Casa Județeană de Pensii Vrancea prezintă statistica privind acordarea ajutoarelor de deces în perioada anilor 2019 și 2020
În cadrul CJP Vrancea, plata ajutorului de deces se efectuează prin casieria instituției, prin mandat poștal sau în cont bancar, la solicitarea beneficiarilor, acestea fiind modalitățile de plată folosite pentru plata acestor drepturi în cazul decesului asiguratului sistemului public de pensii, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat în întreţinerea asiguratului şi/sau pensionarului, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, subliniind că, prin casierie se mai achită și drepturile cuvenite şi neîncasate sau neachitate până la decesul beneficiarului, în condiţiile art. 120 din actul normativ mai sus mentionat.
În sensul celor mai sus arătate:
- în anul 2019, respectiv în perioada 01.01.2019 – 14.03.2019, cuantumul acestui ajutor de deces a fost în sumă de 4162 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2081 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, iar în perioada 15.03.2019 – 31.12.2019, cuantumul acestui ajutor a fost stabilit în sumă de 5163 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2582 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului;
- în anul 2020, respectiv în perioada 01.01.2020 – 08.01.2020, cuantumul ajutorului de deces a fost în sumă de 5163 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2582 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului, iar începând cu data de 09.01.2020, cuantumul ajutorului a fost stabilit în sumă de 5429 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și suma de 2715 lei, acordată unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Așadar, la nivelul instituției noastre, în baza dispozițiilor de plată, prin casierie s-au acordat:
- în anul 2019, un număr total de 3724 ajutoare de deces, din care 3529 ajutoare de deces pentru pensionarii decedați și 195 ajutoare de deces pentru asigurații decedați sau pentru membrii de familie ai acestora, în cuantum total de 17.882.952 lei;
- în anul 2020, număr total de 3925 ajutoare de deces, din care 3700 ajutoare de deces pentru pensionarii decedați și 225 ajutoare de deces pentru asigurații decedați sau pentru membrii de familie ai acestora, în cuantum total de 21.027.471 lei.
Totodată, facem precizarea expresă a faptului că, potrivit Legii nr. 263/2010 si a H.G. nr. 257/2011 privind Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, beneficiază de ajutor de deces o singură persoană care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și care poate fi, după caz, soțul supraviețuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul sau, în lipsa acestora, oricare persoană care face această dovadă, cuantumul acestui ajutor fiind stabilit anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mic decât valoarea câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.
Mai mult decât atât, asiguratul sau pensionarul beneficiază de ajutor de deces în cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului, prin membru de familie, în sensul acestei legi, înțelegându-se soțul, copiii proprii, copiii adoptați, copiii aflați în plasament familial sau cei încredințați spre creștere și educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă își continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 ani, precum și copiii incapabili de muncă, indiferent de vârstă, dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înaintea vârstelor menționate, precum și părinții și bunicii oricăruia dintre soți.
Ajutorul de deces se acordă, dupa caz, pe baza următoarelor documente, și anume:
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
- certificat de deces (copie și original);
- act de identitate al solicitantului (original și copie);
- acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original și copie);
- dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original și copie);
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt și data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
- adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 ani, urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original);
- adeverința care atestă calitatea de ASIGURAT la data decesului - adeverința tip REVISAL(în cazul decesului asiguratului).
Ajutorul de deces poate fi solicitat, pe baza actelor justificative mai sus arătate, în cadrul termenului general de prescripție (3 ani), calculat de la data decesului, și se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de către:
- instituția care gestionează bugetul asigurarilor pentru somaj, în cazul decesului șomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
- casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului prevazut la art. 6, alin. (1), pct. I, II si IV si alin. (2) din Legea nr. 263/2010, respectiv al unui membru de familie al acestuia
Cu deosebită consideraţie,
Adrian Juravle
Director Executiv al Casei Județene de Pensii Vrancea