Psihologi pentru consilierea angajatilor
Nou introdus in medicina romaneasca a muncii, managementul stresului ocupational, ce presupune ca psihologii sa consilieze angajatii si angajatorii pentru o mai buna comunicare si eficienta in munca, a inceput sa dea roade si in Vrancea. Pentru ca un patron sa scoata profit, specialistii in psihologie considera ca angajatii trebuie sa urmeze cursuri de comunicare, in special pentru cei care lucreaza in colectivitati sau presteaza munci de raspundere. Si asta pentru ca, porivit statisticilor, intre 60-80% din accidentele de munca au la origine stresul, ca si vizitele prea dese la medic, ca sa nu mai vorbim de pierderi provocate prin absenteism, scaderea productivitatii, inlocuirea angajatilor, accidente si compensatii materiale pentru angajati. Cum Focsaniul este renumit pentru industria confectiilor, unii patroni au acceptat sa-si dea angajatii certareti pe mina terapeutilor, iar rezultatele au fost surprinzatoare. "Stress-ul ocupational este principala cauza a imbolnvirilor. A fost introdus acest mangement al stress-ului ocupational pentru ca angajatii sa beneficieze de conditii normale de munca, iar capacitatea de munca sa creasca. In Focsani am consiliat o firma de confectii, iar rezultatele au fost excelente. Trebuie sa se tina cont ca stresul duce la depresie, apoi la boli psihice. Aceasta forma de terasie este avantajoasa pentru patroni dar si pentru angajati, dat fiind ca lupta cu stresul nu trebuie sa fie una individuala, ci una de echipa", a declarat doctorul Marilena Balint, coordonator medical in cadrul "Medicover". Medicul a mai explicat ca aceasta consiliere a angajatilor se desfasoara pe o perioada mai mare de timp deoarece fiecare angajat este consiliat individual, avind discutii cu psihologul, pina la obtinerea unor rezultate bune, ca mai apoi sa se faca terapie de grup. "Terapia consta in aflarea parerilor fiecarui angajat despre colegi si sefi. Pornind de la acest lucru, psihologul incearca sa rezolve problemele fiecaruia, ca mai apoi pe cele de grup", a mai adaug t medicul Marilena Balint. Preturile pentru consilierea angajatilor difera in functie de numarul de angajati si perioada de contract, insa, dupa cum spun medicii, costurile se pot stabili si in functie de necesitati. Stresul apare atunci cind exista o discordanta intre problemele inerente ale vietii si capacitatea individului de a le
rezolva. Medicii spun ca anumite munci sint in mod deosebit generatoare de stres. Din aceasta categorie fac parte cele care necesita repetarea permanenta a aceleiasi operatii (cazul persoanelor care lucreaza la liniile de asamblare a unui produs init), mai ales cind exista si un echipament inadecvat muncii respective. Evenimentele si situatiile care pot fi cu greu tinute sub control sint de asemenea generatoare de stres: concedierea, problemele financiare, pierderea propriei sigurante, o pierdere
importanta afectiva sau materiala, divortul etc. Si evenimentele pozitive (promovarea la locul de munca, casatoria) pot fi stresante. Exista si cauze interne care pot genera o adaptare dificila: o boala, singuratatea, durerea sau conflictele emotionale. Printre simptomele stresului se numara tulburari de somn, oboseala, plapitatii, indigestii, incordare, depresie, dar si consum excesiv de alcool si tutun.