12 martie 1914: Prima expoziţie personală a lui Constantin Brâncuşi pe pământ american făcea senzație
În 12 martie 1914, prima expoziţie personală a lui Constantin Brâncuşi pe pământ american făcea senzație. De atunci, forma pură a sculpurilor sale abstracte a cucerit lumea colecţionarilor de artă care plătesc sume exorbitante pentru a-i achiziţiona operele, iar galeriile de artă celebrează genialitatea sculptorului prin expoziţii aniversare.
Primele lucrări ale lui Brâncuşi au ajuns pe pământ american la sfârşitul anului 1913 cu ocazia Expoziţiei Internaţionale de Artă Modernă de la New York. Expoziţia, organizată de un grup de artişti americani nemulţumiţi de stilul comercial practicat în epoca şi de rigiditatea Academiei Naţionale de Design Americane, strânsese peste 1.400 de lucrări de artă modernă şi avangardistă, între care şi lucrări ale lui Constantin Brâncuşi care participase deja la expoziţii colective din Paris şi Bucureşti, inaugurând ciclurile Păsări Măiestre, Muza adormită, Domnişoara Pogany.
La Expoziţia de la Galeria Armory au fost expuse cinci lucrări: Capul, Domnişoara Pogany II, Cap de copil, Muza adormită II şi Peştele, care au atras imediat atenţia publicului, a colecţionarilor şi criticilor de artă prin eleganţa şi rafinamentul formelor avangardiste.
Doar câteva luni mai târziu, în martie 1914, Brâncuşi deschidea prima expoziţie la Photo Secession Gallery din New York, care i-a adus imediat celebritatea în Statele Unite, şi colecţionarul John Quin i-a cumpărat mai multe sculpturi, asigurându-i astfel o existenţă materială prielnică creaţiei artistice.
De atunci poetului formelor cioplite, cum era numit Brâncuşi, i-au fost comandate de către colecţionarii americani în special exemplare din Pasăre în spaţiu, sculptura bazată pe ideea de tinereţe numită Pasărea măiastră.
S-a petrecut chiar şi un episod anecdotic legat de expedierea sculpturilor din atelierul din Paris al lui Brâncuşi în Statele Unire. Vameşii americani nu au înţeles că au de-a face cu o operă de artă şi au taxat lucrările la kilogram, doar pe baza materialului, bronz şi marmură, din care erau făcute. Situaţia s-a clarificat şi în urma unui proces au fost recuperate şi daunele.
Lucrările lui Brâncuşi se vând acum în licitaţii la preţuri exorbitante, în 2005 o lucrare Pasăre în spaţiu s-a vândut cu 27,5 milioane, pentru Madame L.R. s-a obţinut în 2009 suma de 37,2 milioane dolari, în 2011 Primul strigat s-a vândut cu 14.9 milioane de dolari, iar în mai 2012 sculptura Prometeu care a avut ca preţ de pornire de 4,75 milioane de dolari, a urcat foarte repede până la suma de 12,6 milioane de dolari la o licitaţie organizată la New York.
În octombrie 2013 Galeria Paul Kasmin din New York a inaugurat expoziţia Brâncuşi în New York 1913-2013, pentru a celebra centenarul operelor lui Brâncuşi în Statele Unite, deschizătoare de noi direcţii în arta modernă.
Lucrările prezentate, care aparţin Muzeului Metropolitan şi Muzeului de artă modernă din New York, explorează prin Domnişoara Pogany II chiar esenţa feminităţii, voyeurismul prin Muza Adormită II, abstracţia geometrică în Capul, juxtapunerea dintre violenţă asociată cu începutul vieţii în seninătatea liniilor în Nou-născut şi mişcărea animală în Peştele.
Expoziţia spune şi povestea relaţiei benefice pe care Constantin Brâncuşi a avut-o cu marea metropolă americană şi cu numeroşii săi prieteni, colecţionari, cu muzee, expoziţii şi cu toţi cei care au făcut posibil succesul său şi au ajutat la definirea artei moderne pe pământ american.
Sursa: stiri.tvr.ro