Social

Hristos a înviat!

Valentin Muscă
18 apr 2009 1043 vizualizări
Pastile este sarbatoarea învierii Domnului si simbolizeaza nasterea crestinismului ca religie. învierea este singurul serviciu religios care are loc la miezul noptii. De Sfintele Pasti, crestinii din toata lumea se întorc la mormintele stramosilor. Caracteristic acestei sarbatori sînt ouale rosii, cozonacul, pasca si lumînarea de ceara naturala. Originea sarbatorii se afla în Pastile evreiesc, cînd evreii au iesit din robia egipteana. Inainte ca ultimele traditii crestine sa fie distruse de noutatile aparute în secolul consumerismului este momentul ca de ziua învierii sa redescoperim crestinismul, asa cum a fost prins în Evanghelii de catre ucenicii Domnului

Sfintele Pasti reprezinta cel mai important eveniment din viata Bisericii. Mostenite din traditia si religia mozaica, Pastile simbolizeaza iesirea evreilor din robia egipteana, iar prin învierea Fiului lui Dumnezeu, Pastile semnifica si biruinta vietii asupra mortii si prefigureaza invierea fiecarui crestin. Conform Scripturii Sfinte, primii martori ai invierii Fiului lui Dumnezeu au fost femeile mironosite si nu ucenicii sau apostolii Domnului, cei care vor redacta mai tirziu epistolele si Sfintele Evanghelii. Aceasta pentru ca doar femeile mironosite nu s-au indoit de cuvintele Fiului Omului, in timp ce ucenicii si apostolii au trait cu teama si neincredere ultimele zile din viata terestra a lui Iisus Hristos, iar Petru, presupusul prim episcop al Romei, s-a lepadat de Hristos, in noaptea cind acesta a fost vindut de Iuda Iscarioteanul. Cu Invierea, in cea de a treia zi, a Fiului lui Dumnezeu s-a nascut crestinismul, religia menita sa-l apropie de om de Dumnezeu, in care Dumnezeu coboara tainic in timpul jertfei euharistice si se daruieste fiecarui crestin, ca primindu-l prin împartasanie, sa fie purtator de Hristos, asa cum Iisus Hristos s-a intrupat din Fecioara Maria, fiind purtator de trup omenesc. Sfintele Pasti reprezinta momentul in care istoria liniara a vietii s-a frint pentru ca inviind Hristos, mormintul nu mai este groapa de veci a omului, ci poarta prin care crestinul trece din moarte la viata. Poate ca si de aceea, la stramosii poporului roman, cu siguranta mai intelepti decit noi, desi mai putin informati, moartea era primita cu seninatate, ca o simpla etapa in drumul fiintei spre nemurire. In secolul trecut istoria insa a aruncat alte conotatii sarbatorii pascale, iar învierea, Pastile, nu mai sint ocazia acelui memento mori, ci mai degaba prilejul iesirii in natura la un gratar cu vecinii si cautarea oualelor ascunse de iepuras prin tufis.


Traditii pascale: cozonac, oua, pasca


De doua mii de ani, pasca, ouale rosii, luminarea de ceara naturala, cozonacii si iesirea la morminte au constituit traditiile specifice sarbatorii învierii Domnului. Nici un crestin nu concepe Pastile fara oua rosii, pasca si cozonacul deasupra mormintelor celor plecati dintre noi. Luminarea din noaptea învierii era considerata ca un obiect de cult pentru familiile crestine si nu era casa fara luminare la înviere. Pe vremea cind bisericile nu erau desfigurate de spectacolul de kitsc si cind isi dadeau obstescul sfirsit batrinii cereau sa moara cu luminarea aprinsa, in nadejdea ca aceasta le va lumina drumul catre eternitate. în schimb, cozonacul de Pasti simbolizeaza trupul Domnului asezat in mormint si cozonacii de la Pasti nu aveau decit forma dreptunghiulara. Nu acelasi lucru il simbolizeaza Pasca. Aceasta se distanteaza de celelalte preparate prin puritatea elementelor folosite: numai din faina curata de griu ales. Celei care este pentru biserica i se adauga o cruce din aluat. Dupa slujba învierii se gusta din pasca, facindu-se trecerea de la post la bucatele de "dulce". Astazi, panetonele italian aproape ca a ucis cozonacul si daca o tinem tot asa in citiva ani cozonacul va fi doar o amintire. Rezista inca ouale rosii, chiar daca in ultimul timp ele au imbracat culorile partidelor politice. Trebuie retinut faptul ca acestea simbolizeaza singele curs din coasta Fiului lui Dumnezeu pe Cruce. Pe linga toate acestea, iesirea la mormintul celor plecati completeaza tabloul pascal. în toate cimitirile din Romania, in cele trei zile de Pasti se realizeaza un adevarat pelerinaj la mormintele celor plecati.


