Muncitori care repara podul CFR de la Putna Seaca: Sintem tratati ca sclavii
Un clujean care lucreaza la podul de cale ferata dintre Focsani si Marasesti, distrus in urma inundatiilor din 2005, a cerut sprijinul ziarului "Servus Cluj" nemultumit ca nu are contract de munca dar si ca munceste in conditii improprii. Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Cluj s-a sesizat si a cerut omologilor din Vrancea sa faca cercetari pe teren, tinind cont ca muncitorii se vaitau ca sint tratati precum sclavii. Se pare ca la pod lucrau 21 de muncitori, dar si un grup de detinuti. "Am venit aici de doua saptamini si nu ne-a platit nimeni de atunci, desi intelegerea era ca ne platesc saptaminal. Ne-au cazat intr-o gradinita si ne dau de mincare o data pe zi. Cind le-am cerut banii, ne-au batut. Va rog sa faceti ceva, macar sa ajung acasa, sintem ca sclavii. Am incercat sa sunam la politie, dar ni s-a spus ca e prea departe satul. Sunati dumneavoastra, ca poate va asculta. Nu mai stiu ce sa fac", a declarat unul dintre muncitori reporterilor din Cluj. La rindul lor, reprezentantii ITM Vrancea spun ca exista suspiciuni privind contractele de munca ale muncitorilor, motiv pentru care oficialii firmelor au fost convocati la sediul institutiei. "Am fost in control inopinant si, din primele cercetari, exista suspiciuni ca nu ar avea contracte de munca. Problema este complexa deoarece Concefa Sibiu, firma care s-a ocupat initial de proiect, a dat lucrarea in antepriza unei alte firme, care la rindul ei a mai dat-o inca o data in antepriza. La ora actuala o firma din Cluj si una din Satu Mare au angajatii care s-ar parea ca nu au contracte de munca", a declarat Eliza Botezatu, sefa interimara a ITM Vrancea. In ceea ce priveste detinutii, directoarea spune ca toti au actele in regula. Totodata, Eliza Botezatu spune ca se munceste in conditii improprii, dar nu crede ca este vorba de vreo forma de sclavie. Potrivit noului Cod al Muncii angajatorii risca dosar penal daca se va dovedi ca au tinut mai mult de cinci oameni la munca fara forme legale. Situatia este cu atit mai grava cu cit intreg proiectul este finantat cu peste 13 milioane de euro din bani europeni. Multi dintre cei care lucreaza la refacerea podului spun ca nu si-au primit banii de citeva saptamini, iar inspectorii incearca sa afle care a fost intelegerea dintre angajator si angajati privind salarizarea. (Sorin TUDOSE)