Social

Noutăți legislative făcute publice de Casa de Pensii Vrancea

Dan Chiriac
13 sep 2024 2656 vizualizări

Pentru a veni în sprijinul beneficiarilor drepturilor de pensie și a altor drepturi de asigurări sociale aflați în evidențe, Casa Județeană de Pensii Vrancea a prezentat noutățile legislative din domeniul de activitate.

  1. Majorarea plafonului de impozitare a pensiilor de la 2000 de lei la 3000 de lei.
  2. Situație statistică a cuantumurilor pensiilor aflate în plată, comparativ, la data de 31.08.2024 (anterior recalculării conform prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023) și la data de 01.09.2024 (ulterior recalculării conform prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023).
  3. Elemente de noutate introduse de Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii.

 

***

 

  1. La data de 5 septembrie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 899 Partea I, Legea nr. 244/2024, care a intrat în vigoare la data de 8 septembrie 2024.

Ca urmare a adoptării Legii nr. 244/2024, care modifică art. 100 din Legea nr. 272/2015 privind Codul fiscal, începând cu data de 1 octombrie 2024 pragul de impozitare a pensiilor va crește de la 2000 de lei, cât este în prezent, la 3000 de lei.

Venitul impozabil lunar din pensii se stabilește prin deducerea din venitul din pensie a sumei neimpozabile de 3000 de lei.

Astfel, la nivelul județului Vrancea un număr de 36.328 pensii vor fi scutite de impozit ca urmare a aplicării prevederilor legale anterior menționate.

 

 

  1. Situație statistică a cuantumurilor pensiilor aflate în plată, comparativ, la data de 31.08.2024 (anterior recalculării conform prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023) și la data de 01.09.2024 (ulterior recalculării conform prevederilor art. 144 din Legea nr. 360/2023)

 

Cuantum pensie

Număr dosare

La data de 31.08.2024 (anterior recalculării cf. art. 144)

La data de 01.09.2024 (ulterior recalculării cf. art. 144)

între 1000-2000 lei

26508

21581

între 2001-3000 lei

17050

14747

între 3001-4000 lei

5929

10079

între 4001-5000 lei

2282

5378

între 5001-6000 lei

814

2365

între 6001-7000 lei

394

1009

între 7001-8000 lei

191

436

peste 8000 de lei

229

452

 

 

  1. Având în vedere faptul că Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii a intrat în vigoare începând cu data de 1 septembrie 2024, vă prezentăm mai jos câteva din elementele de noutate introduse de această lege:

 

  1. În vederea întăririi principiului contributivității și al egalității s-au introdus noțiunile de: stagiu de cotzare contributiv, stagiu complet de cotizare contributiv, stagiu minim de cotizare contributiv, definite la art. 3 lit. r), s) și ș) din lege, după cum urmează:

 

  1. Principiul stabilității asigurării la sistemul public.

Este un principiu nou, definit la art. 2 lit. j) din lege, potrivit căruia pentru stagiul de cotizare contributiv realizat peste 25 de ani se acordă un număr suplimentar de puncte, numite puncte de stabilitate (art. 3 lit. l) din lege).

 

  1. Reducerea vârstei standard de pensionare conform art. 51 din lege, în cazul femeilor care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

 

Reducerea se acordă progresiv, în funcție de numărul de copii născuți și crescuți:

 

 

 

Număr copii născuți și crescuți

Vârsta standard se reduce cu

ani

luni

1

-

6

2

1

-

3

1

6

4

2

-

5

2

6

6

3

-

7 și peste

3

6

 

 

  1. Un alt element de noutate este introducerea art. 56 din Legea nr. 360/2023, potrivit căruia persoanele care au depășit stagiul complet de cotizare contributiv cu cel puțin 5 ani stagiu de cotizare pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare.

Precizăm faptul că, la determinarea stagiului complet de cotizare contributiv în vederea verificării condițiilor de pensionare pentru limită de vârstă, cu reducerea vârstei standard de pensionare, nu se au în vedere perioadele necontributive (menționate la art. 13 lit. b) din lege), stagiile asimilate menționate la art. 14 alin. (1) lit. a) – d) respectiv cursuri universitare, serviciu militar (armată), indemnizații de asigurări sociale în perioada 01.04.2001-01.01.2006, incapacitate temporară de muncă începând cu data de 01.01.2005 pentru accident de muncă, boală profesională, și nici stagiul suplimentar acordat pentru grupa I/grupa II/condiții deosebite/speciale de muncă prevăzut la art. 15 din Legea nr. 360/2023.

Subliniem faptul că aceste perioade necontributive/asimilate se au în vedere la calculul celor 5 ani de stagiu de cotizare realizați peste stagiul complet de cotizare contributiv, necesari acordării acestei categorii de pensie.

 

 

 

  1. Referitor la stabilirea pensiei anticipate.

Conform prevederilor art. 58 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 Pensia anticipată se cuvine cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare persoanelor care au realizat stagiul complet de cotizare contributiv, precum şi celor care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv cu până la 5 ani.”

La deschiderea/calculul dreptului de pensie anticipată vor fi avute în vedere următoarele elemente:

Cuantumul pensiei anticipate se stabilește prin diminuarea cuantumului pensiei pentru limită de vârstă cu un procent determinat în funcție de perioada de stagiu de cotizare realizată peste stagiul de cotizare contributiv.

Numărul total de puncte realizat pentru acordarea pensiei anticipate cuprinde și numărul de puncte corespunzător stagiilor asimilate/necontributive, perioade excluse la determinarea stagiului de cotizare contributiv.

Conform prevederilor art. 58 alin. (2) din Legea nr. 360/2023 la determinarea stagiului complet de cotizare contributiv, necesar acordării pensiei anticipate, nu se iau în considerare perioadele în care persoana a avut calitatea de asigurat în baza unui contract de asigurare încheiat, începând cu data de 1 ianuarie 2018, în baza prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 163/2020 pentru completarea art. 159 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, precum şi pentru adoptarea unor măsuri în domeniul asigurării unor persoane în sistemul public de pensii, aprobată cu modificări prin Legea nr. 168/2021, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 6 alin. (2) şi (3) din Legea 360/2023.

 

 

  1. Perioada de invaliditate nu mai constituie stagiu asimilat

Prin noua lege a pensiilor, perioada în care o persoană a beneficiat de pensie de invaliditate nu mai constituie stagiu asimilat.

Pensia de invaliditate se acordă persoanelor care au capacitatatea de muncă diminuată, la ivirea riscului invalidității, iar la stabilirea drepturilor de pensie se acordă și un stagiu potențial, după caz, indiferent de gradul de invaliditate, ca o creditare pentru stagiul de cotizare nerealizat din cauza afecțiunilor invalidante (art. 66 din lege).

Potrivit dispozițiilor legii, capacitatea de muncă poate fi considerată păstrată pentru anumite activități profesionale, pensionarii de invaliditate având dreptul de a desfășura anumite activități.

Legea permite cumulul pensiei, indiferent de gradul de invaliditate, cu venituri realizate din activități profesionale, fiind astfel încurajată/stimulată rămânerea în activitate.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.