DSP-urile, desfiinţate! Oficiul din Vrancea se va subordona Constanţei
Se doreşte desfiinţarea direcţiilor de sănătate publică din ţară! Ministerul Sănătăţii a elaborat un nou proiect de descentralizare a Direcţiilor de Sănătate Publică. De această dată, noile instituţii se vor numi Autorităţi Teritoriale de Sănătate Publică ( ATSP), iar în subordinea acestora vor fi 42 de oficii judeţene de sănătate publică. Una din cele 8 ATSP, câte vor fi la nivel naţional, va avea sediul la Constanţa şi va include judeţele Constanţa, Galaţi, Vrancea, Buzău, Brăila şi Tulcea. Aceste ATSP-uri vor fi servicii deconcentrate ale Ministerului Sănătăţii, vor avea personalitate juridică şi vor lua fiinţă prin reorganizarea DSP-urilor din ţară nu înainte ca o parte dintre atribuţii să fie transferate către consiliile judeţene. Domeniile de activitate ale ATSP vor fi sănătatea publică, inspecţia sanitară de stat şi laboratorul de investigaţii şi radiaţii. “Numărul maxim de posturi al
ATSP şi OSP este de 2.880 posturi. Repartizarea numărului de prosturi la nivelul ATSP şi OSP se face prin ordin al ministrului Sănătăţii ţinând cont de următoarele criterii: demografie, suprafaţa judeţului, numărul de unităţi sanitare, importanţa din punct de vedere al staţiunilor turistice, punctelor de frontieră, şi al numărului de instituţii de învăţământ superior. Personalul ATSP este constituit din funcţionari publici, cu excepţia personalului din cadrul laboratoarelor şi a personalului care desfăşoară activităţi de secretariat, administrative, de aprovizionare şi de mentenanţă, care au calitatea de personal contractual”, se arată în proiectul ministerului.
Structura oficiilor judeţene
Dacă acest proiect va fi pus în practică în această formă, Direcţia de Sănătate Publică Vrancea va fi desfiinţată şi va fi realizat oficiul judeţean de sănătate publică. Acest oficiu va fi condus de un şef serviciu iar activităţile ce vor fi desfăşurate ţin de supraveghere şi control boli transmisibile, inspecţia sanitară de stat, diagnostic şi investigare în sănătate publică, administrativ. Nu trebuie să uităm că Ministerul Sănătăţii dorea în primăvară să modifice din temelii modul de organizare a instituţiilor din sistemul sanitar. Conform iniţiativei din acea perioadă Direcţiile de sănătate publică judeţene ar fi trebui să se reorganizeze în opt autorităţi regionale de sănătate publică, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică şi în subordinea cărora trebuiau să funcţioneze 34 de oficii judeţene de sănătate publică. Salariaţii DSP Vrancea au susţinut atunci că reorganizarea propusă nu aduce economii reale la buget însă generează mai multă birocraţie pentru obţinerea anumitor avize sanitare de către populaţie sau instituţie.
Ce trece la Consiliul Judeţean?
Odată cu această reorganizare se stabilesc şi activităţile ce urmează a fi transferate către Consiliul Judeţean Vrancea. Conform acestui proiect, autorităţile locale au următoarele sarcini:
a) coordonează unităţile sanitare aflate în reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale;
b) evaluează modul de asigurare a asistenţei medicale curative şi profilactice;
c) monitorizează aplicarea normelor de funcţionare a unităţilor medicale, indiferent de forma de organizare;
d) urmăresc aplicarea criteriilor referitoare la calitatea serviciilor medicale;
e) coordonează şi monitorizează asistenţa gravidei, lăuzei şi nou -născutului;
f) evaluează resursele umane de la nivelul asistenţei medicale în relaţie cu nevoile comunitare identificate prin acţiuni specifice;
g) organizează şi participă activ la programele de instruire a personalului din serviciile de sănătate publică şi a populaţiei;
h) organizează şi participă la acţiuni de promovare a sănătăţii şi pentru prevenire a îmbolnăvirilor;
i) desfăşoară activităţile preventive în teritoriul judeţului şi, respectiv, al municipiului Bucureşti;
j) colectează şi înregistrează date privind sănătatea populaţiei, utilizând informaţiile în scopul identificării problemelor de sănătate ale acesteia;
k) identifică posibilele probleme de sănătate publică sau ameninţări la adresa sănătăţii unei comunităţi şi notifică instituţiile competente pentru aplicarea măsurilor conform legislaţiei în vigoare;
l) intervin în rezolvarea problemelor de sănătate publică apărute în rândul persoanelor aparţinând grupurilor defavorizate, etc.. (Raluca MANOLACHE)