False simboluri de Pasti


Modernitatea si dorinta de adaptare la tot ce este nou au facut sa intre in practicile legate de Sfintele Pasti, obiceiuri, simboluri si notiuni care nu au nici o legatura cu învierea Domnului. Acestea nu sint nocive, dar risca a la longue sa denatureze adevaratele simboluri pascale, mai ales ca cele mai multe se adreseaza mai intii celor mici. Dintre aceste false simboluri pascale, cel mai caraghios este iepurasul saxon, intimplator si simbol al revistelor pentru adulti. Acesta era reprezentatia simbolica a zeitei primaverii si se numea Easter. Asa cum alte popoare care s-au crestinat au pastrat vechile notiuni precrestine, si saxonii dupa crestinare au numit Pastile cu numele zeitei Easter, iar salutul saxon de Pasti este "Happy Easter!". Dupa 1989, iepurasul saxon a devenit o moda si in Romania, tinerii salutindu-se adesea cu "Happy Easter!", lasind-l pe "Hristos a inviat!" pe seama batrinilor, ba chiar simezele expozitiilor si rafturile magazinelor sint pline cu "Happy Easter!" in loc de "Hristos a inviat!". Trebuie retinut bine ca Hristos a inviat din morti si nu iepurasul, iar orice reprezentare de aceasta natura este o batjocura la adresa învierii.


Supermarketul bate Pastile


în ultimii ani orice referire sociologica la Pasti s-a facut numai in functie de cantitatea de marfuri vindute din supermarketuri si nu in functie de starea sufleteasca a romanilor. Crestinii au cazut in capcana supermarketurilor si Pastile a devenit inca o ocazie de a mai trece pe la supermarket. Se constata tot mai mult ca supermarketul a batut deja Pastile la numarul de vizitatori care le-au pasit pragul. Mai mult decit atit, mersul la supermarket a ajuns ceva aproape religios. Avem un Pasti fericit daca am avut bani suficienti pentru cumparaturi, nu daca am fost sau nu la duhovnic in ajunul sfintelor Pasti. Bucuria pascala ne-o masuram din ce in ce mai mult dupa felul in care am petrectut la gratare in zilele de Pasti, nu dupa faptele bune pe care le-am facut. Uitam de cele mai multe ori ca sarbatorile Bisericii nu trebuie sa fie ocazii pentru mici si bere, ci momente care simbolizeaza anumite etape din viata Fiului lui Dumnezeu si din istoria crestinismului, si o ocazie de improspatare a spiritului. înainte ca ultimele traditii crestine sa fie distruse de noutatile aparute in secolul consumerismului (din fericire mai gasim inca de Pasti oua rosii la Sfinta Biserica, si nu oua kinder), este momentul ca de ziua învierii Domnului sa redescoperim crestinismul, asa cum a fost el prins in Evanghelii de catre ucenici Domnului. De Sfintele Pasti 2009, "Ziarul de Vrancea" doreste tuturor cititorilor sa petreaca noaptea învierii in pace si sa se bucure alaturi de cei dragi. Hristos a inviat!



În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 9

Adaugă comentariu
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Foarte frumos ati creat acest articol!Felicitari autorului, Dumnezeu sa va ajute! Urmaresc cu durere transformarea Sfintelor Pasti intr-o furie comerciala, plina de iepurasi si oua multicolore.Incepe citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Domnule Musca, cred ca ar trebui sa aveti mai multa grija la modul de exprimare, la virgule si la dezacorduri. Este inadmisibil sa scrieti in acest fel, mai ales in ceea ce priveste continutul. Slujba citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Care slujbe se mai fac la miezul noptii?
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Pe langa faptul ca esti un teolog prost si nici macar nu stii sa articulezi cuvantul "ou", mai ai si tupeul sa dai lectii ce teologeala si nu ai curajul sa semnezi cu numele real. A propos, care citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Salutare Idiotule in ale noviciatului! Faza e in felul urmator, am facut intr-adevar o greseala, uitand un "a", iar tie ti s-a parut asta extrem de relevant. O litera poate manca oricine, insa tu citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Raspuns pentru Novice. Adevarat a inviat! Slujba care se mai face la miezul noptii, conform tipicului si traditiei ortodoxe, este Miezonoptica. Este adevarat ca de cele mai multe ori ea se face citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Astia de pe Discovery zic ca n-are nimeni cum sa moara intr-o singura zi prin rastignire ci in minim 3. Si daca rastignitului ii dai un anestezic , de exemplu cu un burete , nu mai simte nimic , nici citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
Chiar asta s-a inteles din acest articol ce indeamna la credinta si pace sufleteasca? Un dialog ce palmuieste fatza Domnului si un comentariu batjocoritor la semnificatia sacrificiului citeste integral
, acum 736988 zile, 14 ore, 36 minute, 14 secunde
mai butnarule....stai tu cu Discovery al tau si lasa-ne pe cei ce avem credinta...ce-ai vrea sa-ti spuna ...ca e asa cum zice biserica? pai si-ar pierde spectatorii...nu e mai bine sa spui pe citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.