Social

Anxietatea - normalitate a unei societati anormale

Dana Chiorescu
10 iul 2010 877 vizualizări
Cei 20 de ani trecuti de la Revolutie au adus cu ei multe schimbari nu intotdeauna dintre cele mai bune. Traim o epoca bogata in evenimente negative. Principala modificare ce ne afecteaza este cea a ritmului de viata, dar putem vorbi si despre un cadru in permanenta schimbare. Asistam la o accelerare a vietii, cumulata cu o tensiune extraordinara data de instabilitate. Daca inainte te angajai si sperai ca de acolo sa iesi la pensie, acest lucru nu mai este valabil in zilele noastre. Nu stii daca miine locul tau de munca va mai exista, daca patronul sau guvernul nu va face restructurari. Daca juramintele facute persoanei cu care alegeai sa pasesti pe acelasi drum erau sfinte si cuvintele pina ce moartea ne va desparti aveau greutatea lor, astazi nu stii ce se va intimpla cu cuplul sau cu partenerul tau intr-o societatea in care aproape totul este permis. Si exemplele pot continua, dar ansamblul poate fi descris printr-un singur cuvint: nesiguranta.

Din aceste motive auzim vorbindu-se tot mai des despre anxietate, desi putini dintre noi se gindesc la intelesul acestui cuvint. Anxietatea se datoreaza in primul rind schimbarilor radicale ce au loc in viata noastra si evenimentelor care ne induc stari de neliniste si stres, dar aceasta dereglare poate aparea si fara sa existe evenimente care sa aiba ca efect aceste stari. A fi mereu "in garda" a devenit atit de firesc incit putini isi dau seama ca au astfel de probleme. Si ma refer aici la comportamentul anxios si nu la aspectele patologice ale anxietatii.

Cum am putea descrie anxietatea? O incordare, o asteptare dureroasa, o stare de neliniste permanenta ca si cum in orice secunda se poate intimpla ceva rau, ceva care sa ne perturbe iremediabil linistea. Anxietatea este starea de teama, neliniste, agitatie, nesiguranta si nervozitate. Oricine a simtit in viata lui acest simptom. Este o traire neplacuta asemanatoare cu frica, atit din punct de vedere psihic cit si ca reactii fiziologice. Simptomele anxietatii includ stari de neajutorare, inadaptabilitate, tristete si ingrijorare si este insotita de reactii fiziologice cum ar fi: tensiunea musculara, transpiratie excesiva, tremor, greutate in respiratie, senzatie de "nod in git", batai rapide ale inimii, insomnii. In timp ce frica are o cauza externa si este proportionala cu pericolul care il reprezinta (deci este o reactie adecvata la un stimul extern), anxietatea fie are o cauza interna, fie este dispropotionat de mare fata de pericolul real. Senzatia subiectiva de anxietate se poate intinde de la o asteptare incordata pina la panica. Deci daca frica avertizeaza asupra unui pericol extern, anxietatea semnaleaza un pericol intern, un conflict interior. Dar, ca orice avertizare, fie si neplacuta, e folositoare.


Opriti-va din ritmul infernal!


Faptul ca sintem nelinistiti in preajma unui examen sau a unui eveniment important este perfect normal. Ba chiar aceasta stare de incordare ne determina sa ne concentram, sa ne adunam fortele si sa acordam maxima atentie evenimentului in cauza. Cind insa ne simtim nelinistiti, agitati, luni de zile negasindu-ne linistea, suferim de insomnii din cauza grijilor si a temerilor, atunci nu mai putem vorbi de normalitate. Intilnim persoane care se ingrijoreaza excesiv in perspectiva unei banale calatorii cu masina, de eventualitatea pierderii locului de munca desi nimic nu ameninta concret, mame care tremura la o intirziere de cinci minute acopilului lor de la scoala sau care la o banala raceala se duc cu gindul la cele mai groaznice boli pe care le-ar putea avea copilul lor. Va regasiti in aceste ipostaze? Va simtiti permanent ingrijorat de ceva, considerati ca orice eveniment minor se poate transforma intr-un capat de lume? Simtiti ca nu aveti liniste, ca nu va relaxati intr-adevar niciodata? Chiar si atunci cind stati intins in pat, tot aveti muschii incordati? Da, asa se poate descrie anxietatea. Daca primim aceste semnale este indicat sa tinem cont de ele. E bine sa ne intoarcem catre noi insine inainte de fi nevoie sa deschidem usa specialistului. Anxietatea poate afecta pe oricine, de la virsta adolescentei pina la cea mijlocie sau chiar mai tirziu.


Nu aruncati mincare in stomac, savurati-o!


