Lumea bolizilor plânge
Triplul campion mondial Formula 1, Niki Lauda, a murit la vârsta de 70 de ani, la nouă luni după un transplant de plămân. Mulți își vor aminti de el pentru recuperarea sa remarcabilă și întoarcerea la curse după ce a suferit arsuri puternice într-un accident din 1976.
Austriacul Andreas Nicholas Lauda, o legendă a sporturilor cu motor, a câștigat admirația unor întregi generații pentru fantasticul său talent pe pistă, câștigând două titluri cu Ferrari și unul McLaren în 1975, 1977 și 1984. Cel de-al doilea campionat mondial l-a câștigat la numai un an după ce, în 1976, a suferit un accident cutremurător la Marele Premiu al Germaniei, în 1976, catastrofă în urma căreia s-a ales cu răni majore și cu arsuri profunde pe o mare suprafață din corp. Niki Lauda a concurat în 171 de curse, câștigând 25 dintre ele. Niki Lauda a devenit o figură legendară a sportului datorită calităților și personalității sale. S-a apucat de pilotaj în pofida opoziției părinților. A dovedit rapid un talent excepțional, dublat de un curaj fantastic și un stil propriu, care punea inteligența și raționamentul, inclusiv în cursă, pe primul plan. A debutat în Formula 1 în 1971, când avea 22 de ani. După trei ani la echipe mici, fără posibilități, abilitățile sale l-au convins pe Enzo Ferrari să-l aducă la scuderie în 1974. De aici a început ascensiunea marelui Niki Lauda spre legendă. În prima cursă a urcat pe podium, la a treia a obținut deja victoria, în sezonul următor a luat titlul mondial.
Accidentul de la Nürburgring a fost groaznic. Prins în mașina în flăcări, a suferit arsuri și i-au fost afectați inclusiv plămânii. Imaginile cu accidentul oribil au făcut înconjurul lumii. Cu doar câteva zile mai devreme, Lauda declara într-un interviu că „pe circuitul de la Nürburgring, dacă mașina ta are probleme, ai șanse 100% de a muri”. La doar șase săptămâni de la tragicul accident și după ce a primit ultima împărtășanie pe patul de spital, Niki Lauda a surprins întreaga lume cu o revenire lpe circuitul italian de la Monza. Lauda a participat la cursă acoperit cu bandaje, după ce suferise arsuri de gradul al treilea pe față și pe mâni și inhalase fum toxic. Un jurnalist prezent la raliu povestea șocat cum l-a văzut pe Lauda când și-a scos bandajele pline de sânge de pe scalp. Austriacul a pierdut doar două curse în acel sezon și și-a menținut avantajul de trei puncte față de britanicul James Hunt la finalul de sezon la Grand Prix Japonia.
Niki Lauda s-a retras în 1979, după al doilea său titlu mondial, dedicându-se afacerilor: își deschisese între timp propria companie aeriană. A revenit însă pe circuit, spectaculos, în 1982, pentru duelul cu o altă legendă a Formulei 1, Alain Prost. Doi ani mai târziu a câștigat titlul, în 1984, după un sezon incredibil de disputat cu francezul, care îi era și coleg la McLaren. Lauda s-a retras a doua oară - și definitiv - în 1985, din acel moment concentrându-se asupra afacerilor, inclusiv asupra managementului unor echipe de Formula 1. Fostul pilot a fost și comentator , consultant pentru Ferrari în anii 1990, dar și director de echipă la Jaguar la începutul anilor 2000. În 2012, a devenit membru al comisiei fără funcții executive al Mercedez.