Social

Ce sunt caloriile și de câte ai nevoie?

Ziarul de Vrancea
1 iun 2024 1316 vizualizări

Caloriile joacă un rol important în buna funcționare a organismului nostru. În exces, pot avea însă efecte negative nu doar asupra siluetei, ci și asupra sănătății generale a organismului. 

Ce sunt ele de fapt și câte ar consumi zilnic vei afla mai jos!

Ce sunt caloriile și de ce sunt importante pentru organismul uman?

Caloriile sunt unități de măsură pentru energia pe care o primește corpul din alimentele și băuturile pe care le consumăm. Fiecare aliment are un anumit număr de calorii în funcție de compoziția sa nutrițională. De exemplu, grăsimile sunt cea mai densă sursă de calorii, furnizând aproximativ 9 calorii pe gram, în timp ce proteinele și carbohidrații furnizează aproximativ 4 calorii pe gram.[1]

Caloriile sunt esențiale pentru funcționarea zilnică a corpului. Ele alimentează fiecare acțiune, de la mișcările fizice până la procesele biochimice, cum ar fi creșterea și repararea celulelor. Un aport caloric prea mic poate duce la malnutriție și la o serie de probleme de sănătate, în timp ce un aport caloric prea mare poate duce la supraponderabilitate sau obezitate și la propriile lor complicații de sănătate.[1]  

Este crucial să avem un aport adecvat de calorii - nici prea multe, nici prea puține - pentru a menține o greutate sănătoasă și a evita problemele de sănătate asociate cu malnutriția sau obezitatea.[1]

De câte calorii ai nevoie zilnic?

Necesarul caloric zilnic variază în funcție de mai mulți factori, cum ar fi vârsta, sexul, nivelul de activitate fizică, înălțimea și greutatea. De exemplu, pentru femeile cu vârsta între 19 și 30 de ani, necesarul caloric variază între 2000 și 2400 de calorii pe zi. Pe măsură ce înaintează în vârstă, necesarul caloric scade ușor. Astfel, femeile cu vârsta cuprinsă între 31 și 60 de ani au nevoie de 1600-2200 de calorii pe zi, iar cele peste 61 de ani au nevoie de 1600-2000 de calorii zilnic. Este important de menționat că aceste valori nu se aplică femeilor însărcinate sau celor care alăptează, necesarul lor caloric fiind mai mare.[2]

În cazul bărbaților, necesarul caloric este, în general, mai mare. Bărbații cu vârsta între 19 și 30 de ani au nevoie de 2400-3000 de calorii pe zi, cei cu vârsta cuprinsă între 31 și 60 de ani au nevoie de 2200-3000 de calorii, iar cei peste 61 de ani au nevoie de 2000-2600 de calorii pe zi. Persoanele foarte active sau cele cu anumite afecțiuni de sănătate pot avea nevoie de un număr mai mare de calorii. De asemenea, necesarul caloric poate varia și în funcție de înălțime și greutate.[2]

Cum poți calcula necesarul caloric zilnic?

Calcularea necesarului caloric zilnic poate părea o sarcină complexă, dar cu ajutorul unui calculator de calorii, acest proces devine mult mai simplu și mai eficient. Un instrument de acest gen îți poate oferi date corecte privind necesarul caloric și aportul caloric din fiecare porție de mâncare, permițând astfel ajustarea nevoilor nutriționale individuale în funcție de înălțime, greutate, vârstă, sex, nivelul de activitate fizică zilnică și obiectivele pe care ți le-ai propus.[3]

Este important de reținut că aceste calculatoare sunt doar instrumente de ajutor și nu înlocuiesc sfaturile unui nutriționist sau medic. Mai mult, necesarul caloric poate varia de la o zi la alta, în funcție de efortul fizic depus, sănătate etc.

Monitorizarea caloriilor este esențială pentru menținerea unei greutăți sănătoase și a unui stil de viață echilibrat. Caloriile sunt o măsură a energiei pe care o obținem din alimente, iar cantitatea de care avem nevoie variază în funcție de vârstă, sex, greutate și nivelul de activitate fizică. Prin utilizarea unui calculator de calorii, poți monitoriza cu ușurință aportul zilnic de calorii și poți face ajustări în funcție de obiectivele tale de sănătate sau fitness.

Disclaimer: Acest articol nu înlocuiește consultul de specialitate și recomandările medicilor! Pentru informații corecte privind necesarul zilnic de calorii și metodele de calculare a acestuia, adresează-te unui medic sau nutriționist!

Bibliografie:

  1. Petre, Alina. „Does Calorie Counting Work? A Closer Look at the Benefits and Downsides”, Healthline, Oct. 2019, www.healthline.com/nutrition/does-calorie-counting-work. Accesat la 29 mai 2024.
  2. Ajmera, Rachael. „How Many Calories Should You Eat per Day to Lose Weight?”, Healthline, 16 Oct. 2020, www.healthline.com/nutrition/how-many-calories-per-day. Accesat la 29 mai 2024.
  3. „Calorie Counting Tips and Tools”, Verywell Fit, 2018, www.verywellfit.com/calorie-counts-and-nutrition-facts-4157035. Accesat la 29 mai 2024. 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.