Traim in secolul vitezei, este foarte adevarat, al fast-foodului, dar sufletul nostru nu are nevoie de pastile sintetice care sa ne asigure substantele necesare supravietuirii, ci de bucuria unei mese, de calmul si linistea unei mese luate in familie, macar la sfirsit de zi, intr-o atmosfera degajata, cu conversatii placute. Serghei Nikolaevici Lazarev, un cunoscut bioenergetician rus, spune ca mincatul cu cartea sau ziarul in fata, in fata televizorului, dezbaterile politice si familiale la masa pot traumatiza sufletul omului pentru ca in timpul mesei informatia trece liber in subconstient "" lucru pe care, se pare, il stiau si batrinii nostrii. Cind eram copil, pentru a ma determina sa respect sfintenia luarii mesei, bunica mea imi spunea ca Maica Domnului sta in genunchi cit timp eu maninc...

De asemenea, toti nutritionistii - si nu numai - recomanda mestecatul hranei de foarte multe ori. Astfel va veti ajuta stomacul sa digere mai bine hrana si nu veti mai avea senzatia de balonare, veti minca exact cit va trebuie si, foarte important, veti simti gustul mincarii, o veti savura! Nu aruncati mincare in stomac, ci desfatati-va cu gusturile si aromele ei!


Descarcati tensiunile prin sport!


De mii de ani se spune ca o minte sanatoasa nu isi poate avea salasul decit intr-un corp sanatos! Dansati, faceti jogging, karate, fitness, mergeti cu bicicleta sau jucati tenis, orice va pune singele in miscare si va ajuta sa trimiteti creierului oxigenul de care are nevoie. In timpul exercitiul fizic creierul elibereaza endorfine. Endorfinele, substante chimice produse de catre creier ca raspuns la o varietate de stimuli, sint o modalitate de reducere a stresului. Pe linga relaxare si scaderea senzatiei de durere, secretia de endorfine creeaza euforie si da apetit, elibereaza hormonii sexuali si imbunatateste sistemul imunitar.


Respirati profund!


O tehnica orientala de respiratie, veche de mii de ani, este de o uimitoare simplitate in raport cu efectele pe care le are asupra psihicului si fizicului nostru. Se insipra adinc in doi timpi (2 secunde), tinem respiratia in patru timpi, se expira tot profund in doi timpi si iarasi apnee in patru timpi. Deci 2-4-2-4. Se repeta cit de mult vreti, de cite ori pe zi va amintiti si aveti posibilitatea. Acest exercitiu simplu de respiratie va ajuta sa va controlati starile de anxietate, de furie, ba chiar cele de ameteala sau durerile de cap prin deconectarea creierului dupa problema care "va scoate din minti", printr-o foarte buna oxigenare a organelor si prin detensionarea muschilor. In timp, dupa o perioada de exercitiu constant, oricind veti avea nevoie, va fi suficient sa respirati controlat de citeva ori si va veti linisti imediat. Asta pentru ca organismul si creierul vor primi consemnul de echilibru.


Stopati gindurile disfunctionale!


Aveti ginduri de genul: "Sint terminat daca nu termin la timp!"; "Daca ma paraseste el/ea viata mea nu mai are nici un sens!"; "O sa ma incurc si toata lumea o sa ma considere prost!"? Daca da, opriti-va si analizati. Intrebati-va: oare chiar singurul sens al vietii mele este el/ea? Oare nimeni nu se incurca in timpul unui discurs in fata multor spectatori? Ce se poate intimpla cel mai grav daca nu termin, daca nu sint acceptat/angajat, etc.? Reprezinta aceste situatii sfirsitul? Sint situatii fara iesire? Nu exista nici o alternativa? Stopati gindurile disfunctionale! Acestea contribuie la starea de neliniste permanenta.


De un real ajutor va pot fi aromoterapia, meloterapia, masajul sau relaxarea, plimbarile in natura. Aceste strategii sint eficiente atunci cind sint aplicate in mod constant, evitindu-se astfel aparitia unei stari anxioase accentuate. Daca suferiti de anxietate grava sau de atacuri de panica, de depresie severa, aveti insomnii sau ameteli, nu ezitati sa consultati specialistul!


Psiholog Dana Chiorescu


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 1

Adaugă comentariu
, acum 737077 zile, 13 ore, 54 minute, 32 secunde
ESTE MULT ADEVAR IN CEA CE SPUNETI SI TOATE SFATURILE PE CARE LE DATI SUNT PERTINENTE. INSA ATI UITAT SA INSERATI UNUL FOARTE IMPORTANT SI LA INDEMANA TUTUROR CU IMPACT COVARSITOR ASUPRA citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.