Social

Preţurile care se termină în „,99” bani: între marketing şi lipsă de respect faţă de clienţi

Sorin Tudose
7 nov 2011 6440 vizualizări
Celebrele preţuri sînt agasante, dar influenţează clienţii la nivel psihologic, după cum spun specialiştii în marketing

Odată cu apariţia marilor magazine în municipiul Focşani au apărut şi celebrele preţuri care se termină în 99 de bani. De exemplu, dacă vrei să cumperi un tricou acesta se va găsi pe raft la un preţ de 59,99 lei. Practic tricoul costă 60 de lei, pentru că valoarea unui ban este nulă, nu poţi cumpăra cu el nici măcar un nasture. Totuşi, supermarketurile multinaţionale cum sînt Bricostore, Dedeman, Carrefour, Lidl sau Kaufland toate practică acest tip de preţ, indiferent de produsul pe care îl comercializează. Cetăţenii, în calitatea lor de cumpărători, chiar dacă ştiu că un produs care se termină în agasantul „99” bani este suma respectivă rotunjită, impactul psihologic niţial este acela că produsul este mai ieftin. Autorităţile cu competenţe în domeniu spun că un operator economic poate pune preţul pe care îl doreşte. „Preţurile care se termină în 99 de bani nu pot fi încadrate ca reprezentînd o practică comercială incorectă. Este dreptul fiecărui operator economic de a-şi stabili preţurile pentru fiecare produs în parte. Noi nici măcar nu putem să spunem ceva! E vorba de managementul fiecărui concern, multinaţională sau orice altă societate comercială de a fixa preţul dorit şi atît timp cît preţul este vizibil nu avem ce face”, a declarat Mirela Bîznă, şefa Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Vrancea. Reprezentanţii hypermarketuri-lor au spus în repetate rînduri că este vorba de un efect psihologic pe care aceste preţuri le au asupra clienţilor. Cu alte cuvinte, s-ar putea spune că îşi “lucrează” proprii clienţi la nivel…psihologic. De altfel, magazinele de cartier, unde un potenţial cumpărător poate avea contact direct cu patronul unităţii comerciale, aceste preţuri nu există. Clienţii îi pot bate obrazul administratorului pentru astfel de preţuri, pe cînd într-un hypermarket acest lucru este imposibil existînd o sumedenie de şefi. Acest tertip sau strategie de marketing, în funcţie de percepţia fiecăruia, este folosit încă de secolul trecut, de decenii bune, dar în mare este reprezentativ pentru firmele mari şi foarte mari, cu ramificaţii internaţionale. Trăind în era globalizării, mîine-poimîine nici nu se va mai şti că au existat şi preţuri care să nu aibă treabă cu psihologia. “Ce e cu tîmpenia asta de preţuri care se termină în 99 de bani? Comercianţii de azi îşi bat joc de proprii clienţi? Pe vremea mea nu exista aşa ceva. Şi nici după ce a căzut comunismul. Ce s-a întîmplat de atunci?”, ne-a spus un focşănean care a prins vremurile nostalgice ale magazinelor de pe Strada Mare a Unirii. (Sorin TUDOSE)



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 8

Adaugă comentariu
ovidiu, acum 495 zile, 16 ore, 59 minute, 35 secunde
pretul psihologic a fost inventat de Melville E Stone in sec 19-lea in America pentru a combate furtul din casa de marcat de catre vanzatori. La orice produs s-au mai multe produse cumparate citeste integral
AlaContra, acum 2226 zile, 14 ore, 22 minute, 18 secunde
In principiu ce este cu 99 bani insemna odata ca mai poti negocia direct asupra articolului respectiv. Acu in piata daca incerci sa-i zici daca mai negociaza, iti trage si o injuratura ..."nu citeste integral
jan, acum 2226 zile, 18 ore, 7 minute, 13 secunde
Faptul ca pietarii de la fructe pun pretul 8.99 iar 99 il scriu foarte mic incat nu poate vedea nici un om cu vederea buna darmite un batran cum se numeste? Eu cred ca NESIMTIRE pe care d-na Bazna nu citeste integral
RASPOPITU, acum 2226 zile, 21 ore, 48 minute, 54 secunde
Aici are dreptate doamna Bâznă...fiecare comerciant îşi afişează preţul în mod vizibil... nu încalcă legea.Iar dacă un cumpărărtor sau reporter,cum este angajatul dvs.,domnule citeste integral
db, acum 2227 zile, 2 ore, 27 minute, 28 secunde
Bai marinica, daca ai pret cu 0.99 in coada mai bine dai restul pt. ca altfel daca dai peste unul mai hotarat sa-ti faca reclamatie la OPC ca n-ai monetar ori dai o amenda de cateva zeci de milioane citeste integral
nae procopsitu, acum 2227 zile, 2 ore, 49 minute, 56 secunde
DB de la debil mintal
marian d.iliuta, acum 2227 zile, 4 ore, 2 minute, 25 secunde
mai deb.lule, tu chiar nu ai somn la 5 dimineata ?
db, acum 2227 zile, 6 ore, 3 minute, 10 secunde
Acolo de unde vine strategia asta nu are numai un efect psihologic ci si practic in sensul ca iti dau acel 1 cent rest. Dar la Focsani de exemplu daca nu-ti dau centul rest ce efect psihologic sa citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.