea până acum - tonuri verde, tonuri de gri şi auriul, dozate cu înţelepciunea artistului cu har. 

Alb şi negru în compoziţiile lui Liviu Nedelcu

Liviu Nedelcu este prezent cu lucrări aparent în contrast. Absolut tulburătoare combinaţia de alb şi negru în care este lucrat „Dacul”. Este acolo toată emoţia artistului care îşi expune realitatea interioară prin sublimarea celei exterioare în aspectele ei estetice esenţiale. Prin lucrările prezente pe simeze, creează un echilibru perfect şi de efect între lucrările de factură gestualistă şi acel superb peisaj urban pe care culorile crude, clare, în plină lumină, aureolat de ceaţa unei dimineţi, contribuie cu eleganţă la crearea unei imagini şi a unui sentiment de efect. (Gestualismul este o direcţie a expresionismului abstract, pornit din pictura americană a secolului XX, constând în înregistrarea tensiunii spirituale şi fizice a autorului în momentul pictării, folosind tratamentul expresiv al materiei, formele abstracte şi culorile cele mai variate)

O apariţie emoţionantă pe simeze este a doamnei Elenei Stoiciu, cu două tablouri realizate superb prin maniera de lucru abordată. Două lucrări cu încărcătură filozofică acumulată într-o viaţă de om dăruită artei, tratate în culori sobre, dar calde, care te îndeamnă să te opreşti îndelung în faţa lor. Din aceeaşi generaţie, doamna Elena Pascu Bîrhală, este prezentă cu un tablou în manieră personală, trei bujori în faza de maximă înflorire, şi un al doilea tablou, de inspiraţie religioasă, în tonuri aurii, sugerând starea de imponderabilitate a înălţării la cer... Din acelaşi grup face parte şi pictoriţa Virginia Hossu, care expune lucrări de efect, în culori intense, aşa cum ne-a obişnuit de ceva vreme. De remarcat şi cele două lucrări, în alb şi negru, ale tânărului pictor Gheorghiţă Galan care, cu siguranţă va avea un parcurs frumos. De urmărit.

Ştefan Dumitru şi tabloul pe care ai vrea să îl ai pe perete


Ştefan Dumitru
are pe simeze cu două lucrări care atrag şi-l fac curios pe amatorul de artă. Dacă prima lucrare se remarcă printr-un abstracţionism liric „făcut” prin tratarea culorilor şi a tuşelor care-i dau volum, al doilea tablou, admirabil numit „Peştele Contabil” este cu totul altceva. Dacă ar fi să parafrazez un celebru stilist care-şi întreba elevii, „Tu ai purta aşa ceva?”, aş răspunde categoric, „Da, aş vrea să am acasă, pe perete, aşa ceva!”. Tabloul nu spune doar o poveste, el spune nenumărate poveşti, mai mult, te inspiră fiind tentat, la rândul tău, să inventezi poveşti doar privindu-l. De remarcat culorile uşoare, „silfidice” aş putea spune, aproape transparente, „personajele”, în afară de peştele uriaş care „înghite” tot, şi pasărea care pare să se privească în oglinda apei - o mierlă probabil - , dar si altele care pot fi descoperite, pe rând... Îţi trebuie timp să descifrezi mesajul, frumuseţea acestei lucrări, dar va fi, cu siguranţă, un timp bine folosit. 

Laura Dumitru este deja un artist cu o amprentă artistică bine definită. Îmi place misterul din ochii figurilor ei umane, puţin ciudate, puţin enigmatice, realizate în tuşe viguroase cu ajutorul cărora sunt „construite”. În opinia mea, este un artist special, ca şi lucrările sale care de voalează puţin câte puţin din ce oferă, la rândul lor. Este o calitate, desigur. Tablourile lui Laurenţiu Păun, lucrate în tehnica mixtă acril, colaj, pastă de relief şi culori modelate în pensulă şi şpaclu, au locul lor in expoziţie contribuind la economia ei. Laurenţiu Păun ne propune în continuare acel spaţiu al libertăţii şi non conformismului de care avem nevoie din când în când, pentru ca la final să ne sensibilizeze. Despre arta Gabrielei Arghirescu aş putea spune, aşa cum spunea odată unui mare artist, criticul de artă Rosario Asunto: În tabloul admirabil dozat şi colorat, „Spaţiul, este mai mult decât simplu spaţiu, prin configurarea lui ca imagine a timpului, prezenţă extensivă şi simultană a ceea ce în timp este intensitate şi succesiune”

Ce este la urma urmei strict pictural în pictură? Ce detalii ne atrag, ce ne provoacă ideaţia, dându-ne prilejul să reconstruim o lume si să-i simţim parfumul? (JANINE VADISLAV)




Foto 1,2 ) pictori in expozitie


Foto 3 -Pestele  contabil de Stefan Dumitru

Foto 4 - Peisaj  - Viorica Kalany

Foto 5-Portret de barbat - N.Radvan

Foto 6-Portret de femeie - Laura Dumitru

Foto 7-Dacul si Peisaj urban - L. Nedelcu  ( partea dreapta cum te uiti la  foto)

Foto 8-Familia - tablou de Leonard Slavu


Foto 9-Flori pe cruce - de Elena Birhala





Foto 10,11,12,13, 14,15- pictori si public la vernisaj 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.